Dijkpaal Wilsum in oude glorie hersteld Eenvoudige burgerwoningen ook beschermen De Valkenberg Brieven Tochtjes per openbaar vervoer 49 bij de uitbreiding als een reëel uit gangspunt. 'De bouwtechnische mo gelijkheden en de functionele indeel- baarheid van het oude raadhuis ver schillen immers niet wezenlijk van die van het huidige gemeentehuis. Het geringe achterstallige onderhoud van het oude raadhuis hoeft o.i. geen belemmering te zijn.' Heem schut vraagt het gemeentebestuur om niet slechts de voorgevel van het oude raadhuis te behouden, zoals eerder de bedoeling was. De Bond Heemschut heeft veel waardering voor de constructieve werkwijze van de Werkgroep Raad huis. 'Van harte bevelen wij u aan gebruik te maken van haar bereidwil lige handreikingen. Op deze manier moet een creatieve oplossing nog meer binnen handbereik liggen' al dus de brief. Heemschut beschouwt de huidige ontwikkelingen als een goede aanlei ding om een gemeentelijke monu mentenverordening vast te stellen, als basis voor een eigen lijst van be schermde monumenten. Naar het oordeel van Heemschut verdienen het oude raadhuis en het huidige ge meentehuis een plaats te krijgen op de toekomstige lijst van gemeentelijk beschermde monumenten. In reactie op de brief van Heemschut schrijven B&W van Millingen dat zij hun architecten gevraagd hebben re kening te houden met het behoud van het oude raadhuis. De ingedien de plannen moeten nog getoetst worden aan het programma van ei sen. B&W schrijven in hun brief niet of zij het plan van de Werkgroep Raadhuis ook in overweging zullen nemen. Het gemeentebestuur zegde overigens toe 'in voorkomende ge vallen' gebruik te maken van het aanbod van Heemschut om bij de start van een gemeentelijk monu mentenbeleid met 'raad en daad' ter zijde te staan. Abele Reitsma Wilsum - De Provinciale Commissie Overijssel laat ter ere van het tach tigjarige bestaan van Heemschut een dijkpaalmonument plaatsen op de rechter IJsseldijk tussen Wilsum en IJsselmuiden. Het monument komt te staan op een picknickplaats aan de fietsroute Zwolle-IJsselmui- den. Waarschijnlijk wordt de paal eind mei geplaatst. De onthulling van de paal zal echter na de zomer plaatsvinden. Dan moet ook het bijbehorende tekstbord gereed zijn. Behalve bege leidende tekst wordt ook het Heem schut-embleem op het bord aange bracht. De paal is een van de vijf overgeble ven palen van de oorspronkelijke 87 die werden geplaatst in 1760. De dijkpalen maakten deel uit van de Sallands/Mastenbroekse dijkschouw. De te plaatsen paal lag jarenlang in de kelder van het Overijssels muse um. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de paal zou worden ingebouwd in een kunstwerk. Dit kunstwerk zou worden ontworpen door leerlingen van mavo 'De Zeven Linden' uit De- demsvaart. Omdat Heemschut zich echter in geen van de voorgestelde ontwerpen voor het kunstwerk kon vinden, gaat dit niet door. R. Kers Middelbeers - In een brief aan B. en W. vraagt Heemschut aandacht voor de karakteristieke omgeving van de Willibrordusstraat en het Oude kerk je in Middelbeers. Dit gebied met kerk en kerkhof, de daarachter gele gen boerderij en de pastorie met gracht is van grote waarde als totaal beeld. De toestand van Vestdijk 3 baart Heemschut zorgen. Dat pand is een van de weinige exemplaren die nog over zijn van de 19de eeuw- se burgerwoningen. Vroeger zag men de waarde van zulke panden niet in maar gelukkig groeit de be langstelling voor de woongeschiede nis van de gewone burger. Heem schut vreest op den duur sloop van dit pand en zou het graag op een op te stellen gemeentelijke monumen tenlijst zien. Ook vraagt de bond aandacht voor de Doornboomstraat. Voor dit gebied, waarvoor al jaren lang reconstructie-plannen bestaan, zou een samenhangend plan moe ten komen. Essentieel daarvoor is de restauratie van het pand Doorn boomstraat 15, een vroeg-18de eeuws huis met een agrarische ne venfunctie. Rheden - De plannen rond het land goed De Valkenberg, een Rijksmo nument, verontrusten Heemschut zeer. In een brief aan B. en W. ver zoekt de Bond geen vergunning te verlenen voor sloop van het koets huis, de bouw van een zwembad en verbouw van de paardenstal. Deze ingrepen zouden leiden tot onaan vaardbare en ook onnodige aantas ting van schoonheid en cultuur-histo rische waarde van het landgoed. De Valkenberg is beeldbepalend voor de nationaal belangrijke Veluwezoom en IJsselvallei. Het landgoed vormt een historisch, functioneel en visueel samenhangende eenheid, die zich in het bijzonder uit in de ligging van het koetshuis t.o.v. het hoofdgebouw. Het voorgestelde zwembad ontsiert het landgoed als geheel door zijn si tuering t.o.v. het hoofdgebouw en de Arnhemsestraatweg. Ook de ligging t.o.v. de elementen van het land schap is bezwaarlijk. Verbouw van de paardenstal tenslotte zou de ruimtelijke werking van het interieur van de driebeukige stal wegnemen. Verder maakt zij continuering van de authentieke functie onmogelijk, ter wijl het gebouw zijn monumentale waarde voor een deel juist daaraan ontleent. De paardestal heeft een af gerond architectonisch concept, dat representatief is voor een zeer kleine groep vergelijkbare gebouwen uit de eerste helft van deze eeuw. J.K. Graag wil ik als lezer van Heem schut mijn instemming betuigen met de brief van dr. A. Mabelis in het de cembernummer. Nu bekend is dat de Nederlander niet de meeste auto-ki lometers besteedt aan woon-werk- verkeer, maar aan rekreatief rijden (dus ook 'tochtjes') is het dringend noodzakelijk dat er meer bekendheid wordt gegeven aan alternatieven. Vooral de bereikbaarheid per open baar vervoer is vaak te weinig be kend, of alleen voor specialisten in busboekjes bv te achterhalen. Ook de bereikbaarheid zelf zal soms be vochten moeten worden. Waar het gaat om cultuurmonumenten kan daarin de Bond Heemschut, geheel conform haar doelstellingen, het voortouw nemen. Voor ondersteunende deskundigheid op openbaar vervoergebied, noem ik graag de vereniging van reizigers in het openbaar vervoer Rover. Rover beschrijft al jaren in haar blad in de rubriek 'Op verkenning' een tocht in clusief openbaar vervoer door cul tuur-historisch en natuurhistorisch in teressante gebieden. Ter illustratie sluit ik een nummer van De Reiziger, het blad van Rover, in dat u mogelijk interesseert vanwege het artikel over de bestemming van voormalige NS- stations. Losse nummers van De Reiziger 1990-5 zijn overigens nog verkrijgbaar. Pieneke Wiertz, bestuurslid Rover (tel. 070-3459618)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 49