20 damse School- architekt Michel de Klerk, die in zijn woonhuisblokken voor de werkende stand 'de betove ring van geheime kinderplekken' zocht, en de overtuigde socialist H.P. Berlage 'een betere timmerman' noemde. De 'New-Age' architect Ton Alberts van het nieuwe NMB-complex in Amsterdam herhaalde heel konse- kwent de vijfhoek in dit verrassende gebouw, dat een weldaad is in een betonnen leefwereld rondom. Ton Alberts: De vijfhoek is een symbool van de mens. Leonardo da Vinei te kende een mens met uitgespreide armen en benen, en daarom een geometrische figuur: de vijfhoek. Alberts: 'Als je naar de natuur luis tert, haar maat overneemt en met haar wil samenspelen, krijg je een zeer functioneel gebouw. De tech niek van de natuur is razend knap'. Als ik uit mijn raam kijk, en de zon zie spelen met de baksteenvlakken van een moderne Nederlandse bui tenwijk, dan weet ik dat dit materiaal niet ouderwets is, maar van alle tij den. Menselijke maat De directeur van de KNB stelt vast: 'Vliesgevels staan zich in elkaar te spiegelen' Wég is de menselijke maat, ook al door de gevoelloze wandvlakken. Nu zijn de nieuwe glasgevels nog gaaf, maar ook hier slaat de verwering toe. De Muinck Keizer vindt de verhou ding tussen horizontale en verticale vlakken in de stad belangrijk, zoals je dat ziet in het mooie Zutphen. In Engeland heb je de filosofie van 'landscaping', een filosofische en es thetische visie op de gebouwde om geving. In Zutphen is heel konse- kwent gebakken materiaal toege past, terwijl in Rotterdam op storen de wijze kades in betonsteen worden uitgevoerd. Het nieuwe gemeentehuis van Bor- culo is ook een goed voorbeeld van organisch bouwen in baksteen, pas send in het coulissenlandschap. Doelgroepen Vier doelgroepen kent de florende KNB: - architecten - bouwkundigen - aannemersbedrijven - het technisch onderwijs Het Verbond houdt zich ook bezig met onderwijsprogramma's, zoals dat op de LTS, MTS, HTS en TU ge stalte krijgt. De baksteen dient het verloren gebied ook daar te herwin nen. Bakstenen kunnen ook gelijmd wor den, een nieuwe techniek die nog maar bij drie Nederlandse gebouwen toegepast is, o.a. bij een klimtoren in Maastricht. De Nederlandse architect Jo Coe- nen verklaarde dat de tegenwoordi ge belangstelling voor klassieke ar chitectuur een reactie is op de doel matige en gevoelloze architectuur. De esthetische ingrediënten van Jo Coenen zijn: verhoudingen, ritme, schaal, licht, structuur, reliëf, materi aal en constructie, hiërarchie, sym metrie en geleding. Rem Koolhaas daarentegen werkt met een ondergeschikt vormbewust zijn. Zijn evangelie is het Hollands Calvinisme, dat geen uitbundigheid in de vorm toelaat. De schoenen doos duikt daarom als dominante vorm in zijn denken op. Het eigentijdse gebruik van de bak steen leidt tot een vormrevolutie: de fantasie is opnieuw aan de macht! 'Baksteen' wordt in controlled distri- bution toegezonden aan architecten, stedebouwkundigen, tuin- en land- schaps- architecten, opdrachtgevers in de bouw, lagere overheidsinstellin gen, aannemers, onderwijsinstellin gen, researchinstituten, vakpers en andere geïnteresseerden. Verzoek om toezending richten aan: Koninklijk Verbond van Nederlandse Baksteenfabrikanten (KNB), postbus 516994 De Steeg, tel. 08309 - 59110. (vervolg van pagina 17) ook van de overige onderdelen van de gevels en daarbij zal ook het rit me, in horizontale en verticale zin, een belangrijke rol spelen. Als laatste zal de detaillering van de verschillende onderdelen onze aan dacht krijgen en dat is iets waar de vakman ontegenzeggelijk een voor sprong heeft op de leek. De leek die echter wel degelijk en zeker na enige ervaring, intens kan genieten van de schoonheid der detailleringen. Als voorbeeld kan worden gewezen op de uitbundige en fraaie details van.de schoonheid der Amsterdamse School. Architectuur: gestolde muziek Het benaderen van de bouwkunst vraagt enerzijds de onbevangenheid en anderzijds enige ervaring. Het is als met de muziek. Eerst het meer- De Wolkenkrabber van J.F. Staal. malen horen van de muziek van Vi- valdi, Bach of Mozart zal de luiste raar de doorschijnendheid ervan als rijkdom doen ervaren. Goethe heeft terecht de architectuur gestolde muziek genoemd. De leek, die nog niet verleerd is zich te verwonderen, kan tijdens het be schouwen van een bouwobject het wonder van de bouwkunst ondervin den en hij dient daarbij te beseffen dat het nageslacht daar straks anders over kan denken. Daarvan spreekt een anekdote: Berla ge stond eens op het balcon van een tram, die langs de Beurs reed. Iemand, die tegenover Berlage stond vroeg hem wie heeft wel dat monster ge bouwd, waarop Berlage antwoordde: Pardon, ik ben de architect. Thans wordt de Beurs als een mees terwerk van de moderne bouwkunst er kend. n Amsterdam, H. Knijtijzer, Architect BNA.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 20