Criteria 26 den voor de vormgeving van winkel puien. Er is een 'gedegen kennis van historische bouwstijlen en liefde hier voor nodig, niet alleen voor het maken van reconstructies, maar ook voor het ontwerpen van nieuwe puien in een historische omgeving.' De deskundig heid kan geconcentreerd worden in een projectbureau, 'waar onderne mers terecht kunnen met hun wensen, waar documentatie en voorbeelden aanwezig zijn en waar deskundigen plannen kunnen ontwikkelen, voorzien van betrouwbare begrotingen.' En wat te denken van een onder houdsplicht? Eigenaren moeten vol gens de nota verplicht worden tot het onderhouden van hun monument, niet alleen na een restauratie met ge meenschapsgeld, maar ook bij ver waarlozing zonder dat er al subsidie geld besteed is. Een onderhoudssub- sidie zou de onevenredige kosten van onderhoud moeten compenseren. Busser doet tenslotte de sugges tie een prijs in te stellen voor onder nemers die een goed initiatief heb ben genomen (bijvoorbeeld de 'gevel van het kwartaal'). Bovenwoningen De nota maakt zich niet alleen zor gen om de onderbouw van de ge vels, maar ook om de historische bo venbouw. Veel bovenwoningen staan leeg omdat de eigenaar niet meer boven zijn zaak woont. Het onderhoud aan deze leegstaande gedeelten blijft achterwege. De nota wil bevorderen dat deze bovenver diepingen opnieuw een functie krij gen. Hiervoor is het belangrijk om bovenverdiepingen een entree te ge ven buiten de winkel om. De woon functie kan zorgen voor een beter onderhoud van de bovengevels. Het wonen boven de winkels heeft nog een bijkomend voordeel: er ontstaat sociale controle, die de straat buiten de winkeltijden beschermt. Het karakter van de bovenwonin gen kan versterkt worden door het instellen van een 'blinden-subsidie': een subsidieregeling die bevordert opnieuw blinden aan te brengen als historische zonwering. Samenspel Welke rol moeten de ondernemers spelen? De nota beklemtoont dat het niet alleen gaat om de gezichtspun ten van welstand en monumenten zorg. Winkeliers hebben - terecht - hun commerciële belangen. Het gaat om een afweging van belangen die soms tegenstrijdig zijn. Hiervoor is het nodig dat de gemeente een to taalvisie op de historische binnenstad heeft. De nota schrijft het prachtig: 'Serieus omgaan met beleid betekent een goede inventarisatie maken van alle daarbij relevante facetten en ver volgens de direct betrokkenen in de gelegenheid stellen mee te denken en mee te bouwen aan een even wichtig raamwerk, dat de grenzen van het aanvaardbare aangeeft.' Voor een succesvol beleid acht de nota het noodzakelijk de betrokken winkeliers te overtuigen van de noodzaak om iets te doen aan het historische winkelgebied. De onder nemers moeten de kans krijgen hun wensen op tafel te leggen. Busser ziet dit proces met vol vertrouwen te gemoet. Want zijn de economische belangen van de ondernemers niet beter gediend met een meer ver zorgd winkelgebied, 'waar historie en economische verlangens elkaar de hand reiken'? De winkelstand kan juist zijn kracht zoeken in het histori sche karakter van de binnenstad. 'Een aantal stokpaardjes zal over boord moeten worden gezet. Onder andere het idee dat de winkelope ning en de etalages zo groot moge lijk moeten zijn. Verder moeten we af van het idee dat reclame pas werkt als ze zo groot en zo opvallend mo gelijk is. Reclame kan ook opvallen door een goede vormgeving, belette ring en plaatsing aan de gevel.' Bereidheid De nota 'Pronken met puien' is be doeld om zowel bij de ondernemers als bij de gemeenteraad te peilen in hoeverre zij bereid zijn mee te den ken in de richting van een nieuw be leid. Tot nu toe is hier nog niet veel van terechtgekomen. De voorzitter van de plaatselijke ondernemersvereniging kreeg pas na veel moeite een exemplaar van de 'geheimzinnige' nota ter inzage. Een goed begin is het halve werk... De nota 'Pronken met puien' hanteert interessante criteria voor het inventariseren van de 'schade' in de historische win kelstraten. Wanneer is een pui sto rend? De nota noemt de vol gende criteria: de pui heeft geen relatie met de bovenge- vel; de pui vermindert de waar de van de fraaie bovengevel; de pui is architectonisch zwak; de gevelrooilijn is aangetast; de pui heeft een armoedige materiaalkeuze of detaillering; de pui heeft een agressieve uitstraling door opvallend kleurgebruik of door uitge bouwde elementen als luifels en uitkragende forse pui-on derdelen. Welke reclame is storend? Reclame die aangebracht is zonder rekening te houden met de architectuur van de ge vel: lijstwerk, friesdetails, kozijnranden; reclame die op de bovengevel is aangebracht; reclame die het zicht op een naastliggende gevel weg neemt; grote aantallen recla me-uitingen die een rommelige indruk maken; elkaar overlap pende reclames; reclame die onevenredig veel aandacht vraagt door afmetingen en kleurstelling; tenslotte reclame met een uiterlijk dat onver zorgd is of strijdt met redelijk te stellen eisen van esthetica. Luifels kunnen het straat beeld verstoren als het gaat om simpele 'kistachtige uitstulp- sels', soms voorzien van harde kleuren en belettering. Brede luifels die verschillende panden aan elkaar koppelen negeren het individuele karakter van de afzonderlijke panden. Verder legt de inventarisatie ook aantastingen vast, veroor zaakt door gesloten rolluiken en door zonweringen die on gunstig vormgegeven en/of bevestigd zijn. Abeta Reitsma is wnd. technisch ad viseur van de prov. Commissie Heemschut Gelderland Zinloze vernieling in Kampen: de moderne pui heeft geen etalagefunctie.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 26