De Stichting Historische Zeilvaart Harlingen Math Berkers 37 De Navigator is een zee-tjalk. Ze liep in 1902 te Stadskanaal van stapel als zeilend vrachtschip. Ook nu is ze, na een complete restauratie, weer zeilend in de vaart. De motor, die rond 1940 het zeil vervangen had, is weer van boord verdwenen. De mast, giek en zwaarden zijn weer in oude luister hersteld. menhang met de werking van de stro mingen, golven en getijden wordt zo aan den lijve ervaren. De zorg om het behoud van de Waddenzee is hier mee zeker gediend. Voor wie geïnte resseerd is in regionale geschiedenis valt er onderweg veel te genieten. De De zeilende vrachtklipper de Condor werd in 1912 gebouwd te Vrijenban bij Delft. Om de concurrentie de baas te kunnen moest ze in de jaren '50 haar zeilen strijken. Nog een kleine 20 jaar deed ze dienst als motorschip. Nu is de Condor weer de fiere zeiler die zij vroeger was. De tjalk Boreas gleed in 1897 in Sappenneer van de werf. Ze heette toen Geertina en kwam als vrachtzei ler in de vaart. Boreas, God van de Noordenwind, is in 1981 in Harlingen gerestaureerd. Drie willekeurige platbodems, ze hebben echter een ding gemeen: de schippers van deze fraaie, historische zeilschepen hebben zich samen met andere schippers verenigd in de Stichting Historische Zeilvaart Harlin gen'. De schepen van de stichting oude tjalken en klippers, hebben het oude havenstadje als thuishaven ge kozen. Het historische centrum van Harlingen heeft er zo weer een attrac tie bijgekregen. Buiten het seizoen ligt het merendeel van de vloot in de oude binnenhaven afgemeerd. Het vervoermiddel van vroeger, het platbodem-zeilschip, is weer in de vaart. Werd toen al leen vracht ver voerd, nu zijn de schepen geschikt gemaakt voor de pleziervaart. De voormalige vracht- ruimen zijn hiervoor omgebouwd tot woonruimte, hutten en kombuis. De meestal in verval geraakte schepen zijn gerestaureerd en van de hun oor spronkelijke tuiga ge voorzien. Plat bodems zijn uiter mate geschikt voor zeilvakanties van een paar dagen of langer. Heel wat groepen maken van deze mogelijk heid gebruik. Dankzij deze nieuwe functie zijn op de valreep nog heel wat oude zeilschepen voor sloop behoed. Vanuit Harlingen bevaren ze weer hun oude vertrouwde wateren: de Waddenzee, het IJsselmeer, de Frie- De Hoop op Zegen, skütsje uit 1910. se binnenwate- De Condor, een zeilende jachtklipper, gebouwd in 1912 bij Delft. Om in de jaren '50 de concurrentie de baas te kunnen, streek ze haar zeilen en voer als motorschip nog tot 1968 met droge lading in haar ruim. ren en zelfs de Oostzee. De vaart op de Waddenzee brengt veel mensen in aan raking met dit unieke natuur gebied. Een in dringender ma nier om kennis te maken met het dynamische karakter van dit gebied dan van uit een droog gevallen platbo dem op een zandplaat is er waarschijnlijk niet. Het ont staan van zand platen, geulen en prielen in sa- havenplaatsjes op de eilanden en rond het IJsselmeer hebben op dit ge bied stuk voor stuk veel te bieden. De oudheidkamers en musea, bijvoor beeld het Zuiderzeemuseum te Enk huizen of het Maritiem-Juttersmuse- um op Texel, geven een goed beeld van het vroegere leven met de zee. De Stichting Historische Zeilvaart Harlingen verstrekt informatie over de bij haar aangesloten schepen en re gelt de reserveringen. Vanzelfspre kend bent u van harte welkom op het havenkantoor om van daaruit een in druk te krijgen van de sfeer en acti viteiten aan boord van de schepen. Drs. M.S.M.M. Berkers is lid van de provinciale commissie Heemschut Overijssel. Stichting Historische Zeilvaart Harlingen Noorderhaven 32 8861 AN Harlingen tel: 05178-13242

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 37