Open Monumentendag in de Bommelerwaard 13 Anne Karine Lemstra Op 12 september vindt de jaarlijkse Open Monumentendag plaats. De Historische Kring Bommelerwaard heeft besloten dit jaar de nadruk te leggen op de infrastructuur van de waterhuishouding in de Bommeler waard. In de loop der eeuwen hebben de bewoners van de Bommeler waard meer tot stand gebracht dan de gebouwen die we nu nog dage lijks kunnen zien. Resten van het eeuwenlange gevecht tegen de rivier kenmerken het landschap en maken, evenals de gebouwde monumen ten, deel uit van de (cultuur)historische achtergrond van het gebied. Omdat de samenhang van 'monu menten' als sluizen, weteringen, ge malen en dijken vaak moeilijker her kenbaar is, wordt er weinig aandacht aan besteed. Tijdens deze Open Monumentendag wil de Historische Kring Bommeler waard meer belangstelling voor de cultuurhistorische achtergrond van dit gebied opwekken door het orga niseren van een route over verschil lende dijken en langs een aantal oude gemalen en sluizen. Voorts wordt er een tentoonstelling georga niseerd in het voormalige stoomge maal bij Brakel en zal er op verschil lende plaatsen langs de route een vi deofilm vertoond worden. Het zijn met name deze landschappelijke monumenten die regelmatig het risi co lopen ten onder te gaan aan ruil verkavelingen en dijkverzwaringen. Dijkverzwaring Vooral de dijkverzwaringen aan de Waalbandijk in de Bommelerwaard hebben een grote inbreuk gepleegd op het landschap. In de jaren zeven tig is de dijk ten westen van Brakel verzwaard en opgehoogd. Dit ging ten koste van een groot aantal dijk huizen, die werden gesloopt. Voor de resterende Waalbandijk bestaan plannen voor dergelijke verzwarin gen. In totaal moest er in het rivie rengebied 600 km bedijking ver zwaard worden; 200 km is inmiddels voltooid. Voor het jaar 2004 moeten deze dijken nog eens met één meter worden verhoogd, en vervolgens vóór 2008 nogmaals met één meter. En is dit nu absoluut noodzakelijk? Als de dijkverzwaringen voltooid zijn bestaat er een overstromingskans van 1 x in 1250 jaar. Er worden steeds meer vragen gesteld over de noodzaak van deze grove inbreuk in het rivierenland schap. Zo onderzoekt het Waterkun- dig Laboratorium het nut van deze verzwaringen. Kosten: 20.000 gul den, die echter niet betaald worden door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar door de Stichting het Geldersch Landschap. Het zou een enorme kostenbesparing bete kenen als de dijkverzwaringen niet doorgaan en toch wij het ministerie dit onderzoek niet financieren. In 1989 verscheen het boekje 'Atilla op de Bulldozer', een protest tegen de plannen voor de dijken. Daaruit is een verband van samen werkende organisaties ontstaan die hetzelfde uitgangspunt met betrek king tot de dijkverzwaringen hebben: ophouden ermee. Het rivierengebied in Nederland is een uniek ecologisch systeem, dat niet op deze manier vernietigd mag worden. Tegenwoor dig krijgt deze mening steeds meer gehoor. Inmiddels worden er vragen in de Kamer gesteld over het nut van deze plannen. Richard Siebens van de Stichting Red Ons Rivierenland schap is dan ook vol goede hoop dat de uitvoering uiteindelijk stopgezet zal worden. Onderhoud bestaande dijken werd gestopt Ironisch is dat men sinds de invoe ring van het Deltaplan in 1957/58, toen men besloot naast de Delta werken ook de rivieren tegen over stromen te wapenen, het onderhoud aan de dijken heeft stopgezet. Men beschouwt verder onderhoud als ka pitaalvernietiging en wacht tot een betreffende dijk voor dijkverzwaring in aanmerking komt. Zoals gezegd is al 200 km dijkver zwaring voltooid. Het resultaat heeft iedereen kunnen zien. De hoge kale dijken zijn eerder kenmerkend voor de Flevopolder, dan voor het Neder landse rivierengebied. In de Bomme lerwaard lopen de wegen op vaak bochtige dijken langs de uiterwaar den. De dijkhuizen zijn kenmerkend voor het gebied. Het zijn juist de meest kenmerkende elementen in het landschap die plaats moeten ma ken voor deze verhoging van de dij ken, zodat er tot het jaar 3242 geen overstroming plaats kan vinden. De plannen van Rijkswaterstaat hebben betrekking op het bescher men van het achterliggend gebied. Maar eigenlijk vormen deze plannen een even grote bedreiging voor de 'monumenten' als het water. In 1987 werd Neerijnen tot beschermd dorpsgezicht verklaard. Dit besluit is nog steeds niet ondertekend, het geen wil zeggen dat de dijkverzwa ringsplannen voor dit deel van de Waalbandijk nog steeds ten koste van de 'beschermde' panden door gevoerd kunnen worden. Al in elfde eeuw eerste dijken Het gevecht van de bewoners van de Bommelerwaard tegen het water kent een eeuwenlange geschiede nis. Het woord waard of werde bete kent: 'gebied tussen twee rivieren' of 'ingedijkt land'. De Bommelerwaard Gemaal bij Aalst, (foto H.C. de Jongh)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 13