Vijf kilometer mozaïek
EG-geld voor
Mercatorplein
Ohra klimt in
Eusebiustoren
Olympisch Stadion
monument?
De Hollandsche Molen is
bëzorgd
Bedreigde terpen
Kan oude loc-loods nog
behouden blijven?
OJieuws uit de provincies
45
Amsterdam - In de binnenstad van
Amsterdam wordt een mozaïek met
een lengte van vijf kilometer aange
legd. Vanuit de lucht zal het als een
enorme Y te zien zijn. Het project is
bedacht door de kunstenaarsgroep
'VIA-Europa'. De eerste mal voor het
mozaïek werd onlangs door burge
meester Van Thijn in de stoep voor
de IJsbreker aan de Amstel gelegd,
als begin van de rechterpoot van de
Y. De staart van de Y moet uiteinde
lijk bij het Centraal Station eindigen.
De kunstenaars laten zich onder an
dere inspireren door Antoni Gaudi.
Amsterdam - Er is een goede kans
dat het Europees Fonds voor het Ar
chitectonisch Erfgoed enkele tonnen
beschikbaar stelt voor het opknap
pen van het Mercatorplein. Dat komt
goed uit, want de vijftien miljoen kos
tende verbetering van het plein en
omgeving was door bezuinigingen bij
het Rijk in gevaar gekomen. Het pro
ject wordt in tien jaar uitgevoerd. De
betrokken wethouder van stadsdeel
De Baarsjes spreekt nu van 'Europe
se erkenning' van de waarde van het
plein.
De toren van de Eusebiuskerk te
Arnhem heeft een nieuwe hoofd
sponsor gekregen: verzekerings
maatschappij Ohra. De toren werd in
de tweede wereldoorlog bijna geheel
verwoest. Bij de wederopbouw in de
jaren daarna moest men gebruik ma
ken van een inferieure steensoort.
Daardoor is grondige restauratie
noodzakelijk geworden. Het kost in
totaal 17 miljoen gulden. Ohra
draagt nu 1 miljoen bij. Onderdeel
van de overeenkomst is dat de
maatschappij de toren tijdens de res
tauratie voor acties en reclame mag
gebruiken.
Amsterdam - De stadsdeelraad van
Amsterdam-Zuid zal waarschijnlijk
besluiten het Olympisch Stadium te
slopen en op de plaats van het sta
dion woningen te bouwen. De Rijks
dienst voor de Monumentenzorg en
de Amsterdamse Raad voor de Mo
numentenzorg hebben echter gead
viseerd zulks niet te doen. Boven
dien ligt er een aanvraag het ge
bouw op de monumentenlijst te
plaatsen. De rijksdienst moet uiterlijk
De lyiartenastate in Cornjum even ten noorden van Leeuwarden staat centraal bij Frieslands
Monument van de Maand in mei. De architectuur van W.C. de Groot krijgt daarbij alle aandacht,
(foto Winfried Walta)
25 juli beslissen over plaatsing op de
lijst.
Amsterdam - De vereniging De Hol
landsche Molen maakt zich zorgen.
Minister d'Ancona overweegt te be
zuinigen op restauratiesubsidies.
Daardoor komt de komende vier jaar
in totaal 1 miljoen gulden minder be
schikbaar voor restauratie van mo
lens. En dat juist op een moment dat
het|goed leek te gaan met het mo
lenbestand. Vorig jaar kwamen er 2
molens bij in Nederland. Na ruim 60
jaar kreeg de Molen van Buursink
weer een kap en een wiekenkruis.
En jin Hollum op Ameland werd een
complete stellingkorenmolen her
bouwd. Zodat Nederland nu 987
win|d- en 81 watermolens telt en het
mojenland bij uitstek blijft. Dat is niet
onbelangrijk voor ons imago in het
buitenland, vindt De Hollandsche
Molen. Volgens de vereniging kan
Nederland voor miljarden aan goe
deren naar het buitenland exporte
ren dank zij het molen-beeldmerk.
Het enthousiasme voor het behoud
van molens is groeiende. Dat bleek
bijvoorbeeld uit de zogenaamde mo-
lenkappenactie in 1991: een oproep
van het bestuur een extra financiële
bijdrage te geven voor herstel van
drie molens bracht ongeveer
115.000,- op. Verder kon in 1991
de 750e vrijwillige molenaar worden
begroet.
I B. F.
De Vereniging voor Terponderzoek,
eer^ club met 120 leden in Groningen
en Friesland, pleit voor een inventa
risatie van de terpen (op z'n Gro
nings: wierden) in beide provincies.
Ook vindt de vereniging dat er stren
gere eisen moeten komen voor
grondgebruik van terpen. De terpen
worden door ploegen afgetopt en
van grasland in bouwland veranderd
en worden zo langzamerhand steeds
meer bedreigd. In de Monumenten
wet is niets vastgelegd over het
grondgebruik van terpen.
Saskia Simon
Als de Nederlandse Spoorwegen de
oude locomotievenloods op het NS-
emplacement in Weert zullen slopen,
betekent dat het verloren gaan van
een van de laatste locomotieven-
loodsen van Nederland en de enige
in zijn soort in Limburg.
De loods is ontworpen door de be
kende ingenieur Van Heukelom, die
ook veel andere stations en het der
de (bakstenen) hoofdkantoor van NS
heeft gebouwd.
De gemeente Weert heeft gevraagd
om de sloop in ieder geval uit te stel
len tot de afronding van het Monu
menten Inventarisatie Project van de
Provincie Limburg. Regionale kran
ten spreken van een 'ronduit slechte
beurt' van de stedelijke monumen
tencommissie. Als deze commissie
eerder had gepoogd om de loods op
de plaatselijke monumentenlijst te
plaatsen, dan zou sloop ook zonder
Provinciale steun via het M.I.P. zijn
tegen te houden.
Mathieu Schlijper
l