Den Haag tussen 1625 en 1850: tekeningen en aquarellen Leo van der Meulen 32 Veel steden en dorpen in ons land kennen binnen de grenzen zoiets als een historische vereniging. Een groep mensen bestudeert het verleden van de eigen woonplaats en vestigt daar de aandacht op via artikelen, lezingen en tentoonstellingen. 's-Gravenhage beschikt over de Ge schiedkundige Vereniging Die Haghe. Uit de aard van haar werk vloeit een hechte band met het Haags Gemeentearchief voort. Dit wordt onder andere bewezen door de tentoonstelling 'Die Haghe 1625-1850. Topografische tekenin gen uit het Gemeentearchief'. Die Haghe bestaat dit jaar een eeuw en men zou de expositie als een soort jubileumgeschenk van het ar chief aan de vereniging kunnen op vatten. Een cadeau dat veel informa tie bevat over Haagse gebouwen in het verleden. Ruim honderdtien stadsgezichten afgebeeld op allerlei formaten en in allerlei technieken. Gerangschikt volgens het verloop van de tijd. Het zou ondoenlijk zijn al les te beschrijven, zelf te gaan kijken is gewoon het beste. We bespreken er een aantal in de volgorde van op hanging, die er voor ons uitspringen. De eerste tekening geeft ons ei genlijk het uitzicht vanaf de bordes trap van de St. Sebastiaansdoelen. De Binnenhofbebouwing bestond begin zeventiende eeuw uit veel meer gebouwen en aanbouwsels dan tegenwoordig. Veel verraadt nog zijn middeleeuwse oorsprong en het lijkt alsof het water van de Hofvijver vroeger lager stond. De drie ruiters te paard middenin de vijver maken ons bewust dat toen, in sommige op zichten, meer mocht dan nu. Afbeelding zestien en tweeëntwin tig tonen ons, vanuit een verschil lend gezichtspunt, dezelfde (zuid- westjwand van het Plein. Dat is dan ook zo ongeveer de enige overeen komst. De eerste geeft een virtuoos spel van licht en donker te zien, tot in de ragfijn gepenseelde mensen op de voorgrond aan toe. Jan de Bisschop geeft ons slechts de vlak ken in de schaduw, het licht en de lij nen moeten we zelf invullen. De andere afbeelding zou als ar chitectuurfoto avant de lettre, en dan nog wel in kleur, kunnen gelden. We zien wederom, maar nu van de an dere kant, het huis van Huygens, het Mauritshuis en nog zo het een en ander. Alles ontzettend precies en gedetailleerd afgebeeld, maar te vens... volslagen levenloos. Hier geen karossen, spelende kinderen, wandelaars of honden, zelfs bomen staan roerloos. Men kan zich nauwe lijks voorstellen dat het werkelijk zo stil en bewegingloos geweest is. Een zuiver, zij het wat koel, eerbetoon aan de bouwkunst en de ruimtelijke ordening. Cornelis Pronk, een acht- tiende-eeuwer, is vertegenwoordigd met een zwart-wittekening van de hoek Kneuterdijk-Lange Voorhout. Veel is nog te herkennen, alleen mis sen we de Parkstraat. Een doorbraak uit later tijd waar schijnlijk, of heeft Pronk om compo sitorische redenen de bebouwing zo dicht tegen de Kloosterkerk aange- Imposanter misschien nog dan in werkelijkheid torenen de drie reuzen boven de bebouwing uit en zwiepen hun 'vier oude wijven' door de lucht. Bij Ketweg is het allemaal wat simpel, dorpser ook, bij La Fargue krijgen we meer de indruk ons aan de rand van de, onzichtbare, stad te bevinden. Een tekening om lang voor stil te staan... en te ontdekken dat de bui tenste molens verkeerd omdraaien en de middelste molen zelfs hele maal niet draaien kan. De roedbal- ken waarmee de wieken de wind klieven zijn tegen elkaar in getekend! Aquarellen Landelijke rust ademen de aquarel len van Destrée en Schelfhout, ge maakt buiten de eigenlijke stad aan het begin van de negentiende eeuw. Hoe mooi het Haagje kan zijn als onhelder weer de omtrekken van straten en gebouwen vervaagt bewij zen achtereenvolgens Behren Klein met hun gezichten op de Noordwal (tek. 91) en de Hofvijver (tek. 100) rond 1850 gemaakt. Hiermee zijn we dan tevens bij ons uitgangspunt, de Hofvijver, en het einde van onze rondgang langs Actuele foto van Haags stadsgezicht. Het voormalige paleis Van Wassenaer Opdam, de ingang van de Parkstraat en Kloosterkerk, een vrijwel onveranderd stukje Den Haag (foto LeoA/an der Meulen). schoven? Een andere tekening toont ons het stadhuis aan de Groenmarkt. Pronk verbeeldde dit ju weel in rood krijt. De met zeer vaste hand getrokken lijntjes zijn vol span ning, de detaillering staat nergens de levendigheid in de weg. De Westermolens (tek. 62 en 63) werden respectievelijk door Jacob Elias la Fargue en Isaac van Ketweg vereeuwigd. Het grotere meester schap van de eerste is overduidelijk. ruim twee eeuwen Haagse geschie denis beland. Expositie Die Haghe 1625-1850 Topografische tekeningen uit het Gemeentearchief. T/m 6-1-1991 Haags Historisch Museum (vm. St. Sebastiaansdoelen), Korte Vijverberg 7, 2513 AB s-Gravenhage. Het museum is volledig toegankelijk voor invaliden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 32