21 tracé naar het noorden af, het Groe ne Hart in en kruist hij het riviertje de Giessen. Het alternatief ligt langs de bestaande spoorlijn, Een (eventueel verdiepte) variant langs de A15, ten zuiden van Giessendam, is niet meegenomen hoewel dit vanuit land schappelijk en cultuurhistorisch oog punt niet uitgesloten had mogen worden. Even later komen de be staande spoorlijn, de A15 en de nieuwe lijn bij elkaar. Dan volgt het tweede grote kwetsbare punt: de toekomstige trein walst enkele tien tallen woningen plat bij Schelluinen (ten noord-westen van Gorcum). Het alternatieve tracé gaat door het land schap ten noorden van Schelluinen. Vanaf Gorcum ligt het voorkeurs tracé langs de noordzijde van de A15, tot voorbij knooppunt Deil. Ver volgens gaat de lijn zo'n negen km langs de zuidzijde van de snelweg lopen. Dit gaat ten koste van de ne derzetting Mark (Meteren-zuid). Meer richting Tiel gaat deze variant op nauwelijks enkele honderden me ters afstand langs Wadenoyen, Ka- pel-Avezaath en Bergakker. De twee alternatieve tracés liggen langs de noordzijde van de A15 (langs Kerk- Avezaath) en in het landschap tus sen Geldermalsen en Buren. Tussen Wadenoyen en Echteld is het land schap van het riviertje de Linge in het geding. Boven Tiel volgt de lijn weer de noordzijde van de snelweg. Boven Echteld worden enkele monu menten bedreigd. Het alternatieve tracé, langs de bestaande lijn door Echteld, brengt nog meer schade met zich mee. Vervolgens blijft de lijn langs de noordzijde van de snelweg gaan tot het knooppunt Ressen, tus sen Arnhem en Nijmegen. Het alter natieve tracé ligt langs de bestaande lijn, langs onder andere Kesteren, Opheusden, Zetten en Valburg. Tussen Ressen en Zevenaar ligt geen bestaande snelweg of spoor lijn. Hier zijn de gevolgen opnieuw ingrijpend. Het voorkeurstracé zoekt het verlengde van de snelweg, door de nederzetting Boerenhoek (gem. Bemmel), steekt het Pannerdens Ka naal over en gaat rakelings langs het Rijnstrangengebied, ten zuiden van Groessen naar de bestaande spoor lijn bij Zevenaar. Het alternatieve tracé gaat iets noordelijker, rakelings langs Angeren, vernietigt enkele mo numenten in Loo (gem. Duiven) en zoekt even boven Groessen de be staande lijn op. De aansluiting naar Duitsland, langs Emmerich, is nog niet duidelijk. Driehonderd hectare Ten zuiden van Valburg, langs de A15, moet een groot rangeerterrein komen (eufemistisch: een Container- uitwisselpunt, CUP) met een rail-ser vice center. Het geheel neemt onge veer driehonderd hectare in beslag. Het CUP bedreigt het dorp Valburg en nederzettingen Eimeren en Reeth. Op den duur zal de ruime omgeving rond het CUP een enorme metamorfose ondergaan. De vor ming van het knooppunt Arnhem-Nij- megen (KAN) doet daar nog een flin ke schep bovenop. Deze secundaire ontwikkeling blijft in de rapporten buiten beeld. Het gebied telt ver schillende beschermenswaardige monumenten en andere karakteris- Deze landelijke woning bij Reeth in de omgeving van Valburg wordt met sloop bedreigd bij uitvoering van het voorkeurstracé. tieke gebouwen. Een alternatieve lo catie ligt ten noorden van Valburg, bij de bestaande spoorlijn en de A50. Dit gebied heeft minder historisch karakter, maar merkwaardig genoeg zou het volgens de MER in histo risch opzicht juist kwetsbaarder zijn. Gevolgen Op dit moment zijn de gevolgen van de aanleg nog niet exact aan te ge ven. Uit de tekeningen is niet op 50 m nauwkeurig af te lezen welke bouwwerken wel of niet moeten wor den gesloopt. Naar schatting gaat het om de volgende orde van groot te: duizend te slopen bouwwerken (variërend van een gloednieuwe bungalow tot een modern benzine station en een tuinbouwkas), hon derd gemeentelijke of beschermens waardige monumenten en vijf rijks- beschermde monumenten. De wer kelijke getallen kunnen wellicht 50 tot 100% afwijken. Veel bedreigde karakteristieke gebouwen dateren van het einde van de vorige en het begin van deze eeuw. Milieueffectrapportage De gevolgen zijn per aspect in beeld gebracht op een afzonderlijke kaart bij de MER. Zo is er voor elk tracé- deel een kaart met 'cultuurhistori sche en aardkundige waarden'. Merkwaardig is dat complete neder zettingen juist op deze kaart niet zijn aangegeven. Zelfs een plaats als Groessen, bij Zevenaar, ontbreekt geheel. De MER beantwoordt op een aantal punten uiterst mager aan de vooraf vastgestelde richtlijnen. Het gaat dan om het beschrijven van: 'visueel-ruimtelijke kenmerken en relaties daartussen, de aanwezi ge nog gave historische kenmerken, de nederzettingsstructuur' en derge lijke. Ook in strijd met de richtlijnen is nauwelijks gekeken naar een 'ver diepte ligging of een tunnel of een overdekt tracé waar wenselijk'. Vol gens deskundigen is een tunnel goedkoper dan een bovengrondse aanleg, zeker op de lange duur. Vergelijking van de rapporten met de werkelijkheid 'in het veld' geeft de indruk dat de plannen teveel achter de tekentafel zijn gemaakt en dat de effectrapportages teveel achter het bureau zijn opgesteld. Bij de startno titie bleek al dat de plannenmakers voor het bepalen van de tracé-va rianten sterk verouderde kaarten hadden gebruikt. Het bestaan van complete nieuwbouwwijken was bij de NS onbekend. De rapporten lijken uitsluitend te zijn gebaseerd op ge gevens die op afstand te verzamelen zijn. Op deze manier kunnen de rap porten bijvoorbeeld in Australië op gesteld zijn. Historische en ruimtelij ke kwaliteiten zijn in abstracte ter men en getallen beschreven. Karak teristieke bouwwerken die niet als beschermd monument geregistreerd staan, tellen bijvoorbeeld niet mee. De rapportage geeft dus niet de ge volgen voor jonge monumenten en voor gebieden zonder een gemeen telijke monumentenlijst. Brutale hoogte In het algemeen veroorzaakt de Be tuwelijn een enorme ontsiering van het landschap, vooral door de bruta le hoogte van 10 tot 16 m bij kruisin gen van wegen en vaarwegen. Se cundaire effecten zullen onder ande re het gevolg zijn van geluidhinder, die de leefbaarheid schaadt en de gebruikswaarde van monumenten vermindert. Gezien de omvang van de ingreep blijft de specifieke cultuurhistorische schade over het geheel genomen re latief beperkt. Door de aanleg van de A15 en de ruilverkavelingen is het landschap al vergaand 'genivel leerd'. Deze constatering zou tot de

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 21