11 Deze formulering laat geen ruimte voor wezenlijke alternatieven. De ei genlijke, achterliggende doelstelling is echter: de gevaren van de rivier terugbrengen tot een maatschappe lijk nog te aanvaarden risico (een ri sico dat gerelateerd is aan natuur verschijnselen die de maatschappij helaas moet aanvaarden, zoals bij voorbeeld ijsdamvorming). Die for mulering laat ruimte voor creativiteit. Ontduiking De hoop van velen is op de milieuef fectrapportage gevestigd. Toch heeft die voor een rivierdijkverzwaring nog nooit plaatsgevonden. De regelge ving uit 1987 stelt deze werkwijze namelijk alleen verplicht voor de aanleg of wijziging van een dijk met een lengte vanaf vijf km. De water schappen voeren de dijkverzwaring echter uit in stukken die alle korter zijn dan vijf km. Deze versnippering kan natuurlijk niet verhullen dat elke rivierdijkverzwaring onderdeel uit maakt van een project dat groter is dan vijf km. Het volledige program ma van rivierdijkverzwaringen be slaat zelfs meer dan zeshonderd km (de Maas niet meegeteld), waarvan meer dan de helft in Gelderland ligt. De Tweede Kamer en de minister voor milieubeheer hebben dit ver knippen onlangs openlijk veroor deeld. Ook Provinciale Staten van Gelderland zijn voorstander van de milieueffectrapportages. Inmiddels heeft Rijkswaterstaat verklaard 'geen enkel bezwaar' meer te hebben, maar de minister wil niet verder gaan dan een klein aantal proefprojecten met een 'beleidsanalytische studie'. De procedure van de milieueffect rapportage neemt gemiddeld negen maanden in beslag. Dit kan uitlopen tot twee jaar. De traditionele voorbe reiding kost een veelvoud aan tijd, soms meer dan twintig jaar, terwijl ze gepaard gaat met hardnekkige weer stand onder de bevolking. Milieuef fectrapportages leiden in het alge meen tot besluiten die breed aan vaard worden. De vertraging door bezwaren- en beroepsprocedures vermindert dan ook. Het uitblijven van milieueffectrap portages is in strijd met het (dwin gende) Europese recht. Dat schrijft deze werkwijze al sinds 1985 voor voor 'projecten die een aanzienlijk milieueffect kunnen hebben, met name gezien hun aard, omvang of ligging'. Een nieuw landschap? Rijkswaterstaat bagatelliseert de schade aan het cultuurlandschap met de stelling dat de nieuwe dijken een nieuw landschap scheppen. De nieuwe dijk heeft geen relatie meer Rijksmonument te Neerijnen, voor de sloop. met het landschap. Het cultuurland schap is te fundamenteel veranderd en verarmd door de kaalslag op en langs de dijken en door het groot schalige, rechtlijnige en uniforme ka rakter van de nieuwe dijken. De nieuwe dijk zal nooit een relatie met het landschap krijgen, want tegen de nieuwe dijk mag niets geplant en ge bouwd worden. Cultuur en natuur mogen zich niet meer op de dijk en ten. Toch zit er in de stelling een ge dachte die uitnodigt tot nadenken. De huidige vervanging van dijken zou een gewone bijdrage aan onze cultuurgeschiedenis zijn, zoals ook de aanleg van dijken dat geweest is. Is er dan op den duur geen wezenlijk verschil meer tussen de oude en de nieuwe dijken? De ingenieur wil de oude dijken vervangen omdat hij veiligheid niet langer wil meten aan de ervaringen uit het verleden. Verschijnselen en waterstanden uit de riviergeschiede nis zijn geen norm meer. Het is niet interessant meer dat de dijkhoogte de toets der eeuwen heeft door staan. De moderne ingenieur wil vei ligheid kunnen berekenen. Omdat die berekening moeilijk is gebruikt hij een model. Hij kiest een model uit de statistische kansberekening. Zo kan hij veiligheid uitdrukken in een kans. En vervolgens kiest hij een norm, 1:1250. Deze benadering van de veilig heid is fundamenteel anders dan voorheen. Dit zou van historisch be lang kunnen zijn. De grote vraag is alleen of de waterkering nu ook fun damenteel anders gaat functioneren. Zullen de dijken, zoals bedoeld, een bijna absolute veiligheid bieden? Of zal de riviergeschiedenis zich ge woon voortzetten? Anachronisme Het vervangen van de dijken is niet zomaar een technische vergissing. Het is in alle opzichten een anachro nisme dat nooit een volwaardige cul tuurhistorische erkenning zal krijgen. De huidige dijkverzwaring mist de aansluiting met de tijd. Het project is niet representatief voor de moderne mogelijkheden om ingewikkelde pro blemen genuanceerd aan te pakken. Het project is ook niet representatief voor de democratische politieke structuur van onze samenleving. Ook niet voor de waarde die mensen tegenwoordig hechten aan hun leef milieu. De nieuwe dijken zijn het pro- dukt van een tijd die voorbij is. De cultuurhistorische waardering voor waterstaatswerken wordt nor maal gesproken ingegeven door trots - trots op de waterbouwkunde als de nationale specialiteit om men sen in een nat land een plek te ge ven en te beschermen tegen het wa ter. Trots maakt nu plaats voor schaamte. De huidige dijkverzwaring bedreigt mensen en verjaagt hen van hun plek. Dat is de meest tragi sche ramp die het rivierengebied ooit heeft getroffen. De bovenstaande artikelen vormen een geactualiseerde bewerking van artikelen, die onze vaste medewer ker Abele Reitsma eerder schreef voor het blad van het Gelders Oud heidkundig Contact. Reitsma is lid van de Provinciale Commissie van Heemschut in Gelderland. Op 10 oktober organiseert de Kon. Natuurhistorische Vereniging een studiedag over dijkverzwaring en ontgrondingen. Plaats: Het Veerhuis te Nieuwegein aan Nijenmonde 4. Aanvang 10.30 uur. Spreker namens Heemschut is Abele Reitsma.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 11