Station Hollands Spoor heeft
na herstel twee gezichten
Hans Fuchs
26
Op 15 oktober 1989 ging een van de fraaiste 19de eeuwse stations in
Nederland gedeeltelijk in vlammen op: station Hollands Spoor in Den
Haag. Een uitslaande brand verwoestte perrongebouw B en een deel
van de kapconstructie. Heemschut bepleitte in een brief aan NS herstel
naar de oorspronkelijke staat. Kort daarop volgde echter een herstel,
dat twee gezichten kreeg: een ambachtelijke restauratie van de buiten
gevels, en een moderne herinrichting van het interieur.
Station Hollands Spoor werd tussen
1888 een 1893 gebouwd naar een
ontwerp van D. A. N. Margadant
(1849-1915). Margadant trad rond
1870 in dienst bij wat toen nog de
Hollandsche IJzeren Spoorweg
Maatschappij heette. Als spoorweg
architect ontwierp hij ondermeer de
stations van Leiden (1880), Sant
poort (1899) en het bijzonder fraaie
station van Haarlem (1908).
Het station Hollands Spoor te Den Haagdat onlangs op
de rijksmonumentenlijst is gezet
(foto Rijksdienst voor dé Monumentenzorg)
Hollands Spoor, ontworpen in een
neo-renaissancistische stijl, werd ge
bouwd als een moderne 'stadspoort'
met internationale allure. In stijl en
decoratie onderstreepte Margadant
het belang van de spoorwegen in de
late negentiende eeuw. In Den Haag
introduceerde Margadant een no
viteit: het eilandperron, omsloten
door sporen en alleen bereikbaar via
gangen die onder de sporen doorlo
pen. Op dit eilandperron ontstond op
15 oktober 1989 de brand.
Een dag na de brand was er van
perrongebouw B weinig meer over
Impressie van het gemoderniseerde interieur
(foto Marjolein Bouwens).
dan de staande binnenmuren en de
gevel. Het interieur, met zijn note-
houten lambrizering en houten bal-
kenplafond, ging geheel verloren. De
meeste houten deuren en kozijnen