Nederlandse plein vooral een marktplein Pleinen: functies en typen Anne Marie ten Cate 5 Wat is een plein en wat verstaat men onder een plein? Nederland heeft pleinen genoeg, uiteenlopend van het Leidseplein in Amsterdam, met 's zomers gezellige terrasjes en 's winters een schaatsbaan tot het intri gerende verkeersplein, het Prins Clausplein bij Rijswijk, dat zich als de kluwen van Ariadne ontrolt. Evenals Theseus hoeven wij slechts de draad te volgen om in de gewenste richting te zoeven. Van Dale Als men onder een plein een herken bare ruimte verstaat met een bepaal de lengte-breedte verhouding en een zekere beslotenheid dan valt daar bijvoorbeeld al menig verkeersplein buiten. Van Dale geeft drie omschrij vingen: een openbare, onbebouwde ruimte bij of tussen bouwwerken, een ruimte voor openbaar verkeer en tenslotte een grote binnenplaats. Pleinen komen zowel in steden als in dorpen voor, alhoewel men ze te genwoordig maar al te vaak met ste delijkheid associeert. Historie In tegenstelling tot andere landen zijn Nederlandse pleinen bescheiden van opzet. Pleinen ontstaan min of meer toevalligerwijs rondom of nabij een belangrijke kern. Dit is door de geschiedenis zo bepaald, want het plein was aanvankelijk vooral markt plaats. Daarnaast werd het voor an dere activiteiten gebruikt, waardoor het kon uitgroeien tot het centrum van een stad of gemeenschap. Op of aan het plein concentreerden zich de belangrijkste gebouwen van de stad, zoals kerk, raadhuis en waag. (Am sterdam, Gouda, Den Bosch). Later ontstaan er meer aangelegde plei nen; men vond toen ook dat een plein vierkant of rechthoekig moest zijn. Na het slechten van de stads wallen verliezen veel pleinen hun strategische functie; esthetische en theatrale functies krijgen dan meer de overhand. De bebouwing gaat dan deel uitmaken van het geheel en krijgt steeds meer een representatie ve functie. Zoals in het volgende arti kel zal blijken vindt deze ontwikke ling in Nederland slechts op beschei den wijze plaats. Boosdoener Ben de Vries komt in zijn studie 'Pleinen van Nederland tot de con clusie dat de geschiedenis van het Nederlandse plein een tweedeling vertoont. In de traditionele stede- bouw werd het ontstaan en de ont wikkeling van het plein voornamelijk paard gaat. bepaald door het fysisch milieu, pre- stedelijke en stedelijke elementen. Plaatselijke omstandigheden als bo demgesteldheid, wegen, rivieren en dijken alsmede bebouwing bepaal den de vorm van het plein. In de mo derne stedebouw daarentegen krijgt het plein vorm als gevolg van stede- bouwkundige en architectonische vormprincipes. Veranderende ideeën, inzichten en modegrillen be palen de verschillende ontwikkelin gen. Neemt men een overgangspe riode in acht, dan kan men globaal de grens rond 1900 leggen. Het zijn sociale en economische ontwikkelin gen die het stedelijk karakter dras tisch hebben veranderd. De grootste 'boosdoener' zowel van de besloten straatwand als het plein is het gemo toriseerde verkeer geweest, zowel rijdend als parkerend, onmiddellijk gevolgd door de spoorlijn en het ka- Functies Open ruimten c.q. pleinen hebben in de loop van de eeuwen verschillen de functies gehad; dikwijls een com binatie van functies. In de eerste plaats was de open ruimte vlucht- plaats, bij kasteel, klooster of kerk, die bescherming bood aan mens en dier. De tweede functie is die van re ligieuze verzamelplaats, bijvoorbeeld als plaats voor offers of rituele dan sen. De belangrijkste functie is echter de economische, de marktfunctie. Vaak bij een dam, de kruising van land en waterwegen, zodat de waar ook per schip aangevoerd kon wor den. De omliggende bebouwing had bovendien alles met deze functie te maken. Daarbij was de markt de be langrijkste stedelijke ruimte, waar het sociale verkeer een grote rol speel de. Vervolgens kennen we nog de theatrale functie, iets wat in Neder land overigens nauwelijks voorkomt. (Zie de uiteenzetting over de Place Royal in het volgende artikel). Men organiseerde daar stellingen, proclamaties, parades enz. Het bes te voorbeeld van een dergelijke plein is het St. Pietersplein in Vaticaan- De Grote Markt van Breda, (foto Peter Koch) naai, die diep de steden binnendron gen en enorme doorbraken maak ten. Om maar niet te spreken van de geluidshinder die met dit alles ge- stad, waar zich enorme mensenmas sa's voor de Paus verzamelen. Het plein met een verkeersfunctie is een ontwikkeling van de laatste twee eeuwen. Het middelpunt wordt vaak (vervolg op pag. 15)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 5