41 meentelijke monumentencommissie en van de rol van het particuliere ini tiatief ook wanneer het gaat om de zorg van gemeentewege voor de rijksmonumenten. Het is van groot belang dat de Bond Heemschut op de hoogte is van het doen en laten van de gedecentraliseerde gemeen ten ten aanzien van hun vergunnin genbeleid inzake de rijksmonumen ten. Participatie van de Bond Heem schut in gemeentelijke monumenten commissies of het onderhouden van nauwe betrekkingen met in deze mo numentencommissies vertegenwoor digde locale/regionale organisaties is een noodzaak om op de hoogte te kunnen blijven van de beleidspraktijk en om invloed te kunnen uitoefenen op de beslissingen aangaande de rijksmonumenten en indien nodig tij dig actie te kunnen ondernemen. Het gemeentelijk monumentenbe leid inzake beschermde gemeen telijke monumenten In steeds meer gemeenten wordt momenteel overwogen om objecten die niet of nog niet voor plaatsing op de rijksmonumentenlijst in aanmer king komen te plaatsen op een ge meentelijke (aanvullende) monu mentenlijst. De publikatie van de mo del-monumentenverordening 1988 door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten steunt de gemeenten in hun streven deze eigen verantwoor delijkheid vorm te geven. Talloze door de Bond Heemschut als cultuurmonumenten beschouwde objecten genieten van rijkswege noch van gemeentewege juridische bescherming. Het beschermde rijks monumentenbestand is slechts een selectie van het totaal aan bescher- menswaardige objecten. Noodzake lijk is het dan ook dat de Bond Heemschut stimuleert dat de Neder landse gemeenten spoedig over gaan tot vaststelling van een ge meentelijke monumentenverorde ning en instelling van een gemeente lijke monumentencommissie. Dit dan niet om als gedecentraliseerde ge meente het vergunningenstelsel van rijksmonumenten van de Minister van WVC over te kunnen nemen (zoals vermeld ad 1maar om mo numentwaardige onbeschermde ob jecten aanvullend te kunnen aanwij zen tot gemeentelijk beschermd mo nument. De genoemde VNG-publi- katie over de gemeentelijke monu mentenverordening, verschenen in de Blauwe Reeks no. 74, verschaft alle nodige informatie over verorde ning en beleid. Indien een gemeente tot vaststel ling van een verordening overgaat teneinde een aanvullend gemeente lijk monumentenbeleid te kunnen voeren, zal de zorg van de in te stel len monumentencommissie zich ook uitstrekken tot de inventarisatie en selectie van de te beschermen ge meentelijke monumenten en het ad- viesbeleid hieromtrent. Reden voor de Bond Heemschut om de komende jaren de gemeenten te activeren een dergelijke monu mentenverordening te doen vaststel len. Participatie van de Bond Heem schut in een dergelijke gemeentelijke monumentencommissie of het on derhouden van nauwe betrekkingen met in dergelijke monumentencom missies vertegenwoordigde locale/regionale organisaties is een strikte noodzaak om op de hoogte te kunnen blijven van de beleidspraktijk en om invloed te kunnen uitoefenen op de inventarisatie, de selectie en op de beslissingen aangaande de aanvullende gemeentelijke monu menten. De gemeentelijke monu mentenverordening is een noodza kelijk instrument ter bescherming van landelijk gezien tienduizenden onbeschermde cultuurmonumenten. De Bond Heemschut zal de ge bruikmaking van dit instrument bij de Nederlandse gemeenten stelselma tig gaan bepleiten. Het beleid inzake de resultaten van het Monumenten Inventarisa tie Project 1850-1940 De inventarisatie-resultaten van het /W/P komen langzamerhand in de openbaarheid. Talloze historisch waardevolle panden uit de periode 1850-1940 zijn inmiddels in woord, beeld en kaart gebracht. Het project draait op volle sterkte. Honderd on derzoekers, administratieve krachten en projectleiders in de twaalf provin cies en de vier grote steden werken aan het project, dat in 1992 zijn vol tooiing zal krijgen. Volgens verwach ting zal het project 200.000 geïnven tariseerde objecten, en honderden gebieden van bijzondere waarde op leveren, vastgelegd in rapporten per inventarisatiegebied en per gemeen te en opgeslagen in een geautomati seerd ontsloten MlP-databank. De Rijksdienst voor de Monumenten zorg bereidt een beleid voor dat het Rijk zal gaan voeren inzake de be scherming van de jongere bouw kunst en stedebouw 1850-1940 op grond van de resultaten van het MIP. Hoeveel en welke gebouwen en gebieden zullen voor Rijksbescher ming in aanmerking komen? Ver moedelijk slechts een fractie. De Bond Heemschut zal zich hierom trent ten doel stellen met nadruk te bepleiten dat de gemeenten zodra de MlP-gegevens bekend zijn ge worden de noodzakelijke maatrege len van bescherming en zorg zelf ne men. De geregistreerde historische bebouwing zal als toetsingskader van het gemeentelijke vergunningen beleid moeten fungeren. Deze jon gere cultuurmonumenten dienen net als de oudere cultuurmonumenten coördinaten te zijn voor de beleids voering inzake de ruimtelijke orde ning, de stads- en dorpsvernieuwing, de landinrichting en de welstands- zorg. De Bond Heemschut zal deze stellingname onder de aandacht van de gemeenten brengen. Het welstandsbeleid De verantwoordelijkheid voor het toezicht op de welstand ligt bij de ge meenten. Welstandscommissies, vroeger schoonheidscommissies ge heten, brengen aan het college van burgemeester en wethouders advies uit over nieuwbouw- en verbouw plannen. De welstandscommissies dienen deze plannen op basis van redelijke eisen van welstand te be spreken, te beoordelen en te toetsen aan de te verwachten ontwikkeling in de omgeving waar gebouwd gaat worden. De Bond Heemschut zal bevorde ren dat de taak van de welstands commissies wordt uitgebreid. In plaats van controle op ingediende bouwplannen 'achteraf', zouden wel standscommissies al moeten worden ingeschakeld bij het opstellen van structuurplannen en bestemmings plannen om de gewenste stede- bouwkundige en architectonische kwaliteit zeker te stellen. In de Vierde Nota op de Ruimtelij ke Ordening wordt ruimtelijke kwali teit als één van de centrale thema's van het toekomstige ruimtelijke be leid opgevoerd. Ruimtelijke kwaliteit zal worden bevorderd indien de ge meenten, geadviseerd door de wel standscommissies nieuwe stijl, van uit een integrale ruimtelijke visie uit gangspunten en richtlijnen vaststel len. Een aldus tot stand gekomen ruimtelijk kwaliteitsplan kan als au tonoom beleidsstuk een toetsingska der vormen voor het bouwvergunnin- genbeleid. Een andere mogelijkheid is het kwaliteitsplan onderdeel te la ten uitmaken van de toelichting op het bestemmingsplan. De Bond Heemschut zal hiervoor in contact treden met de Federatie Welstandstoezicht te Utrecht en zal vervolgens deze voor de welstands commissies nieuwe taakstelling bij de gemeenten bepleiten. Op instiga tie van de Bond Heemschut zijn in de jaren twintig de welstandscom missies opgericht. Architectonische en stedebouwkundige vormgeving staat thans gelukkig volop in de be langstelling. Beleidsmatig 'vooraf' functionerende welstandscommis-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 41