Noten 7 van verval heb aanschouwd. In Klein Santa Martha zag ik een groot termietennest, van waaruit voortdurend aanvallen werden on dernomen op de houten balken van het bouwwerk. In een KLM-folder trof ik later de eufemistische karakterise ring van het landhuis aan: 'De tand des tijds heeft de sfeer van dit ver vallen landhuis een extra uitstraling gegeven'. Leuke omschrijving maar wat gebeurt er nu met zo'n landhuis? Voges: 'Alles op dit eiland wordt ge restaureerd. Wij slopen niets. Trou wens het meeste is al gerestaureerd. Komt u over 15 jaar nog maar eens terug. Dan zult u eens wat zien'. Voges vertelt doodleuk, dat de 'meeste landhuizen ons geschonken' Het moderne vervallen Westend-theater in Willemstad worden. Aardig geschenk als je weet, dat de meeste landhuizen zijn opgetrokken uit vrij slechte materia len als koraalsteen en klei dat res taureren erg kostbaar is. Publieke bestemming De havenbaron maakt beslist geen elitaire indruk. Hij zegt: 'Wij zoeken na restauratie voor elk landhuis waar mogelijk een publieke bestemming. Deze monumenten moeten voor ie dereen toegankelijk blijven. Landhuis St. Nicolaas bijvoorbeeld wordt een 'resort', op Balkepad worden straks recepties gegeven maar Ascencion bijvoorbeeld is vormingscentrum ge worden voor de jongens van de ma rine, dus niet voor ieder toegankelijk. Jammer genoeg heeft hij weinig op met de jonge bouwkunst, waar van we op Curagao ook interessante voorbeelden aantreffen. Het verval len West End Theater bijvoorbeeld, in 1940 gebouwd door ir. P. A. Stuy- venberg, een fraai staaltje van het Nieuwe Bouwen. Van mij mogen ze dat direct afbreken, vindt hij. Ik ben het beslist niet met hem eens. Even interessant is de in 'tropical art deco' stijl gebouwde bioscoop Cinelandia van dezelfde Stuyvenberg. Ook dit verkeert in slechte staat. Hopelijk is Binnenmeertje tussen de heuvels bij de Blauwbaai er in de besturen van de Stichting Monumentenzorg en Stadsherstel een verscheidenheid van voorkeuren vertegenwoordigd. Visie Opmerkelijk tenslotte is de visie van het Eilandbestuur op de monumen tenzorg, die spreekt uit het Monu mentenplan.4) 'Het monumentenbe leid mag niet puur gericht zijn op conservering, waarbij alles wat af wijkt van het oorspronkelijke niet wordt getolereerd', lees ik. De bin nenstad zal op een zoveel mogelijk cultuur-historisch verantwoorde wijze tot nieuw leven moeten worden ge bracht, zodat het weer een echt stadshart wordt, waar gewoond, ge winkeld en gewerkt kan worden en waar ook de toerist een aangenaam verblijfsklimaat vindt. Kenmerkend voor de aanpak van de monumen tenzorg is de integratie in de totale stadsvernieuwingsproblematiek. De monumenten vormen als het ware de 'drager' van de stadsvernieuwing. Monumentenzorg wordt niet alleen gezien als sectorbeleid maar ook als geïntegreerd facetbeleid. Het gaat niet alleen om het redden van monu mentwaardige panden. Ook het huis- vestings-, winkel- en bedrijfsvesti- gingsbeleid, het sociaal-cultureel en sociaal-economisch beleid zijn we zenlijk van invloed op het Monumen tenplan. Een realistische visie. Histo rische binnensteden mogen geen openlucht-musea worden maar het monumentale moet de stadsver nieuwing wel 'dragen'. 1) Heemschut januari 1988 2) Beurs- en Nieuwsberichten, 22-8-1991 3) Emissieprospectus NV Stadsherstel Willemstad 4) Curagao; Willemstad Monumentenstad, Gary Schwartz, SDU Uitgeverij, 1990; ISBN 90.6179.118.9 Hollands straatbeeld in Willemstad

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 7