Stedebouw en architectuur in Amsterdamse Ring '20-'40 H K n i j t i j z e r 7 In hoofdzaak bestaat de Ring 20 - 40 in Amsterdam uit twee delen: het plan Zuid en het Plan West. Het Plan Zuid is gelegen ten zuiden van het Amstelkanaal en het Noorder Amstelkanaal en het Plan West is het ge bied tussen de Schinkelkade, Kostverlorenvaart, Jan van Galenstraat, Orteliuskade en Westlandgracht. Het stedebouwkundig Plan Zuid is door Berlage ontworpen in 1905. Er was nog geen rekening gehouden met de Woningwet van 1905. Een herzien plan werd in 1917 goedgekeurd. Op initiatief van de bouwer Van der Schaar is het Plan West ontstaan met dien verstande dat de meest es sentiële delen daarvan - zoals het Hoofddorpplein en het Mercatorplein - van Berlage zijn. Hoewel het Plan Zuid internationale bekendheid kreeg toont het Plan West niet minder boeiende stads beelden. Terecht heeft de Commis sie Dooijes in haar - helaas nooit ge publiceerde - inventarisatie vele mo numentwaardige panden in en vele stedebouwkundige kwaliteiten van Plan West vastgelegd. Beide plannen worden geken merkt door een boeiende samen hang tussen stedebouw en architec tuur. Langs de wegen staan indruk wekkende straatwanden met hun rit mische gevels en hun boeiende bouwmassa's op markante punten. Misschien is het achteraf gezien een gelukkige omstandigheid geweest dat het plan Berlage pas in 1917 ten uitvoer kwam. Toen immers heeft een grote groep zeer bekwame ar chitecten vorm kunnen geven aan de stedebouwkundige plannen van Ber lage. Architectuur De invloed van de Amsterdamse School was er de oorzaak van dat Amsterdam het Mekka van de archi tectuur werd. Is het huidige Amster dam terecht trots op zijn grachten gordel en zijn monumenten van de oude binnenstad, dan legt ook dit Mekka aan Amsterdam verplichtin gen op voor een verantwoord beheer van dat unieke stedebouwkundige en architectonische bezit. Over dit Mekka - als een belangrijk oord voor architecten en toeristen - mag niet worden gemekkerd als het gaat om de thans noodzakelijke vernieuwin gen. Amsterdam zal er wél de nodi ge zorg voor moeten dragen dat het karakter van de Ring 20-40 niet wordt aangetast. Dus geen vervan ging van houten kozijnen met kalven en roedenindelingen met hun duide lijke plastische werking door vlakke kunststofkozijnen. Geen slechting van bouwmassa's die zo bepalend zijn voor het stadsbeeld. Geen to rens slopen zoals reeds is gebeurd op het Hoofddorpplein en het Merca torplein. Het behoeden van die markante straatwanden vraagt naar een liefde volle zorg bij de stadsvernieuwing. Elie Wiesel heeft er al op gewezen dat niet de haat maar de onverschil ligheid het tegenovergestelde is van de liefde. Het gebrek aan aandacht en modieuze ingrepen zijn architec ten onwaardig bij hun ijdel streven naar vernieuwing. In de oude stad zijn reeds te veel trieste voorbeelden van onverschilligheid tegenover de wetten van de architectuur. Van zulk een liefdeloosheid getuigen de invul lingen van de Bethaniënstraat en de Koestraat van Theo Bosch en Ir A. Trouerbach. Ook in de Ring 20-40 zijn tekenen van onverschilligheid zichtbaar. Van twee eendere blokken van Van der Mei} aan de Admiralen- gracht werd in één de sterk plasti sche werking van de houten kozijnen Koestraat 24 t/m 30 (architect Theo Bosch). Liefdeloze onverschilligheid. Is dat stadsherstel? (H.K.) Koestraat 15A (architect ir. A. Trouerbach). Even liefdeloos (H.K.) kapot gemaakt door vlakke kunststof kozijnen. Niet minder beschamend was het resultaat van een door het Woningbedrijf Amsterdam uitge schreven meervoudige opdracht aan acht architecten, die onder het motto 'niet aangepast inpassen' er voor treffelijk in slaagden de typisch verti cale architectuur van de belendingen te ontkennen door een overmaat van horizontale balcons, galerijen en raamgroepen en dat alles nog met opvallend lelijke bouwmassa's (Heemschut 2-1991). Kan de Ring 20-40 wel moderne ar chitectuur verdragen? Reeds op his torische gronden moet die vraag be vestigend worden beantwoord. Ber lage beoogde tussen de Lekstraat en de President Kennedylaan een 'tuinstad voor arbeiders' te bouwen, maar in de jaren '30 ontstond daar een even naargeestige verkaveling als eentonige bebouwing met als werkelijk enig lichtpunt de Atelierwo ningen van Zanstra cs. Ook werden door Van Tyen, Stam en Beese in 1937 vijf duidelijk geparcelleerde he renhuizen aan de Antonie van Dyck- straat gebouwd. Omdat die architec ten wisten, dat de functie - hoe be langrijk ook - een droom is zonder vi sie hebben zij een nieuwe wooncul- tuur zichtbaar gemaakt als een witte bloem in een woud van brave wonin gen met een keurige schortjesarchi-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 7