Alblasser Waard grotendeels
gaaf gebleven?
1
Heemschut
Excursie Waterland
Elly Ameling
5
Stichting TIG, Tegen Industrie Graafstroom
Onder dit hoofd - zonder het vraagteken - werd in het februarinummer
van 'Heemschut' een artikel geplaatst van de heer H.A. de Kok, waarin
deze de wordingsgeschiedenis van de Alblasser Waard beschrijft, en
constateert dat het oorspronkelijke landschap vrijwel geheel bewaard
is. Het was verblijdende lectuur!
Ik zou de lezers ervan, en ook mij
zelf, graag zo gelukkig laten, ware
het niet, dat er in het hart van de Al
blasser Waard iets dreigt te gebeu
ren, dat ernstig afbreuk zal doen aan
het uiterlijk van deze mooie streek.
De gemeente Graafstroom heeft na
melijk het onzalige plan opgevat in
de dorpskern van Bleskensgraaf een
bedrijventerrein (weliswaar zonder
vervuilende industrieën) te stichten.
Het terrein zou komen te liggen aan
een weg in oost/westelijke richting,
die de aan- en afvoer van de Campi-
na Kaasfabriek moet opvangen: tien
tallen sorties van grondstoffen c.q.
producten in zware vrachtwagens
per dag. Aangezien de gemeente
Graafstroom in het verleden de -
mondelinge - toezegging heeft ge
daan te zorgen voor een weg op
haar kosten, moet er een mouw wor
den gepast aan het probleem die
weg en het onderhoud ervan te be
kostigen. Vandaar de bedrijven: 4 a
5 hectare, voorlopig is door het Rijk
niet méér toegestaan. Voorlopig...
De weg kost namelijk 3 miljoen gul
den, en hoe red je dat met 4 5 hec
tare?...
Het is overigens duidelijk dat er een
weg moet komen waar al die zware
auto's overheen moeten kunnen rij
den. Zelfs nu de fabriek nog niet vol
ledig is opgestart trillen de veters al
uit de schoenen van de mensen, die
aan de straat wonen waar het ver
keer nu overheen dendert.
Maar waarom kan die weg niet
noord/zuid lopen, direct van de melk
fabriek naar de provinciale weg, het
hele dorp bedrijventerrein incluis ver
mijdend? Omdat de gemeente aan
zo'n weg, recht het land in, geen be
drijven kan leggen uit een oogpunt
van landschappelijke schoonheid.
Alsof de landschappelijke toestand
niet bedorven zou worden door een
terrein met bedrijven in oost/westelij
ke richting!
Een weg noord/zuid zonder bedrij
ven is de oplossing als wij de Zwarte
Piet kunnen terugspelen naar de
melkfabriek. Die alleen heeft een
weg nódig. Zou die hem dan niet
moeten bekostigen?
Dit is helaas nog niet alles. De
kaasfabriek Campina heeft vergun
ning gevraagd en niet verkregen (uit
spraak Raad van State 16.3.91) voor
het oprichten van een indampertoren
van ca. 24 meter hoog en met een
oppervlakte van 10 bij 25 meter. Mis
schien gaat de lezer inmiddels be
grijpen waarom er een vraagteken
bij de kop van dit artikel werd gezet.
Ik grijp even terug naar woorden van
de heer De Kok over de ruilverkave
lingsboerderijen in onze streek:
de gebouwen liggen meest verscho
len in het nieuw geplante groen'.
Een ieder die de melkfabriek in Bles
kensgraaf heeft gezien is het pijnlijk
opgevallen dat er in al de jaren van
groei en uitbreiding nog nooit één
boompje is geplant. Reeds nu ver
vuilen de gebouwen van deze kaas
fabriek de horizon aanzienlijk (de
Kok:de zo geliefde vergezichten
zijn gebleven'...), laat staan, als er
nog een toren als boven geschetst
bij gezet wordt.
Het zijn onverkwikkelijke ontwik
kelingen. De Stichting TIG, Tegen In
dustrie Graafstroom, poogt al gerui
me tijd met succes, in nauw contact
met de betrokken partijen oplossin
gen te vinden door te pleiten voor de
weg noord/zuid, en verdere land
schap bedervende plannen af te
wenden. Uit het grote aantal sympa-
tisanten blijkt dat veel mensen de
gaafheid van de Alblasser Waard
aan het hart gaat. Wilt U zich aan
sluiten, belt U dan 01849-1814: de
Heer Peter Kouters zal U na 19.00
uur graag te woord staan.
Het gaat om het behoud van het
Groene Hart van de Alblasser
Waard! U
Mw. E. Belder-Ameling
Bleskensgraaf
De Provinciale Commissie Noord-
Holland nodigt de leden van onze
Bond uit voor een excursie per tou
ringcar door de Gemeente Water
land (omvat o.a. Monnickendam,
Marken en Broek in Waterland) op 3
oktober a.s.
Vertrokken wordt vanaf het NS-sta-
tion Hoorn om 10.00 uur (P&R par
keerplaats aan de Noordzijde van
het station).
Van hieruit voert de tocht naar het in
de 13de eeuw door Friese monniken
gestichte stadje Monnickendam. In
het oude stadhuis (Noordeinde 5),
een uit 1746 daterend deftig woon
huis, zullen we ontvangen worden
door het College van Burgemeester
en Wethouders van Waterland. Ge
legenheid zal worden geboden on
der deskundige leiding van leden
van de Oudheidkundige Vereniging
van Monnickendam de Oude Kerk te
bezichtigen.
Hierna wordt koers gezet naar Mar
ken waar de lunch genuttigd zal wor
den in café-restaurant 'De Taanderij'
op Marken. Na de maaltijd staan le
den van de plaatselijke Oudheidkun
dige Vereniging gereed om u tijdens
een korte wandeling over het eiland
te wijzen op allerlei saillante details.
Vervolgens gaat de tocht door het
Noord-Hollands polderlandschap
naar het schilderachtige Broek in
Waterland. Ook hier wordt een rond
leiding verzorgd door leden van de
plaatselijke Oudheidkundige Vereni
ging. Alvorens de terugtocht te aan
vaarden wordt thee gedronken in 'De
Witte Swaen'.
Rond 17.00 uur aankomst op het
NS-station van Hoorn. Deelnamebe
wijzen worden verkregen door stor
ting van 45,- per persoon op giro
rekening 124326 van de Bond
Heemschut te Amsterdam onder ver
melding 'najaarsexcursie PC Noord-
Holland'.
Introduktie van één niet-lid is toege
staan. De touringcar biedt plaats aan
maximaal 50 personen. Om teleur
stelling te voorkomen verdient een
spoedige aanmelding aanbeveling.
Tijdschema excursie Waterland
Datum: zaterdag 3 oktober 1992
10.00 uur Vertrek Hoorn
10.45 uur Aankomst Monnickendam
10.45-12.15 uur Ontvangst College B&W
met koffie en bezoek Oude Kerk met toelichting
12.15 uur Vertrek Monnickendam
12.45 uur Aankomst Marken
12.45-13.45 uur Lunch in 'De Taanderij' Mar
ken
13.45-14.30 uur Wandeling over Marken
14.30 uur Vertrek Marken
15.00 uur Aankomst Broek in Waterland
15.00-15.45 uur Rondleiding door Broek in
Waterland
15.45-16.15 uur Thee in 'De Witte Swaen'
16.15 uur Vertrek Broek in Waterland
17.00 uur Aankomst Hoorn'(NS-station)