Nuchtere Nederland kent geen monumentale uniforme pleinen Het Nederlandse plein in internationaal perspectief ft Anne Karine Lemstra 6 Waarom wordt Nederland niet zoals Frankrijk, Spanje en Italië als een pleinenland gekenmerkt? Er wordt zelfs beweerd dat wij helemaal geen mooie pleinen bezitten! In het boek 'Pleinen in Nederland' toont Ben de Vries het tegendeel aan. Ligt het aan de klimatologische omstandighe den, of aan de mentaliteit van de bevolking? Het uitbundige zuiden ver sus het nuchtere noorden? Onze medewerkster Anne Karine Lemstra geeft een historisch overzicht en maakt een internationale vergelijking. Hierbij wordt duidelijk dat er een aantal essentiële verschillen zijn met betrekking tot andere landen. Dit is gedeeltelijk te verklaren door externe factoren, maar vooral ook door de aard van ons volk. Pleinen zijn er in overvloed in Ne derland. Vele vinden hun oorsprong in de Middeleeuwen, toen er behoef te kwam aan ruimten voor bijeen komsten en markten. Wat er aan deze Middeleeuwse pleinen vaak ontbreekt ten opzichte van Zuideuro- pese is het uniforme karakter van de aanleg. In veel middeleeuwse pro vinciale steden in het zuiden bevindt zich in het centrum van de stad een rechthoekig plein, omgeven door ar cades als bescherming tegen de fel le zon. De toegangen liggen in Het Place Vendome te Parijs naar een 19de eeuwse gravure. hoekige pleinen, zoals in Gouda en Den Bosch en rechthoekige als in Harderwijk. Men treft verbrede stra ten Leidenen onregelmatig ge vormde markten Den Haag). In sommige gevallen was de nabijheid van water een van de bestaansrede nen van een marktplein. De aange voerde goederen werden bij de markt uitgeladen, gewogen en ver handeld. Dit betekende, dat een van de pleinwanden ontbrak, waardoor er al veel minder uniformiteit is. Daarbij komt dat de middeleeuwse gevels voor een groot deel van hout waren, hetgeen betekende dat de gevels in latere eeuwen eenvoudig werden veranderd in stenen gevels met heersende stijlkenmerken. Voor al in de welvarende 17de en 18de eeuw kregen vele panden nieuwe Frankrijk op de hoeken en in Italië in het midden aan iedere zijde. Franse voorbeelden van dit plein zijn te vin den in Libourne en Montauban, bei de uit de 13de eeuw. In Nederland is de vorm van plei nen minder regelmatig. Er zijn drie gevels. Het is in Nederland dan ook zelden mogelijk een plein in zijn mid deleeuwse vorm te aanschouwen, wat in zuidelijke landen vanwege de overwegende steenbouw veel vaker het geval is. Wat betreft de middel eeuwse pleinen vormt Nederland geen uitzondering op de rest van Eu ropa. De oorsprong is in veel geval len gelijk; alleen het uiterlijk is an ders. Place Royale Het monumentale plein, zoals dat in Frankrijk zijn hoogtepunt bereikte in de 17de en 18de eeuw kennen we in Nederland niet. Dit pleintype wordt gekenmerkt door een geometrische plattegrond, monumentale, uniforme bebouwing en meestal een middel punt dat wordt gevormd door een beeld van een vorst, beroemd per soon of fontein. De vorm komt voort uit de Renaissance en bereikt als Place Royale haar hoogtepunt in het classicistische Frankrijk. Het eerste voorbeeld werd in 1536 ontworpen door Michelangelo Buonarotti (1475- 1564): het Piazza del Campidoglio, het Capitool, in Rome. Michelangelo voorzag dit op een heuvel gelegen plein aan drie zijden van nieuwe ge vels, waardoor een uniforme bebou wing ontstond. De verhoudingen van de gevels waren gebaseerd op het beeld van Marcus Aurelius, dat mid den op het plein werd geplaatst. De sterke eenheid van standbeeld, be bouwing en trapeziumvormige platte grond maakt van dit plein het eerste en het beste voorbeeld in dit type. Vooral in de 18de eeuw was het Ca pitool de grote inspiratiebron voor menig plein. In de 17de eeuw diende het Capi tool in Frankrijk als voorbeeld voor de Place Royale, dat voor het eerst door Henri IV in Parijs werd toege past: het Place Dauphine (1605- 1614). Veel beroemder is echter het huidige Place des Vosges uit dezelf de tijd, dat echter pas in 1639 voor zien werd van een beeld van Louis XIII. De 'Place Royale' werd aange legd ter verheerlijking van de monar chie en de koning. Centraal in het ontwerp staat het beeld van de vorst; bebouwing en plattegrond werden daarop afgestemd. De Places Roya- les liggen afgesloten van de grote verkeersroutes en vervullen voorna melijk een representatieve en resi dentiële rol. Tijdens de regeringspe riode van Louis XIVwerd dit plein type veelvuldig toegepast. De beste voorbeelden in Parijs zijn de Place des Victoires (1684) en het Place Vendöme (1699) en in Dijon het Place Royale (1686), alle drie ont worpen door de architect Jules Har-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 6