Wolkenkrabber roept protest op Station Scheemda gerestaureerd Heemschut in actie 51 Op 5 september 1991 werd het ge restaureerde station Scheemda offi cieel in gebruik genomen. Een groot gezelschap w.o. een aantal mensen dat aan de restauratie heeft meege werkt was aanwezig bij de onthulling door gedeputeerde Beukema van de provincie Groningen van een aan het gebouw bevestigde plaquette (ver vaardigd door het klokkengieterijmu seum te Heiligerlee!) met als tekst: 'NS Station Scheemda, gebouwd in 1868, gerenoveerd in 1991 als werk gelegenheidsproject'. De samenwerkende organisaties (Heemschut, Cuypers Genootschap en Stichting Behoud Oude Spoor wegstations) hebben in hun perio diek overleg met de NS te Utrecht voor behoud en restauratie van het Het gerestaureerde station van Scheemda. gebouw gestreden, maar het enthou siasme en de vasthoudendheid van wethouder P. Drenth van de ge meente Scheemda, waren doorslag gevend bij hetgeen nu totstandgeko men is: een fraai gerestaureerd ne- gentiende-eeuws monument, waar voor een goede(herbe stemming gevonden is: de bovenverdiepingen als woning en de beneden verdieping als kantoor ruimte van de Stichting Welzijn Ouderen en als Steunpunt voor Maat schappelijke Dienstverle ning. Bij het op de onthulling volgende samenzijn in de sporthal te Scheemda werd o.a. het woord ge voerd door dr. ir. H. Hoes tra, als vertegenwoordi ger van de drie genoem de organisaties. Nog meer goed nieuws uit het noor den: op 3 oktober 1991 is het even eens fraai gerestaureerde station te Wolvega (Fr.) officieel ingewijd. H. Hoestra Ondanks een fel protest van Heemschut is de Amsterdamse gemeenteraad akkoord gegaan met de bouw van de hoogste wol kenkrabber van ons land in Am sterdam-West in het nieuwe kan- torengebied bij station Sloterdijk. De toren, die door de Zweedse projectontwikkelaar Larmag In- vestments wordt gebouwd, krijgt een hoogte van 187 meter en met de zendmast van 23 meter meege rekend zelfs 210 meter. Daarmee wordt de toren zelfs hoger dan de Rotterdamse Euromast, die 185 meter hoog is. De toren zal vol gens Heemschut het historische stadsschoon van Amsterdam en het landschap rond de stad ernstig ver storen. In een brief aan de gemeenteraad wees Heemschut erop, dat een deugdelijke hoogbouw-effectrappor- tage, die in dit geval volgens het structuurplan nodig was ontbreekt. Het structuurplan laat slechts een maximale hoogte toe van 90 meter en bij elke uitzondering is zo'n rap portage vereist. Verder wijzen zowel de dienst Ruimtelijke Ordening als de Amsterdamse Raad voor de Stadsontwikkeling de toren af. Een zichtbaarheidsanalyse van de ARS wijst een aantal plaatsen in de bin nenstad aan, waar de Larmag-toren als een verstoring van het stadssil- houet zal worden ervaren. Op alle hoofdgrachten blijken er monumen tale delen te zijn, waarvandaan al op straatniveau de toren boven de be bouwing zichtbaar zal zijn. Machtsmisbruik Ook vreest Heemschut de prece dent-werking van de toren. Een woud van hoge torens rond het cen trum kan het gevolg zijn. Opmerkelijk is, dat de raadscommissie, waarin het besluit is voorbereid, in meerder- 200 m 1 o0 ni 00 m uit:'Linker"'tijdschrift Groen Links Amsterdam heid tegen de toren was. De ge meenteraad zwichtte echter voor machtsmisbruik door de projectont wikkelaar. Deze heeft namelijk een strookje grond in erfpacht, dat Amsterdam nodig heeft om de toekomstige Ring- spoorbaan, waarover de sneltram komt te rijden, te kunnen aanleggen. Larmag wil de grond alleen verkopen als de gemeente toestemming geeft voor de toren. De raad ging uiteinde lijk in op deze 'ruil' omdat anders vertraging van de aanleg van het Ringspoor zou dreigen. Wethouder Saris van Ruimtelijke Ordening, die tegen de toren is, heeft er echter op gewezen, dat vertraging niet nodig is als de grond wordt onteigend. Bo vendien zou de sneltram tijdelijk over het toekomstige treintracé kunnen rijden. Wethouder Genet van o.m. Grondzaken maar ook monumenten zorg bekijkt de kwestie puur econo misch. Een toren met deze allure zal de vierkante meter prijs in het kanto ren-gebied positief beïnvloeden. Het lijkt er tenslotte op, dat de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad gelijk krijgen als ze in een raads- adres schrijven, dat de toren als een symbool van puberale geldingsdrang moet worden gezien. Tot mijn verbij stering las ik immers in Het Parool, dat een raadslid in de commissie had opgemerkt, dat hij met wee moed moest terugdenken aan zijn jeugdjaren in Utrecht. Als dreumes maakte de hoge Dom toen een enor me indruk op hem. Die sensatie wil de hij niemand onthouden. Een on voorstelbare argumentatie. En dan is die wolkenkrabber nog heel wat an ders dan de Dom en bovendien twee keer zo hoog. Voor sommige Am sterdammers zal misschien ook nog wel belangrijk zijn, dat de Larmag-to ren, zelfs zonder antenne, nog twee (sic) meter hoger wordt dan de Rot terdamse Euromast. Jaap Kamerling

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 51