Betuwelijn ontsiert landschap ingrijpend Abele Reitsma 20 Cultuurhistorische criteria spelen geen grote rol Het éne ogenblik is het een bedenksel dat door de regering van tafel ge veegd wordt. Het andere moment, enkele jaren later, lijkt uitvoering on afwendbaar. In 1998 moet de Betuwe een goederenspoorlijn hebben die van Rotterdam naar Zevenaar voert. Dat is althans de bedoeling van de NS, die zich gesteund weet door de regering. De Tweede en Eerste Ka mer moeten nog het groene licht geven. De Betuwelijn houdt de gemoederen de laatste tijd bijna dagelijks bezig. Tot en met 24 juli was er gelegen heid om te reageren op drie officiële stukken: een ontwerp Planologische Kernbeslissing (PKB) van het kabi net, een projectnota van de NS en een milieueffectrapport(age) (MER). Nadat de NS de startnotitie voor de MER publiceerde, vormden ver ontruste bewoners in januari 1991 gehaast een groot aantal actiegroe pen (bijna twintig), om tijdig de krachten te bundelen voor de korte inspraaktermijn. Met veel improvisa tie, maar ook met verrassende des kundigheid, slaagden de actiegroe pen erin op de valreep hun inspraak reacties te geven. De Stichting 'Be tuwe Fijn', de belangenbehartiger voor Echteld en omgeving, vestigde bijvoorbeeld de aandacht op de be dreigde cultuurhistorische waarden. ('Gezien de ouderdom en de bewo- ningsgeschiedenis van het gebied, zijn veel cultuurhistorische elemen ten in het gebied aanwezig, zoals wegen, kavelpatronen, bebouwin gen, etc. Wij verzoeken om in de MER aan te geven welke cultuurhis torische elementen zullen verdwij nen, worden aangetast en/of waar van de onderlinge relatie wordt ver broken. In de MER dient vervolgens te worden aangegeven hoe deze schade wordt voorkomen, of wordt verzacht' (22 februari 1991).) Drieblunderpunt De voorzitter van Betuwe Fijn, Peter Schurink, heeft grote twijfels over het nut van de spoorlijn. 'We zitten hier bij het drieblunderpunt' zegt hij. 'Het Amsterdam-Rijnkanaal krijgt nog geen 30% van de geplande scheep vaart. De tolbrug over de Waal (de prins Willem Alexanderbrug) is een fiasco en de Betuwelijn wordt de der de blunder.' De dijkverzwaring laat hij voor het gemak maar buiten be schouwing. Het kabinet heeft het budget voor Het station van Andulst/Zetten wordt bedreigd met sloop in de variant op het voorkeurstracé. de Betuwelijn voorlopig op 5 mil jard gesteld. De laatste ramingen ko men uit op ruim 7 miljard. Private in vesteerders moeten een groot deel financieren. Tegenstanders vinden het veelzeggend, dat de particuliere investeerders geen belangstelling to nen. Voorstanders vinden de Betuwe lijn noodzakelijk voor de toekomstige positie van de 'mainports' Rotterdam en Schiphol. Daarbij wijzen ze op de kans dat het vrachtvervoer over de weg relatief zal afnemen. Dit weg verkeer is schadelijker voor het mi lieu dan railtransport. Intussen be staat het vermoeden dat de lijn per saldo meer milieubelastende activi teiten zal aantrekken dan opheffen. Tracé De plannen zijn gesplitst in vijf tracé- delen en een plan voor een Contai- ner-uitwisselpunt. Voor enkele stuk ken zijn verschillende varianten be keken. Grofweg zijn er telkens twee belangrijke alternatieven: of langs het bestaande spoorlijntje, of langs de snelweg A15. Volgens het 'voor keurstracé' van het kabinet komt de lijn voor het grootste deel langs de A15 en voor een kleiner deel langs een bestaande spoorlijn. De bunde ling met de A15 is over het geheel genomen minder schadelijk voor mo numenten dan de bundeling met de bestaande Betuwelijn. Aanleg langs de bestaande lijn zou vooral in de bebouwde kommen veel monumen ten bedreigen. In de trajecten die geen bebouwde kom doorsnijden, is aanleg langs de bestaande spoorlijn soms minder slecht dan langs de snelweg. Dit geldt bijvoorbeeld voor zo'n acht km bij Valburg. Verder valt aan het voorkeurstracé op dat grote bevolkingsconcentraties enigszins zijn ontzien, evenals enke le bedrijfslocaties en bijvoorbeeld een vuilstortplaats. De consequentie hiervan is in het algemeen dat stille, dunbevolkte gebieden het slachtoffer zijn. Varianten De goederenspoorlijn volgt in het voorkeurstracé vanaf Rotterdam eerst de bestaande spoorlijn in de richting van Dordrecht. Dan komt er een nieuw gedeelte door het kassen- gebied tussen Hendrik-ldo-Ambacht en Zwijndrecht. Dit gedeelte gaat door de Sophiapolder, kruist de Noord en sluit ten noorden van Pa- pendrecht aan op de A15. Vanaf Sliedrecht komt een stuk langs de bestaande lijn naar Gorcum. Ten noorden van Giessendam en Neder- Hardinxveld is het eerste gevoelige knelpunt. Hier buigt het voorkeurs-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 20