Brouwershaven, beschermd stadsgezicht rrérh I. ra P.A. Boot 36 Schouwen en Duiveland waren vroeger twee eilanden, van elkaar ge scheiden door een brede kreek, de Gouwe. Vanuit de Oosterschelde en Grevelingen drongen in de eilanden getijde kreken door. Eén van die kreken eindigde in het Schouwse land bij Brijdorpe of Bridorpe, toen een dorp met een kerk. Bij de bedijking van de polder legde men een dam in de kreek en in de dam een sluis ter afvoer van het pol derwater. Vermoedelijk viel de bedij king in de 12de eeuw. In 1250 kocht Floris V van Jan van Renesse de grond rond die dam met het doel er een dorp te stichten. Op de dijken die men aanlegde, werd Brouwers haven gebouwd. De naam komt voor het eerst voor in een akte van 1318. In de jaren zeventig van de 15de eeuw kreeg Brouwershaven stads rechten. Het officiële charter is nooit gevonden, maar in het 'Groot Privile ge' van Maria van Bourgondië uit 1477 spreekt men van de stad Brou wershaven. Het begin van de zestiende eeuw bracht welvaart, welke tot uiting kwam o.a. in de vergroting van de Bebouwing langs de Haven aan de zuidzijde. Geheel links de plaats voor de nieuwe bebouwing. kerk, die in verschillende fasen werd verricht. Een belangrijke bron van in komsten voor de kerk was de belas ting op bier en haring. Het jaar 1545 was echter een rampjaar, een grote brand verwoestte 300 huizen en de haringvangsten waren slecht. Bij de aanval van de Spanjaarden op het eiland in 1575 werd de stad snel ver overd en weer grotendeels door brand verwoest. In 1577, het geboor tejaar van Jacob Cats - te Brouwers haven geboren -, was de toestand niet rooskleurig. Bij de opbouw van de stad kreeg men toestemming wal len aan te leggen en poorten te bou wen. In 1599 kwam er een nieuw voorstuk aan het stadhuis. De haringvangst was nog steeds belangrijk. Ook het gildewezen bloei de. Door tegenwerking van Zierikzee heeft Brouwershaven echter nooit stemrecht gekregen in de Staten van Zeeland, zodat het altijd een 'smal- stad' is gebleven. Aan het begin van de negentiende eeuw verkeerde het stadje in een vervallen toestand. Een nieuwe op bloei volgde toen kort daarna grote schepen Rotterdam niet meer kon den bereiken doordat het Goereese Gat verzandde. Zij voeren naar de rede van Brouwershaven, waar ze gedeeltelijk werden gelost in lichters, die de lading verder brachten. Veel Oost-lndië-vaarders ankerden op de rede. Dit gaf veel bedrijvigheid in het stadje, temeer door de komst van loodsen en douane-beambten. Na het graven van de Nieuwe Waterweg in 1872 ging de welvaart weer snel achteruit. De watersnoodramp van 1953 ging aan het stadje niet voorbij. De kerk had van eb en vloed te lijden totdat de dijken waren gedicht. Door de aanleg van de Brouwers- dam werd de Grevelingen gesloten. Nu door de toenemende waterrecre atie, met name tot uiting komend in de aanleg van een jachthaven in de bestaande haven en de aanleg van een nieuwe jachthaven, heeft Brou wershaven weer toekomst. De bebouwing De bebouwing van Brouwershaven heeft zich lange tijd haast uitsluitend geconcentreerd rond de haven en langs enkele dijkjes die er min of meer loodrecht op uitkomen. De be bouwing is zeer individueel, wat zich uit in eenvoudige woningen en ook enkele patriciërshuizen. Deze be bouwing en de aanleg ervan zijn de aanleiding geweest dat in 1973 de kern Brouwershaven als beschermd stadsgezicht werd aangewezen. Wat echter bijna niemand kon be vroeden, is dat er in 1991 door het gemeentebestuur van Brouwersha ven in samenwerking met het archi tectenbureau Dijkstra te Edam een woningbouwplan is ontworpen voor de bouw van 11 geschakelde wonin gen welke zullen worden gebouwd aan het einde van de bebouwing van de Haven zuidzijde Een plan dat ge heel afwijkt van de bestaande be bouwing. Het is een gesloten bouw- strook met een repeterende bouw, met gelijke afmetingen, zowel breedte als hoogte. De daken zijn zeer flauw hellende lessenaarsda ken, gedekt met zink. Het plan is ge heel in strijd met de geldende be bouwingsvoorschriften zoals de hoogte, de dakhelling (mim. 45°), dakbedekking (gebakken dakpan nen) en de kleur van de gevels. De Vereniging Stad en Lande van Schouwen-Duiveland met als doel stelling 'het bevorderen en behoud van de stedelijke en landelijke schoonheid in de meest uitgebreide zin op Schouwen-Duiveland' heeft met enkele particulieren bezwaar te gen dit plan ingediend. Heemschut ondersteunt die bezwaren. Wie schetst de verbazing van de be zwaarden dat zij bericht ontvingen van het college van burgemeester en wethouders dat zij gebruikma kend van enkele vrijstellingen ver gunning voor het plan hebben ver leend en dat deze beslissing door zowel Gedeputeerde Staten van Zeeland alswel de Directeur van de Monumentenzorg is goedgekeurd. Met deze beslissing kan de vraag worden gesteld, wat de waarde is van een beschermd stadsgezicht. RA. Boot is lid van de Provinciale Commissie van Heemschut in Zee land. Rectificatie In het vorige nummer van Heerm schut werden de onderschriften on der de foto's op de derde kolom van pag. 11 en 12 helaas verwisseld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 36