Dijkpaal Wilsum in oude
glorie hersteld
Eenvoudige
burgerwoningen ook
beschermen
De Valkenberg
Brieven
Tochtjes per openbaar
vervoer
49
bij de uitbreiding als een reëel uit
gangspunt. 'De bouwtechnische mo
gelijkheden en de functionele indeel-
baarheid van het oude raadhuis ver
schillen immers niet wezenlijk van
die van het huidige gemeentehuis.
Het geringe achterstallige onderhoud
van het oude raadhuis hoeft o.i.
geen belemmering te zijn.' Heem
schut vraagt het gemeentebestuur
om niet slechts de voorgevel van het
oude raadhuis te behouden, zoals
eerder de bedoeling was.
De Bond Heemschut heeft veel
waardering voor de constructieve
werkwijze van de Werkgroep Raad
huis. 'Van harte bevelen wij u aan
gebruik te maken van haar bereidwil
lige handreikingen. Op deze manier
moet een creatieve oplossing nog
meer binnen handbereik liggen' al
dus de brief.
Heemschut beschouwt de huidige
ontwikkelingen als een goede aanlei
ding om een gemeentelijke monu
mentenverordening vast te stellen,
als basis voor een eigen lijst van be
schermde monumenten. Naar het
oordeel van Heemschut verdienen
het oude raadhuis en het huidige ge
meentehuis een plaats te krijgen op
de toekomstige lijst van gemeentelijk
beschermde monumenten.
In reactie op de brief van Heemschut
schrijven B&W van Millingen dat zij
hun architecten gevraagd hebben re
kening te houden met het behoud
van het oude raadhuis. De ingedien
de plannen moeten nog getoetst
worden aan het programma van ei
sen. B&W schrijven in hun brief niet
of zij het plan van de Werkgroep
Raadhuis ook in overweging zullen
nemen.
Het gemeentebestuur zegde
overigens toe 'in voorkomende ge
vallen' gebruik te maken van het
aanbod van Heemschut om bij de
start van een gemeentelijk monu
mentenbeleid met 'raad en daad' ter
zijde te staan.
Abele Reitsma
Wilsum - De Provinciale Commissie
Overijssel laat ter ere van het tach
tigjarige bestaan van Heemschut
een dijkpaalmonument plaatsen op
de rechter IJsseldijk tussen Wilsum
en IJsselmuiden. Het monument
komt te staan op een picknickplaats
aan de fietsroute Zwolle-IJsselmui-
den.
Waarschijnlijk wordt de paal eind mei
geplaatst. De onthulling van de paal
zal echter na de zomer plaatsvinden.
Dan moet ook het bijbehorende
tekstbord gereed zijn. Behalve bege
leidende tekst wordt ook het Heem
schut-embleem op het bord aange
bracht.
De paal is een van de vijf overgeble
ven palen van de oorspronkelijke 87
die werden geplaatst in 1760. De
dijkpalen maakten deel uit van de
Sallands/Mastenbroekse dijkschouw.
De te plaatsen paal lag jarenlang in
de kelder van het Overijssels muse
um.
Aanvankelijk was het de bedoeling
dat de paal zou worden ingebouwd
in een kunstwerk. Dit kunstwerk zou
worden ontworpen door leerlingen
van mavo 'De Zeven Linden' uit De-
demsvaart. Omdat Heemschut zich
echter in geen van de voorgestelde
ontwerpen voor het kunstwerk kon
vinden, gaat dit niet door.
R. Kers
Middelbeers - In een brief aan B. en
W. vraagt Heemschut aandacht voor
de karakteristieke omgeving van de
Willibrordusstraat en het Oude kerk
je in Middelbeers. Dit gebied met
kerk en kerkhof, de daarachter gele
gen boerderij en de pastorie met
gracht is van grote waarde als totaal
beeld. De toestand van Vestdijk 3
baart Heemschut zorgen. Dat pand
is een van de weinige exemplaren
die nog over zijn van de 19de eeuw-
se burgerwoningen. Vroeger zag
men de waarde van zulke panden
niet in maar gelukkig groeit de be
langstelling voor de woongeschiede
nis van de gewone burger. Heem
schut vreest op den duur sloop van
dit pand en zou het graag op een op
te stellen gemeentelijke monumen
tenlijst zien. Ook vraagt de bond
aandacht voor de Doornboomstraat.
Voor dit gebied, waarvoor al jaren
lang reconstructie-plannen bestaan,
zou een samenhangend plan moe
ten komen. Essentieel daarvoor is
de restauratie van het pand Doorn
boomstraat 15, een vroeg-18de
eeuws huis met een agrarische ne
venfunctie.
Rheden - De plannen rond het land
goed De Valkenberg, een Rijksmo
nument, verontrusten Heemschut
zeer. In een brief aan B. en W. ver
zoekt de Bond geen vergunning te
verlenen voor sloop van het koets
huis, de bouw van een zwembad en
verbouw van de paardenstal. Deze
ingrepen zouden leiden tot onaan
vaardbare en ook onnodige aantas
ting van schoonheid en cultuur-histo
rische waarde van het landgoed. De
Valkenberg is beeldbepalend voor de
nationaal belangrijke Veluwezoom
en IJsselvallei. Het landgoed vormt
een historisch, functioneel en visueel
samenhangende eenheid, die zich in
het bijzonder uit in de ligging van het
koetshuis t.o.v. het hoofdgebouw.
Het voorgestelde zwembad ontsiert
het landgoed als geheel door zijn si
tuering t.o.v. het hoofdgebouw en de
Arnhemsestraatweg. Ook de ligging
t.o.v. de elementen van het land
schap is bezwaarlijk. Verbouw van
de paardenstal tenslotte zou de
ruimtelijke werking van het interieur
van de driebeukige stal wegnemen.
Verder maakt zij continuering van de
authentieke functie onmogelijk, ter
wijl het gebouw zijn monumentale
waarde voor een deel juist daaraan
ontleent. De paardestal heeft een af
gerond architectonisch concept, dat
representatief is voor een zeer kleine
groep vergelijkbare gebouwen uit de
eerste helft van deze eeuw.
J.K.
Graag wil ik als lezer van Heem
schut mijn instemming betuigen met
de brief van dr. A. Mabelis in het de
cembernummer. Nu bekend is dat de
Nederlander niet de meeste auto-ki
lometers besteedt aan woon-werk-
verkeer, maar aan rekreatief rijden
(dus ook 'tochtjes') is het dringend
noodzakelijk dat er meer bekendheid
wordt gegeven aan alternatieven.
Vooral de bereikbaarheid per open
baar vervoer is vaak te weinig be
kend, of alleen voor specialisten in
busboekjes bv te achterhalen. Ook
de bereikbaarheid zelf zal soms be
vochten moeten worden. Waar het
gaat om cultuurmonumenten kan
daarin de Bond Heemschut, geheel
conform haar doelstellingen, het
voortouw nemen.
Voor ondersteunende deskundigheid
op openbaar vervoergebied, noem ik
graag de vereniging van reizigers in
het openbaar vervoer Rover. Rover
beschrijft al jaren in haar blad in de
rubriek 'Op verkenning' een tocht in
clusief openbaar vervoer door cul
tuur-historisch en natuurhistorisch in
teressante gebieden. Ter illustratie
sluit ik een nummer van De Reiziger,
het blad van Rover, in dat u mogelijk
interesseert vanwege het artikel over
de bestemming van voormalige NS-
stations. Losse nummers van De
Reiziger 1990-5 zijn overigens nog
verkrijgbaar.
Pieneke Wiertz,
bestuurslid Rover
(tel. 070-3459618)