Alblasser Waard grotendeels gaaf gebleven? 1 Heemschut Excursie Waterland Elly Ameling 5 Stichting TIG, Tegen Industrie Graafstroom Onder dit hoofd - zonder het vraagteken - werd in het februarinummer van 'Heemschut' een artikel geplaatst van de heer H.A. de Kok, waarin deze de wordingsgeschiedenis van de Alblasser Waard beschrijft, en constateert dat het oorspronkelijke landschap vrijwel geheel bewaard is. Het was verblijdende lectuur! Ik zou de lezers ervan, en ook mij zelf, graag zo gelukkig laten, ware het niet, dat er in het hart van de Al blasser Waard iets dreigt te gebeu ren, dat ernstig afbreuk zal doen aan het uiterlijk van deze mooie streek. De gemeente Graafstroom heeft na melijk het onzalige plan opgevat in de dorpskern van Bleskensgraaf een bedrijventerrein (weliswaar zonder vervuilende industrieën) te stichten. Het terrein zou komen te liggen aan een weg in oost/westelijke richting, die de aan- en afvoer van de Campi- na Kaasfabriek moet opvangen: tien tallen sorties van grondstoffen c.q. producten in zware vrachtwagens per dag. Aangezien de gemeente Graafstroom in het verleden de - mondelinge - toezegging heeft ge daan te zorgen voor een weg op haar kosten, moet er een mouw wor den gepast aan het probleem die weg en het onderhoud ervan te be kostigen. Vandaar de bedrijven: 4 a 5 hectare, voorlopig is door het Rijk niet méér toegestaan. Voorlopig... De weg kost namelijk 3 miljoen gul den, en hoe red je dat met 4 5 hec tare?... Het is overigens duidelijk dat er een weg moet komen waar al die zware auto's overheen moeten kunnen rij den. Zelfs nu de fabriek nog niet vol ledig is opgestart trillen de veters al uit de schoenen van de mensen, die aan de straat wonen waar het ver keer nu overheen dendert. Maar waarom kan die weg niet noord/zuid lopen, direct van de melk fabriek naar de provinciale weg, het hele dorp bedrijventerrein incluis ver mijdend? Omdat de gemeente aan zo'n weg, recht het land in, geen be drijven kan leggen uit een oogpunt van landschappelijke schoonheid. Alsof de landschappelijke toestand niet bedorven zou worden door een terrein met bedrijven in oost/westelij ke richting! Een weg noord/zuid zonder bedrij ven is de oplossing als wij de Zwarte Piet kunnen terugspelen naar de melkfabriek. Die alleen heeft een weg nódig. Zou die hem dan niet moeten bekostigen? Dit is helaas nog niet alles. De kaasfabriek Campina heeft vergun ning gevraagd en niet verkregen (uit spraak Raad van State 16.3.91) voor het oprichten van een indampertoren van ca. 24 meter hoog en met een oppervlakte van 10 bij 25 meter. Mis schien gaat de lezer inmiddels be grijpen waarom er een vraagteken bij de kop van dit artikel werd gezet. Ik grijp even terug naar woorden van de heer De Kok over de ruilverkave lingsboerderijen in onze streek: de gebouwen liggen meest verscho len in het nieuw geplante groen'. Een ieder die de melkfabriek in Bles kensgraaf heeft gezien is het pijnlijk opgevallen dat er in al de jaren van groei en uitbreiding nog nooit één boompje is geplant. Reeds nu ver vuilen de gebouwen van deze kaas fabriek de horizon aanzienlijk (de Kok:de zo geliefde vergezichten zijn gebleven'...), laat staan, als er nog een toren als boven geschetst bij gezet wordt. Het zijn onverkwikkelijke ontwik kelingen. De Stichting TIG, Tegen In dustrie Graafstroom, poogt al gerui me tijd met succes, in nauw contact met de betrokken partijen oplossin gen te vinden door te pleiten voor de weg noord/zuid, en verdere land schap bedervende plannen af te wenden. Uit het grote aantal sympa- tisanten blijkt dat veel mensen de gaafheid van de Alblasser Waard aan het hart gaat. Wilt U zich aan sluiten, belt U dan 01849-1814: de Heer Peter Kouters zal U na 19.00 uur graag te woord staan. Het gaat om het behoud van het Groene Hart van de Alblasser Waard! U Mw. E. Belder-Ameling Bleskensgraaf De Provinciale Commissie Noord- Holland nodigt de leden van onze Bond uit voor een excursie per tou ringcar door de Gemeente Water land (omvat o.a. Monnickendam, Marken en Broek in Waterland) op 3 oktober a.s. Vertrokken wordt vanaf het NS-sta- tion Hoorn om 10.00 uur (P&R par keerplaats aan de Noordzijde van het station). Van hieruit voert de tocht naar het in de 13de eeuw door Friese monniken gestichte stadje Monnickendam. In het oude stadhuis (Noordeinde 5), een uit 1746 daterend deftig woon huis, zullen we ontvangen worden door het College van Burgemeester en Wethouders van Waterland. Ge legenheid zal worden geboden on der deskundige leiding van leden van de Oudheidkundige Vereniging van Monnickendam de Oude Kerk te bezichtigen. Hierna wordt koers gezet naar Mar ken waar de lunch genuttigd zal wor den in café-restaurant 'De Taanderij' op Marken. Na de maaltijd staan le den van de plaatselijke Oudheidkun dige Vereniging gereed om u tijdens een korte wandeling over het eiland te wijzen op allerlei saillante details. Vervolgens gaat de tocht door het Noord-Hollands polderlandschap naar het schilderachtige Broek in Waterland. Ook hier wordt een rond leiding verzorgd door leden van de plaatselijke Oudheidkundige Vereni ging. Alvorens de terugtocht te aan vaarden wordt thee gedronken in 'De Witte Swaen'. Rond 17.00 uur aankomst op het NS-station van Hoorn. Deelnamebe wijzen worden verkregen door stor ting van 45,- per persoon op giro rekening 124326 van de Bond Heemschut te Amsterdam onder ver melding 'najaarsexcursie PC Noord- Holland'. Introduktie van één niet-lid is toege staan. De touringcar biedt plaats aan maximaal 50 personen. Om teleur stelling te voorkomen verdient een spoedige aanmelding aanbeveling. Tijdschema excursie Waterland Datum: zaterdag 3 oktober 1992 10.00 uur Vertrek Hoorn 10.45 uur Aankomst Monnickendam 10.45-12.15 uur Ontvangst College B&W met koffie en bezoek Oude Kerk met toelichting 12.15 uur Vertrek Monnickendam 12.45 uur Aankomst Marken 12.45-13.45 uur Lunch in 'De Taanderij' Mar ken 13.45-14.30 uur Wandeling over Marken 14.30 uur Vertrek Marken 15.00 uur Aankomst Broek in Waterland 15.00-15.45 uur Rondleiding door Broek in Waterland 15.45-16.15 uur Thee in 'De Witte Swaen' 16.15 uur Vertrek Broek in Waterland 17.00 uur Aankomst Hoorn'(NS-station)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 5