Een andere kijk op architectuur Olga van der Klooster 20 Over architectuur wordt veel geschreven. Men schrijft over architec tuurstijlen, over de ideeën van de architect, over de functies van een gebouw of over de stedelijke context. Materiaal en kleur zijn aspecten die bij architectonische vormgeving slechts zijdelings aan de orde ko men. Dat is jammer omdat het elementen zijn die in belangrijke mate de verschijningskarakteristiek van de architectuur bepalen. Materialen hebben een visueel tast bare of een immateriële huid. Daar door heeft bijvoorbeeld baksteenar chitectuur een ander karakter dan spiegelende architectuur. Kleuren kunnen de architectonische vormen camoufleren of juist accentueren, waardoor de constructie duidelijk zichtbaar wordt. Zij kunnen in de bouwkunst ook een symbolische be tekenis hebben of een decoratieve. Kleur, materiaal en vorm beïnvloe den de wijze waarop wij architectuur beleven. Een woonwijk waarin het grijze beton overheerst wordt over het algemeen ervaren als grauw en somber. Flats - vijf op een rij - die geen afwisseling vertonen in vorm zijn eentonig en saai. Door de herha ling en eenvormigheid dutten onze zintuigen in slaap. Wat verrassend is dan een bochtige straat met afwisse lende architectuur waarin je aan het begin nog niet weet wat je aan het einde te zien krijgt. Dat maakt ons nieuwsgierig. Architecten hebben in meer of mindere mate succesvol ge bruik gemaakt van de effecten van kleur, materiaal en vorm. Daarvan een aantal voorbeelden. Materiaaleffecten Een kantoorgebouw, dat geheel uit spiegelend glas is opgetrokken le vert in een wijds landschap een fan tastisch schouwspel op. De huid weerspiegelt de seizoenskleuren, de luchten en het voortdurend wisselen de licht van de omgeving. Een won derlijke gewaarwording want wie had nu gedacht, dat een zakelijk kantoor complex zo'n natuurlijke uitstraling kon hebben. Anders is het effect van deze ar chitectuur in een stedelijke omge ving. Geplaatst tussen baksteenge vels wekt het onze bijzondere be langstelling omdat het materiaal op vallend contrasteert met baksteen. We spitsen onze zintuigen. We zien geen materie maar ons eigen spie gelbeeld, de voorbijsnellende rode auto en de straat om ons heen. Eventjes verliezen we ons gevoel voor afstand en verhoudingen en op Sociale woningbouw uit de jaren '20 aan de Amsterdamse Zaanstraat. Variatie in textuur, vorm en materiaalkeuzen. Architect: De Klerk, (foto's Olga van der Klooster). dat moment is de illusie compleet. Tot zover kan spiegelend glas boei end zijn. Dat is echter niet meer wanneer ze in een straat overheerst. De aangename verrassing maakt plaats voor vervreemding: we zijn nu werkelijk onze grip op de omgeving kwijt en dat schept onbehagen. Geheel anders zijn de materiaalef fecten in de baksteenarchitectuur. In de allervroegste werken van de ar chitecten van de Amsterdamse school - De Klerken Kramer- werd de huid van een gebouw zo 'tast baar' als maar mogelijk gemaakt. De gevels werken als blikvangers door de grote afwisseling in voegpatronen en baksteensoorten. Op de ene plaats contrasteren diepe donkere voegen met het voor uitspringende baksteenwerk en op een andere plaats lijkt golvend met selwerk voor het oog te bewegen. Er zijn vlakken met horizontaal gelegde ruwe bakstenen naast vlakken met verticaal gelegde gladde bakstenen. Opvallend is ook de architectonische vormgeving. De gevels zijn uitge werkt tot grootse plastieken die over de bouwconstructie zijn gedrapeerd. Dan wordt ineens duidelijk hoe be langrijk het zonlicht voor onze waar neming is. Uitstulpingen in de gevel steken scherp af tegen hun eigen schaduw en op de huid reflecteren ruwe oppervlaktes. In het volle licht treedt de kleur van het materiaal naar voren. Bij strijklicht wordt de textuur duidelijker zichtbaar. De technieken die hier werden toegepast zijn arbeidsintensief en daardoor kostbaar. Dat is een van de oorzaken dat we de levendige afwis seling in de huidige architectuur - vooral in de sociale woningbouw - missen. Snelbouw, goedkoopbouw en normalisatie - die rond de eeuw wisseling werd ingevoerd om tege moet te komen aan de woningnood in de grote steden - hebben veelal geleid tot eenvormige woonwijken die geen enkele differentiatie verto nen in textuur. De standaardisatie van bouwprodukten in de industrie heeft deze ontwikkeling - vooral ook na de tweede wereldoorlog - alleen maar versterkt. Het zijn de klimplan ten die voor de broodnodige variatie zorgen. Kleur Kleur - van verf of van het bouwma teriaal zelf - vormt een ander be langrijk aspect in de architectuur. Net zoals camouflagekleuren worden aangewend om vormen te laten 'ver dwijnen' kunnen kleuren worden toe gepast om esthetische bouwvormen of bouwconstructies te onderschei den. Zo wilde architect Berlage- fel te genstander van de 19de eeuwse neostijlen waarin de kunst van het imiteren en decoreren met verf en pleisterwerk gemeengoed was - dat de constructie van zijn gebouw en de kleuren van de bouwmaterialen zichtbaar bleven. Hij koos natuur steenblokken voor de dragende de len en bakstenen voor de overige. Het witte bouwskelet en het grijze voegpatroon moesten sterk contras teren met de bonte kleuren van de bakstenen. Het lukte hem echter niet altijd bontgekleurde bakstenen te be machtigen. De meng- en baktechnie- ken in de baksteenindustrie waren in zijn tijd al zo verbeterd dat bakste nen van een homogene kleur wer-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 20