Zierikzee monumentenstad 19 H. Uil Sinds 1988 prijkt het stadssilhouet van Zierikzee op het briefpapier van de gemeente, voorzien van de slogan Zierikzee - monumentenstad, pa rel aan de Oosterschelde. Niet zonder trots presenteert deze Zeeuwse stad haar rijke en gevarieerde monumentenbezit. Ze heeft daartoe ook alle reden. In 1971 kreeg Zierikzee de status van beschermd stadsge zicht. Ruim een kwart van alle woonhuizen, bedrijfspanden en andere gebouwen staat op de rijksmonumentenlijst. Dat komt neer op een to taal van 561. Zierikzee staat daarmee op de tiende plaats. Zierikzee dankt haar ontstaan aan de gunstige ligging tussen Holland en Vlaanderen. Aan een kreek, die tot ver in het eiland Schouwen liep, ontstond een nederzetting. Naar een lokale machtshebber, ene Zierik, werd deze kreek, die de Ee heette, genoemd. Later ging deze naam Zierik's-Ee over op de plaats. De kreek mondde uit in de Gouwe, het water dat de scheiding vormde tus sen de eilanden Schouwen, Duive- land en Dreischor. Vanwege het economische en mi litaire belang groeide de nederzet ting. De graaf bouwde hier een kas teel. Rooms koning Willem II beves tigde in 1248 opnieuw de stadsrech ten van Zierikzee. Deze keur gaat te rug op een oudere, niet bewaarde van graaf Willem I. De stad door stond dapper een beleg door de troepen van de Vlaamse graaf in 1304. De strijd werd beslecht tijdens een grote zeeslag op de Gouwe. Daar versloeg een Frans-Hollandse vloot de Vlamingen. De graaf over laadde Zierikzee met tal van privile ges. De 14de en de 15de eeuw was onmiskenbaar de grootste bloeipe riode van de stad. De belangrijkste bestaansbronnen vormden de visse rij, de koopvaardij, de zoutindustrie, de lakennijverheid en de meekrap- De Sint Lievensmonstertoren met rechts de Nieuwe Kerk (foto's Bob Noomen) cultuur. Uit de meekrapwortel werd een rode verfstof gefabriceerd. Zie- rikzeese schepen dreven intensief handel op de landen in West-Europa en rond de Oostzee. Sint Lievensmonsterkerk Zierikzee toonde haar economische bloei door de bouw van onder meer een grote en fraaie kerk. In de 12de eeuw werd een tufstenen basiliek gebouwd. In 1378 werd deze aan Sint Lieven gewijde kerk verheven tot een monster- of kapittelkerk. Om streeks 1470 werd begonnen met de bouw van een nog grotere kerk, ge volgd door de bouw van een koor omgang. In het eerste kwart van de 16de eeuw werd de kerk voltooid. De Sint Lievensmonsterkerk was de grootste kerk in Zeeland. Een abso luut hoogtepunt moest de toren wor den. In 1454 werd begonnen met de bouw onder leiding van de Mechelse bouwmeester Anthonie I Keldermans Waren de plannen uitgevoerd dan zou de toren circa 130 meter hoog zijn geworden. Door de slechte eco nomische omstandigheden moest de bouw worden gestaakt. Toen was men gevorderd tot de eerste om gang. De toren heeft thans een hoogte van 56 meter. Door zijn om vang - de Zierikzeeënaars spreken over hun dikke toren - beheerst de Sint Lievensmonstertoren het silhou et van de stad. De kerk werd helaas een prooi van het vuur in de nacht van 6 op 7 oktober 1832. Ook hier was de onvoorzichtigheid van lood gieters de vermoedelijke oorzaak. Hoewel herstel mogelijk was werd gekozen voor afbraak. Op de plaats van de oude kerk werd na veel pro blemen de Nieuwe Kerk gebouwd. Deze kwam in 1848 gereed. In de neo-classicistische architectuur vormt de Zierikzeese zaalkerk een unieke verschijning. De kerk is sinds 1977 eigendom van de Stichting Oude Zeeuwse kerken. Het stopzetten van de torenbouw geschiedde in een periode van eco nomische achteruitgang. Een defini tief keerpunt betekende het beleg van de stad door de Spaanse troe pen in 1575/1576. Na een negen maanden durende belegering moest Zierikzee tenslotte toch capituleren. De Spaanse bezetting duurde slechts kort en opnieuw kwam de stad aan de zijde van Willem van Oranje. Voor Zierikzee was een ver binding met open water van levens belang. De Gouwe was intussen zo verzand, dat ze onbruikbaar was ge worden voor het scheepvaartver keer. Daarom werd een havenkanaal gegraven naar de Oosterschelde in 1597-1599. Economisch herstel volgde in de 17de en de eerste helft van de 18de eeuw. Vooral de koop vaardij en de visserij bloeiden. In de tweede helft van de 18de eeuw trad het verval in. In de Franse tijd stag neerde de handel vrijwel geheel. De Nobelpoort. Weergang ook 'n voordeel De 19de eeuw was de meest armoe dige periode voor Zierikzee. De stad viel terug op haar centrumpositie voor Schouwen-Duiveland en was vrijwel uitsluitend nog van regionaal belang. Maar de armoede had ook voordelen. Hier stonden de oude ge bouwen niet in de weg, was er geen noodzaak om het stratenpatroon aan te passen aan nieuwe verkeersbe- hoeften en konden de grachten intact worden gelaten. Vooral daar door behield Zierikzee haar in vele opzichten nog middeleeuwse karak ter. Daarmee is niet gezegd dat alles gespaard bleef. Zo werd een deel van de Oude Haven gedempt, verd wenen de stadsmuren en werden drie stadspoorten afgebroken. Maar

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 19