16 Vandenhove Exposities ten die meegaand zijn, coöperatief, die niet echt een stijlopvatting heb ben. en dan heb je al bij voorbaat verloren. Daar gaan de meeste plannen fout.' 'Dijkstra is een heel gewetensvolle architect en een heel inspirerende rijksbouwmeester geweest. De aan stelling van Dijkstra tot supervisor is een waarborg voor het realiseren van kwaliteit. Maar een supervisor adviseert slechts. De echte waar borg is: welke architecten gaan aan de IJ-oevers aan de slag? Als die nieuwe financieringsmaatschappij een goed ambitieniveau heeft kan Amsterdam heel ver komen.' Coenen of Koolhaas 'Voor de bebouwing van de IJ-oe vers moet je bedenken, dat er op dit moment heel weinig architecten zijn die echt heel grote masterplannen aankunnen. Die de ontwikkeling van een paar kilometer onder controle kunnen krijgen, ook qua architec tuur. Een voorbeeld in Den Haag maakt duidelijk wat ik bedoel. Daar wordt midden in de Schilderswijk de Vaillantlaan gesloopt, een straat van ruim 1 kilometer lang. Jo Coenen is er als stedebouwkundig en architec tonisch supervisor op gezet. Hij be paalt het beeld van de hele straat. Hij zal garant moeten staan dat over een lengte van 1 kilometer een be paalde architectuur overeind blijft. Op die manier voorkom je inciden- tenwerk: hier een gebouwtje, daar een gebouwtje. Een stedebouwkun- dige/architectonisch supervisor, die als verantwoordelijk architect een heel grote zeggenschap heeft in de totale vormgeving van zo'n gebied, kan in dit geval een oplossing zijn die werkt. In Coenen zou u voor de IJ-oevers vertrouwen hebben? 'Voor de IJ-oevers moet je mijn in ziens een keuze maken tussen een architect als Koolhaas en een archi tect als Coenen. Zij representeren twee totaal verschillende richtingen. Maar allebei kunnen ze veel kwa liteit aan de stad toevoegen. Een stadsbestuur zou eigenlijk een op vatting moeten hebben over de rich ting in de architectuur die zij voor staat. Zoals de socialisten zich in de 20er jaren identificeerden met Berla- ge en De Klerk, omdat ze via hun architectuur een bepaalde waardig heid in het bestaan van mensen wil den realiseren. Moet de nieuwe architectuur rond de IJ-oevers horizontale of juist ver ticale lijnen benadrukken? 'Kan allebei. Koolhaas zou eerder geneigd zijn verticale lijnen te bena drukken, Coenen zou waarschijnlijk de hele kade willen structureren. Het gekke is, mensen hebben het steeds over bouwhoogte. In onge looflijk veel bestemmingsplannen wordt bepaald dat de bouwhoogte niet meer dan zoveel meter mag zijn. Vaak ingegeven vanuit de angst dat het nieuwe slecht is. Het gevolg is dat nieuwe invullingen in bestaan de bebouwing vaak zo karakterloos zijn. Met allerlei schijnaanpassingen wordt heel stiekem ongelooflijke schade aan de stad toegebracht. Het lijkt mij fantastisch om hoog te wonen aan de IJ-oevers! Het is toch een unieke locatie. Nee, de discus sie over bouwhoogte is een verkeer de discussie. In Nijmegen is de in vulling van de benedenstad wel heel vakbekwaam gebeurd, het is zeker geen voorbeeld van armoedig bou wen. Maar het is ook een regressie ve invulling geworden. Met trachtte aan te sluiten bij wat vroeger de stad eventueel had kunnen zijn. Maar een project, dat in schijn-oud- heid wordt opgetrokken, is absoluut dood, het lééft niet! De Katerstraat in Den Haag, tussen Boekhorst straat en Paviljoensgracht, heeft een heel moderne bebouwing gekregen. Maar de straat is nu een oase in de wijk, van dezelfde betekenis als een heel oud hofje.' Zonder overgang vraagt hij mijn aandacht voor zijn schrijftafel. Heel modern, met zijn blad van glas en stalen frame, maar wat een niveau! Bevat alleen datgene wat strikt noodzakelijk is, de esthetische erva ring zit hier geheel in het functione le. 'Wat Amersfoort doet met Katten broek', gaat hij verder, 'is een heel serieuze poging om een nieuwe wijk te maken door het aanstellen van een stedebouwkundige met een uit gesproken opvatting. Of het een succes wordt weten we niet, wél dat het niet de bekende standaard-rij tjeshuizen oplevert. Persoonlijk ver moed ik dat er een heel karakteris tiek gebied ontstaat.' 'Ik ben niet zo pessimistisch. In Den Haag is bewezen, dat er heel mooi gebouwd kan worden, dank zij inter ventie van het gemeentebestuur of andere personen met een groot en gagement. In de Van Hogendorp- straat bij het Hollandsch Spoor bij voorbeeld wordt op dit moment een project van Charles Vandenhove op geleverd. Dat zal Heemschut zeker aanspreken want het is een regel rechte verwijzing naar het neo-clas- sicisme, zij het op een heel heden daagse manier; een heel erg mooi plan en perfect uitgevoerd. Vanden hove is er zelf ook zeer tevreden over. Koolhaas realiseert in Lille een com pleet TGV-station met kantoor- en woongebouwen en een congrescen trum. Een heel grote ingreep onder zijn verantwoordelijkheid, waarbij ar chitecten zijn geselecteerd die stuk voor stuk op wereldniveau staan. Jo Coenen is met woningbouwprojec ten in Maastricht op hetzelfde ni veau bezig. Daar komen geen Ka mer van Koophandel-achtige gebou wen!' Wat vindt u van Koolhaas' gebouw Byzantium bij het Vondelpark? 'Dat gebouw overleeft! Er is een stukje identiteit aan de stad toege voegd, je kunt het beeld van Byzan tium bijna fotografisch oproepen. Daarnaast staat het afgrijselijke Ma- riott-hotel, echt een drama, gezichts loos. Waar het om gaat is of een ge bouw overleeft, autonome waarde heeft, men hoeft het natuurlijk niet eens te zijn over alles wat gebouwd wordt.' T/m 2 november: Boerderijen in Ne derland. Plaats: Veluws Museum 'Nairac' te Barneveld. Open di t/m vr. van 10-12.30 en 13.30-17 uur. zat. van 12-17 uur. T/m 2 november: Archiefschatten, 1000 jaar in honderd stukken, (van brieven Willem de Zwijger tot de bouwtekeningen van Berlage). In de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Open ma t/m zo van 11-17 uur. T/m 3 november: Nieuwbouw Bon- nefantenmuseum, een ontwerp van Aldo Rossi. Plaats: Bonnefantenmu- seum, Dominikanerplein 5 Maas tricht. Open di t/m vr 10-17 uur; za en zo 11-17 uur. T/m 23 november: Saenredam en de architectuurschilders van de 17de eeuw. De ontwikkeling van de archi tectuurschilderkunst. In Museum Boymans van Beuningen, Mathenes- serlaan 18 Rotterdam. Open di t/m za 10-17 uur; do tot 22 uur; zo 11 -17 uur. Van 9 november t/m 27 december: Archeologisch bodemonderzoek rond complex uitgeverij Kok te Kam pen. In Sted. Museum Kampen. Open di t/m za van 11-12.30 en van 13.30-17 uur. Vanaf half november expositie over stadsparken o.m. van J.D. en L.P. Zocher. Plaats: Ned. Architectuur In stituut, Rotterdam.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 16