Cultureel erfgoed verkwanseld bij dijkverzwaring (I) Abele Reitsma 6 De grote rivieren hebben ons land rijk met schoonheid bedeeld. Een ri vier deelt echter niet alleen iets moois uit, ze zou ook wel eens een nat te oorvijg kunnen uitdelen. Daarom krijgen de rivieren nieuwe dijken. Terloops wordt daarbij veel schoonheid vernietigd. Berucht zijn de offers die bijvoorbeeld Brakel, Heilouw, Neerijnen, Tiel, Millingen en het landgoed de Poll bij Voorst hebben gebracht of nog moeten brengen. Brakel moest zelfs meer dan 160 woningen, een kerk en een oud raad huis opofferen. Het cultuurhistorisch belang ziet zich niet vaak geplaatst tegenover zo'n gewichtig belang als de noodzaak om te overleven. Maar daarmee is het erfgoed nog niet vogelvrij ver klaard. Wat betekent dijkverzwaring de nieuwe. Als de oude dijk toch ge heel of gedeeltelijk mag blijven lig gen, wordt het oorspronkelijke beeld doorkruist door de reusachtige afme tingen van de nieuwe dijk. Kort na de aanstaande eeuwwis- Dijkhuisjes langs de Neder-Rijn te Rijswijk (gem. Maurik), bedreigd met sloop, (foto's Abele Reitsma) voor ons culturele erfgoed? Welke rol speelt het cultuurhistorische argu ment bij dijkverzwaring? Is dijkver zwaring echt nodig? De nieuwe dijk De dijken moeten straks bestand zijn tegen een hoogwaterstand die vol gens statistische berekeningen ge middeld eens per 1250 jaar voor zou kunnen komen. De dijken worden aan de kruin gemiddeld 1.30 m ver hoogd en aan de voet in breedte ver dubbeld. De vaak steile dijktaluds worden vervangen door flauwe hel lingen met soms zeer brede steun- bermen. Tot tenminste tien meter uit de voet van de nieuwe dijk mag geen gebouw staan of boom of struik groeien. Zo neemt de nieuwe dijk een breedte van zestig tot honderd meter in beslag. Bochten in de dijk worden bij voorkeur rechtgetrokken. Op de nieuwe dijk groeit gekloond gras. De buitenzijde is bekleed met doods namaak-basalt. Bijna overal moet de oude dijk mèt zijn omgeving onvoorwaardelijk plaatsmaken voor seling moeten alle dijken onder han den genomen zijn. Er is nog twee derde te gaan. Een financieel onze ker avontuur, dat zal uitmonden in een aderlating van miljarden gul dens. Identiteit Het rivierenlandschap bepaalt onze nationale identiteit op de aardbol. De rivier vormt met zijn omgeving een onuitputtelijke bron van schilderach tige perspectieven. De ongrijpbaar heid van de rivier vindt zijn weerspie geling in de grilligheid van het land schap. Elke poging de waarde van dit gebied te analyseren doet tekort aan de overweldigende kwaliteit van het geheel en aan de logische sa menhang hierin. Het oog ervaart die vanzelfsprekende harmonie, waarin alles zijn plaats en functie heeft. In het rivierenlandschap is de his torische dimensie alom aanwezig. Niet alleen gebouwde monumenten geven hier een besef van tijd. De historische dimensie gaat ook verder dan de cultuurhistorische kenmerken van het grondgebruik en de inrich ting van het landschap. Historisch besef kan hier zijn aanleiding vinden in een bijzondere vorm in het land schap, in een oude boom, in de echo van een bos of in de stilte van een waterplas. De eeuwige stroom van de rivier geeft het meest wezen lijke besef van tijd. De rivier beheerst vanouds het sa menspel van 'de elementen' die de geomorfologische kenmerken van het landschap bepalen. De rivier zoekt zijn weg door de vlakte van de lage landen bij de zee. Als het zo uit komt verlegt hij zijn loop of treedt hij buiten zijn oevers. Dit laat telkens unieke sporen na in het landschap. Oude, in onbruik geraakte rivierar men blijven achter als herinnering. Dit geomorfologische proces is nog steeds actueel, maar het vrije ver loop ervan is steeds meer beperkt door de regulerende hand van de mens. De mens maakt gebruik van de sporen die de rivier in het landschap achterlaat. Op oude stroomruggen bouwt hij nederzettingen. Op strate gische punten bouwt hij kastelen en vestingwerken. Op fraaie plekken verrijzen buitenplaatsen. Langs een verkeersroute komt een veerstoep met een veerhuis. Het café kan niet ontbreken. Later komt er een brug. Boerderijen, keuterijen en arbeiders huisjes bepalen het beeld langs de dijk. De stad heeft een prachtig ri vierfront met kademuren, vestingwal len, poorten en havens. Evenwicht Mens en rivier spelen vanouds een - serieus maar sportief - spel van ge ven en nemen. De mens laat de ri vier de ruimte om zijn werk te doen en de rivier geeft de mens met regel maat toestemming zijn territorium te gebruiken. Het is een zaak van we derzijds respect. Huisterpen, vloed heuvels en vloedschuren tonen dit respect. De aanleg van de dijken (1100-1450) is de meest bepalende menselijke ingreep in het rivieren landschap (afgezien van de latere kanalisering van de rivieren). De dijk verstoort het natuurlijke evenwicht in het spel tussen rivier en mens. Wie een evenwicht verstoort, aanvaardt een risico. Soms kan de dijk het kunstmatige evenwicht niet in stand houden. Een dijkdoorbraak laat dan nieuwe sporen na in het landschap: een kolk binnen of buiten een slinger in de dijk. Het leven langs de rivier brengt zijn eigen bouwwerken met zich mee. Talrijk zijn de steenfabrieken. In de uiterwaarden staat een waard- manshuis. Langs de dijk staan een dijkmagazijn en een peilschaal.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 6