Concertzaal onder Bossche Parade? 11 Anne Karine Lemstra In 1749 werd in 's Hertogenbosch een grote exercitieplaats voor het in de stad gelegerde legioen aangelegd: de Parade. Het plein nam de plaats in van het voormalige Begijnhof, dat werd afgebroken. Ruim twee eeuwen later geldt dit plein nog steeds als een van de mooiste en meest monumentale pleinen van Nederland. Evenals 250 jaar geleden is er nu sprake van een 'ingrijpende' verandering: architect ir. A. Becker ontwierp een concertzaal die onder het plein is gedacht. Opnieuw zal het middeleeuwse Be gijnhof, waarvan de resten zich nog vrijwel intact onder de parade bevin den, moeten wijken, ditmaal voor goed. Vertegenwoordigt dit ontwerp een logische ontwikkeling binnen een stad als deze wordt beschouwd als een levend organisme; of is het een onnodige vernietiging van een belangrijk deel van de bouwgeschie denis van Den Bosch? In 1988 ontstond het plan om een nieuwe concertzaal in Den Bosch te bouwen. Als lokatie werd in eerste instantie gekozen voor de oostzijde van de Parade, naast het casino- schouwburgcomplex. Het ontwerp bracht allerlei vragen en problemen met zich mee. Om te beginnen zou de zaal door ruimtegebrek vrij klein blijven (800-900 pers.). Het belang rijkste bezwaar was echter het effect van een massief gebouw op de Pa- Het plein is toch al aangetast door de bouw van het casino en de kleine 200 auto's die dagelijk op de Parade geparkeerd staan. Het plan werd verworpen. Een al ternatief ontwerp was gesitueerd op de hoek van de Hekellaan en het Nachtegaallaantje. Dit ontwerp zou echter ten koste gaan van een 19de eeuws gebouw, maar dat lijkt te pre fereren boven de vernietiging van het Begijnhof. De lokatie bood echter ook een aantal voordelen: de zaal zou in dit geval aan een park en naast een parkeerterrein komen te liggen. Een van de voordelen van het eerste ontwerp was de mogelijk heid een gezamelijke exploitatie van de nieuwe zaal en het casino- schouwburgcomplex te voeren. Dit zou natuurlijk de kosten aanzienlijk drukken. In het tweede ontwerp is dit echter niet mogelijk vanwege de af- De geplande concertzaal, geprojecteerd onder de Bossche Parade. rade. Dit eerste ontwerp bestond uit een solide blok baksteen met een gedeeltelijk glazen gevel, hetgeen nauwelijks een verfraaiing van het stand tussen beide gebouwen. Het plan is echter nog niet verworpen en blijft een alternatief. In 1989 ontstond het derde, en uiterlijk van het plein zou betekenen. huidige, ontwerp. Gezien het karak ter van de Parade, dat niet mocht worden aangetast, was het onmoge lijk een zaal aan het plein zelf te bouwen. Waarom dan niet er onder? De architect ir. A. Becker ontwierp een grote zaal die ter hoogte van het casino onder de parade aangelegd zou kunnen worden. Men koos voor de caissonbouw als constructieme thode, wat inhoudt dat men een be tonnen element in zijn geheel in een gat in de grond laat zakken. Dit ele ment wordt dan op grote diepte ver ankerd zodat er geen kans bestaat dat het zal gaan schuiven, hetgeen rampzalige gevolgen voor de naburi ge St. Jan's kathedraal en het bis schoppelijk paleis zou kunnen heb ben. Parade komt beter tot zijn recht Het ontwerp heeft niet alleen betrek king op de ondergrondse zaal maar voorziet ook in een verbetering van de Parade. Het uiterlijk van het plein blijft onaangetast, met uitzondering van de periode tijdens de bouw. Na de bouw zullen de auto's van de pa rade verdwijnen; de bomenrij en weg die het plein in twee delen verdelen, verdwijnen eveneens, waardoor de ruimte van het plein groter wordt en beter tot zijn recht komt. Op het plein zelf is de aanwezigheid van de con certzaal nauwelijks zichtbaar. Slechts een of twee kleine pavil joens, een luchtkoker en een vlucht weg, zijn aan de oppervlakte zicht baar. Voorts heeft de architect een halfrond verdiept plein voor het casi no ontworpen dat een visueel con tact tussen concertzaal en casino mogelijk maakt. Door dat dit plein verdiept ligt, verstoort het niet het ui terlijk van de parade; het geeft hoog stens nog een extra dimensie. Dus: een mooi ontwerp, dat een verfraaiing van het plein tot stand kan brengen. Voorts is Den Bosch dan in het bezit van zowel een schouwburg als een concertzaal, wat het prestige van de stad natuurlijk aanzienlijk verhoogt. Maar ten koste van wat? De meningen over het nut van een concertzaal onder de para de lopen uiteen. Hier volgen de me ningen van een tweetal betrokkenen, de wethouder van Stadsontwikke ling, Ruimtelijke Ordening, Grondbe leid, Kunst en Cultuur, dr. J.C. Dona en de stadsarcheoloog drs. H.L. Jansen. De grootste voorstander is uiter-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 11