Station Hollands Spoor heeft na herstel twee gezichten Hans Fuchs 26 Op 15 oktober 1989 ging een van de fraaiste 19de eeuwse stations in Nederland gedeeltelijk in vlammen op: station Hollands Spoor in Den Haag. Een uitslaande brand verwoestte perrongebouw B en een deel van de kapconstructie. Heemschut bepleitte in een brief aan NS herstel naar de oorspronkelijke staat. Kort daarop volgde echter een herstel, dat twee gezichten kreeg: een ambachtelijke restauratie van de buiten gevels, en een moderne herinrichting van het interieur. Station Hollands Spoor werd tussen 1888 een 1893 gebouwd naar een ontwerp van D. A. N. Margadant (1849-1915). Margadant trad rond 1870 in dienst bij wat toen nog de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij heette. Als spoorweg architect ontwierp hij ondermeer de stations van Leiden (1880), Sant poort (1899) en het bijzonder fraaie station van Haarlem (1908). Het station Hollands Spoor te Den Haagdat onlangs op de rijksmonumentenlijst is gezet (foto Rijksdienst voor dé Monumentenzorg) Hollands Spoor, ontworpen in een neo-renaissancistische stijl, werd ge bouwd als een moderne 'stadspoort' met internationale allure. In stijl en decoratie onderstreepte Margadant het belang van de spoorwegen in de late negentiende eeuw. In Den Haag introduceerde Margadant een no viteit: het eilandperron, omsloten door sporen en alleen bereikbaar via gangen die onder de sporen doorlo pen. Op dit eilandperron ontstond op 15 oktober 1989 de brand. Een dag na de brand was er van perrongebouw B weinig meer over Impressie van het gemoderniseerde interieur (foto Marjolein Bouwens). dan de staande binnenmuren en de gevel. Het interieur, met zijn note- houten lambrizering en houten bal- kenplafond, ging geheel verloren. De meeste houten deuren en kozijnen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 26