De wereld van Pieter Saenredam beschreven Bert Franssen 35 Pieter Saenredam kreeg de laatste jaren steeds meer bewonderaars. Maar er waren veel misverstanden. Saenredam werd opgetild tot een avant-gardist, die volkomen zijn eigen weg ging, 'pure kunst' vervaar digde. Dat beeld werd vorig jaar met het verschijnen van een boek van Gary Schwartz en Marten Jan Bok bijgesteld. Volgens deze auteurs had Saenredam bij het vervaardigen van zijn schilderijen een klein, maar zeer geïnteresseerd publiek voor ogen. Hij schilderde beslist niet voor een open, anonieme markt, die zijn wer ken niet pruimde. En de bijzondere stijlkenmerken van zijn kunst waren heel goed uit de wereld waarin hij leefde te verklaren. Jan Dibbets zei ooit: 'Saenredam is een schilder die de realiteit net zo lang kastijdt tot hij een produkt heeft gekregen dat aan die realiteit ont- Interieur van de St. Bavo in Haarlem van Saenredam. (foto Jörg P. Anders) stijgt'. Lezing van het boek 'Pieter Saenredam, de schilder in zijn tijd', van Gary Schwartz en Marten Jan Bok levert een heel ander beeld op. De auteurs vinden het eenzijdig de zeventiende eeuwse schilderkunst te zien als 'pure' kunst, waarbij het on derwerp een ondergeschikte rol speelde. Op hun beurt zijn zij weer eenzijdigheid verweten, omdat zij van deze pure kunst juist helemaal niets wilden weten. Voorlopig zijn zij de enigen die met een overweldigen de hoeveelheid gegevens überhaupt in staat zijn een stellingname rond de schilder Saenredam te onderbou wen. Er was weinig bekend over de schilder. Saenredam, de gebochel de, die slechts twee werken per jaar vervaardigde, bijna uitsluitend vrij lege kerkinterieurs, in een merk waardige stijl, technisch hoogstaand, maar met een onwerkelijke lichtval en een hemelse schaduwwerking. Deze schilder trok zich ogenschijnlijk weinig aan van conventies, van wat eventuele kopers wilden zien, stelde zijn talent in dienst van zijn kunste naarschap, was primair geïnteres seerd in vormen en lijnen, was een abstract kunstenaar avant la lettre. Aldus de mythe. Volgens een ander misverstand was Saenredams weer gave van architectuur absoluut be trouwbare informatie, die je bijvoor beeld zonder problemen kunt gebrui ken bij restauraties. 'Maar het was niet zijn eerste en belangrijkste doelstelling om een acuraat beeld van gebouwen te schilderen,' zegt Gary Schwartz. 'Hij heeft dingen geschilderd die niet be stonden, zoals een doophek in de Nieuwe Kerk te Haarlem. Daar zijn wij zelf ingetrapt. In ons boek be spreken we het alsof het bestond, maar het heeft nooit bestaan. Hij heeft ook extra zuilen in de Nieuwe Kerk geschilderd.' Volgens Schwartz was het heel lo gisch dat Saenredam kerkinterieurs schilderde, gezien de familie waarin hij geboren werd en de relaties die hij er op na hield. En als je zijn wer ken goed bestudeert kom je er ach ter dat Saenredam wel degelijk voor een zeer geïnteresseerd, zij het klein publiek schilderde, met wiens wen sen hij terdege rekening hield. Hij schilderde bijvoorbeeld een katholie ke doopscène in de reeds voor de protestantse eredienst in gebruik

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 35