Wolkenkrabber
roept protest op
Station Scheemda
gerestaureerd
Heemschut in actie
51
Op 5 september 1991 werd het ge
restaureerde station Scheemda offi
cieel in gebruik genomen. Een groot
gezelschap w.o. een aantal mensen
dat aan de restauratie heeft meege
werkt was aanwezig bij de onthulling
door gedeputeerde Beukema van de
provincie Groningen van een aan het
gebouw bevestigde plaquette (ver
vaardigd door het klokkengieterijmu
seum te Heiligerlee!) met als tekst:
'NS Station Scheemda, gebouwd in
1868, gerenoveerd in 1991 als werk
gelegenheidsproject'.
De samenwerkende organisaties
(Heemschut, Cuypers Genootschap
en Stichting Behoud Oude Spoor
wegstations) hebben in hun perio
diek overleg met de NS te Utrecht
voor behoud en restauratie van het
Het gerestaureerde station van Scheemda.
gebouw gestreden, maar het enthou
siasme en de vasthoudendheid van
wethouder P. Drenth van de ge
meente Scheemda, waren doorslag
gevend bij hetgeen nu totstandgeko
men is: een fraai gerestaureerd ne-
gentiende-eeuws monument, waar
voor een goede(herbe
stemming gevonden is:
de bovenverdiepingen als
woning en de beneden
verdieping als kantoor
ruimte van de Stichting
Welzijn Ouderen en als
Steunpunt voor Maat
schappelijke Dienstverle
ning.
Bij het op de onthulling
volgende samenzijn in de
sporthal te Scheemda
werd o.a. het woord ge
voerd door dr. ir. H. Hoes
tra, als vertegenwoordi
ger van de drie genoem
de organisaties.
Nog meer goed nieuws uit het noor
den: op 3 oktober 1991 is het even
eens fraai gerestaureerde station te
Wolvega (Fr.) officieel ingewijd.
H. Hoestra
Ondanks een fel protest van
Heemschut is de Amsterdamse
gemeenteraad akkoord gegaan
met de bouw van de hoogste wol
kenkrabber van ons land in Am
sterdam-West in het nieuwe kan-
torengebied bij station Sloterdijk.
De toren, die door de Zweedse
projectontwikkelaar Larmag In-
vestments wordt gebouwd, krijgt
een hoogte van 187 meter en met
de zendmast van 23 meter meege
rekend zelfs 210 meter.
Daarmee wordt de toren zelfs hoger
dan de Rotterdamse Euromast, die
185 meter hoog is. De toren zal vol
gens Heemschut het historische
stadsschoon van Amsterdam en het
landschap rond de stad ernstig ver
storen.
In een brief aan de gemeenteraad
wees Heemschut erop, dat een
deugdelijke hoogbouw-effectrappor-
tage, die in dit geval volgens het
structuurplan nodig was ontbreekt.
Het structuurplan laat slechts een
maximale hoogte toe van 90 meter
en bij elke uitzondering is zo'n rap
portage vereist. Verder wijzen zowel
de dienst Ruimtelijke Ordening als
de Amsterdamse Raad voor de
Stadsontwikkeling de toren af. Een
zichtbaarheidsanalyse van de ARS
wijst een aantal plaatsen in de bin
nenstad aan, waar de Larmag-toren
als een verstoring van het stadssil-
houet zal worden ervaren. Op alle
hoofdgrachten blijken er monumen
tale delen te zijn, waarvandaan al op
straatniveau de toren boven de be
bouwing zichtbaar zal zijn.
Machtsmisbruik
Ook vreest Heemschut de prece
dent-werking van de toren. Een
woud van hoge torens rond het cen
trum kan het gevolg zijn. Opmerkelijk
is, dat de raadscommissie, waarin
het besluit is voorbereid, in meerder-
200 m
1 o0 ni
00 m
uit:'Linker"'tijdschrift
Groen Links Amsterdam
heid tegen de toren was. De ge
meenteraad zwichtte echter voor
machtsmisbruik door de projectont
wikkelaar.
Deze heeft namelijk een strookje
grond in erfpacht, dat Amsterdam
nodig heeft om de toekomstige Ring-
spoorbaan, waarover de sneltram
komt te rijden, te kunnen aanleggen.
Larmag wil de grond alleen verkopen
als de gemeente toestemming geeft
voor de toren. De raad ging uiteinde
lijk in op deze 'ruil' omdat anders
vertraging van de aanleg van het
Ringspoor zou dreigen. Wethouder
Saris van Ruimtelijke Ordening, die
tegen de toren is, heeft er echter op
gewezen, dat vertraging niet nodig is
als de grond wordt onteigend. Bo
vendien zou de sneltram tijdelijk over
het toekomstige treintracé kunnen
rijden.
Wethouder Genet van o.m.
Grondzaken maar ook monumenten
zorg bekijkt de kwestie puur econo
misch. Een toren met deze allure zal
de vierkante meter prijs in het kanto
ren-gebied positief beïnvloeden. Het
lijkt er tenslotte op, dat de Vrienden
van de Amsterdamse Binnenstad
gelijk krijgen als ze in een raads-
adres schrijven, dat de toren als een
symbool van puberale geldingsdrang
moet worden gezien. Tot mijn verbij
stering las ik immers in Het Parool,
dat een raadslid in de commissie
had opgemerkt, dat hij met wee
moed moest terugdenken aan zijn
jeugdjaren in Utrecht. Als dreumes
maakte de hoge Dom toen een enor
me indruk op hem. Die sensatie wil
de hij niemand onthouden. Een on
voorstelbare argumentatie. En dan is
die wolkenkrabber nog heel wat an
ders dan de Dom en bovendien twee
keer zo hoog. Voor sommige Am
sterdammers zal misschien ook nog
wel belangrijk zijn, dat de Larmag-to
ren, zelfs zonder antenne, nog twee
(sic) meter hoger wordt dan de Rot
terdamse Euromast.
Jaap Kamerling