De gevaren van het massatoerisme Leo van der Meule 25 Veel mensen zullen je wat ongelovig aankijken als je ze vertelt dat er van het internationale toerisme forse bedreigingen kunnen uitgaan. Nee, we doelen niet op toeristisch uitgedoste drugs-koeriers maar ge woon op het gevaar van tienduizenden schoenzolen op een oude kerk vloer of kasteeltrap. De zoveelste geparkeerde touringcar in de straat en dat lelijke, grootschalige hotel op de plaats waar eens een wirwar van steegjes en straatjes was. Kortom, toerisme brengt niet alleen maar voordeel. Reden voor de Permanente Confe rentie voor de Europese Stadsver nieuwing om er van meer kanten de schijnwerpers op te richten. Dat ge beurde op 12 juni in Brugge. Het ochtendgedeelte van de stu diedag bestond uit enkele inleidin gen. Na de lunch waren er vier werk groepen met elk twee sprekers, die voor zover mogelijk een tegengestel de mening over het gespreksonder werp ten beste gaven. Die tegenstel lingen kwamen niet altijd even goed uit de verf, wat het aangaan van een pittig gesprek bemoeilijkt. De discus sie blijft dan wat mat, wat, zoals in dit geval, de problematiek geen recht doet. De nadelen, verbonden aan het massa-toerisme, beginnen zich pas sinds kort echt af te tekenen en staan nog niet iedereen even helder voor ogen. Toch keerde ook in Brug ge een aantal 'boosdoeners' telkens terug in de gesprekken. Gewoon te veel Gebouwen, stadsdelen en ook ste den als geheel zijn, al dan niet be wust, ontworpen, in ieder geval toe gerust voor een bepaalde hoeveel heid bezoekers en gebruikers. Wordt die grens overschreden dan kan door slijtage, trillingen, condensvor- ming (adem!) schade optreden aan monumenten en daarin aanwezige kunstschatten. Een effect op langere termijn is de achteruitgang van het leefklimaat voor de oorspronkelijke bewoners. Wordt de fraaie gevel van je woonstee eens in de drie maan den gefotografeerd dan voel je je ge complimenteerd. Gebeurt dat enkele tientallen malen per dag en gaat ook nog eens de bel rinkelen omdat men het interieur wil bewonderen dan be gint de gedachte aan verhuizen naar een buitenwijk in je op te komen. De binnenstad van Brugge zelf ontvolkt dan ook langzaam maar zeker. Een dergelijke oude stad dreigt zo inder daad van een levend geheel te ver worden tot een 'plaatje' voor de toe risten. Venetië mag wat dat aangaat een treurig, tragisch en afschrikwek kend voorbeeld heten. Hoeveelheids-beheersing Een minder vriendelijke toon werd op deze studiedag vooral aangesla gen ten aanzien van de dagjes-men sen. Die hebben het gedaan, komen in groten getale, geven weinig tot niets uit en vervuilen de boel ook nog eens. Is dat zo? Staat er op dat weggeworpen ijscobekertje een naam: dagtoerist? Helemaal eerlijk vonden we dit niet. Ten eerste dient ware gastvrijheid zich volgens ons niet uit te strekken tot rinkelende beurzen alleen. Welke keus laat je mensen als een belegd broodje een tientje kost en de prullenbak er niet staat of zelden geleegd wordt? Er zal, zoveel werd wel duidelijk, echt iets aan hoeveelheids-beheer sing gedaan moeten worden. Maar zoiets verwezenlijken zonder in aan discriminatie grenzende praktijken te vervallen is nog niet zo eenvoudig. Kaartjes verkopen aan de ingang van de stad? knip ze! Vast stond ook wel dat een stad of land nooit eenzijdig mag bouwen en vertrou wen op toerisme. De belangen van de eigen bewoners en het overeind houden van een zo veelzijdig moge lijk pakket van economische activitei ten dienen centraal te staan in het stedelijk beleid. Wie richt zijn huis in alleen voor de visite? Spreiden of verzamelen Amsterdam is in de herfst en het vroege voorjaar ook schitterend. Ve netië in sluiers februari-mist... een bijna lugubere, macabere schoon heid. Spreiden in de tijd, daar was men wel voor. Vreemd dat men óók het bijeenbrengen van toeristen in daarvoor aan te wijzen gebieden be pleitte. Is dat overigens wel nodig? Gebeurt dat al niet vanzelf? Hoeveel jonge toeristen zouden weten dat zich buiten Damrak en Kalverstraat een adembenemend mooie en zelfs in het hoogseizoen aangenaam rus tige stad bevindt. Wonen in Venetië? Schitterend, maar dan wel ver van het 'circus' op de route San Mar- co-Rialtobrug-Station-Academie-San Marco! Wordt het effect van de sprei ding in tijd niet teniet gedaan door concentratie in één stadsdeel, en wordt dat dan niét te eenzijdig belast met alle gevaren van ontvolking en achteruitgang? Steden en landen hebben vaak oneindig veel meer te bieden dan die paar drukbezochte plekken. Dwang lijkt ons uit den boze, we zijn nog altijd op vakantie, maar toeristen een beetje 'opvoe den' door ze ook eens op de charme Een van de 'zegeningen' van het massa toerisme: reclame-borden, soms redelijk verantwoord, vaker niet. (foto L. van der Meule) van minder platgetreden paden te wijzen kan geen kwaad. Zelfs namen wij eens een zeer gemengd buiten lands gezelschap mee naar Enkhui zen en Hoorn. De monden vielen open van verbazing. Driftig werden de plaatsnamen genoteerd. Waarom niemand hierop gewezen had en... dat moesten ze thuis weten! Behalve aan spreiding in tijd zou ook sprei ding in ruimte juist een belangrijk wapen kunnen zijn in de strijd tegen massaliteit en overwoekering. Hoe ernaar toe Over het algemeen had men weinig goede woorden over voor de auto, die toch zo'n belangrijke rol speelt in ons reisgedrag. De auto, die flink bij-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 25