Bert Franssen 23 ren moest wel, want anders gingen ze weg uit de binnenstad... Datzelfde verhaal hadden Delta Lloyd, de Uni versiteit, de AMRO-bank, Wagons Lits en het Koreahuis. De volgende dia toont de Wester- kerk op een schilderij van Jan van der Heyden. Van Stigt is er lyrisch over. De kerk was in de kleuren rood, wit en blauw uitgevoerd, kleu ren die met de restauratie weer terug moeten komen. De suggestie dat Amsterdam geen kleur had, altijd een grijze stad was, verwijst hij naar het land der fabelen. De omgeving van de Westerkerk is sterk verloederd, wat Van Stigt er van laat zien is ronduit schokkend. Het plein voor de kerk is een onge hoorde rotzooi, met zes kraampjes, een taxitelefoon, spuiten van drug gebruikers, losliggende stenen, en zovoort. Dit stadsgezicht wordt dui delijk niet beschermd. 'Moet je je voorstellen dat het Pietersplein er zo uitzag. Het is schandelijk. We heb ben het aangekaart bij de gemeente en hoorden dat we over twee jaar aan de beurt zijn. Over twee jaar! Terwijl we alleen een paar wagens met zand nodig hebben.' Amende Frans Amende, bestuurslid van twee van de vijf organiserende verenigin gen, draagt net als Joop van Stigt het hart op de tong en dat luistert al tijd plezierig. 'Ik ben een geboren Amsterdammer,' zegt hij, 'en hou wegdragen. 'Een echte scherpslij per,' zegt iemand achter me. Amende: 'Amsterdam is niet roest vrij staal - de Kamer van Koophandel hoort niet - Amsterdam is niet wit, niet kunststof. Volgens Jan Dekkers, het vorige hoofd van het Bureau Mo numentenzorg in Amsterdam, die ik eerder tot de rekkelijken dan de pre- ciezen reken, is er niets aan de hand. Er worden 7000 Rijksmonumenten beschermd, 1000 panden zijn op de gemeentelijke lijst geplaatst. De uit daging was er volgens hem vanaf. Zelfs huiseigenaren vinden monu mentenzorg belangrijk, koesteren hun bezit. Dus wat doen we vandaag de dag nog? Tja. Het is maar wat je als norm stelt. Mij lijkt het dat de risi co's juist groter dan ooit zijn.' Amende komt met voorbeelden. 'Op Keizersgracht nummer 810 wer den binnen veertien dagen twee ver diepingen geplaatst. Het zijn Rijks monumenten. Wij hebben het Bu reau Monumentenzorg opgebeld: nee, van een vergunning daarvoor was niets bekend. Er gebeuren erg veel van dergelijke dingen zonder vergunning. Er worden penthouses verkocht zonder dat de buurtbewo ners tegen de bouw ervan hebben kunnen protesteren.' Achter de Alhambra-bioscoop, aan de Nicolaas Witsenkade, voltrekt zich een andere tragedie. Een prachtig pand werd verwaarloosd, waardoor op echt Amsterdamse wij ze de bewoners huurverhoging wei- Afschuwelijke nieuwbouw aan de Vijzelgracht. ontzettend veel van de stad.' Maar hij houdt niet van de ingrepen in de binnenstad, die de laatste decennia hebben plaatsgevonden. Er is eigen lijk niets dat zijn goedkeuring kan gerden te betalen. Daardoor werd het nog erger verwaarloosd wat weer tot gevolg had dat een specu lant het pand wil slopen. Er komt nu iets nieuws in een volgens de spre ker gevoelige wand. 'Met ongetwij feld weer penthouses erop, daar durf ik mijn jaarsalaris om te verwedden. Die liggen heel goed in de markt!' Artist's impression Amende komt met dia's van voortref felijke kwaliteit. De inferioriteit van veel nieuwbouw met sublieme mid delen vastgelegd. Het wordt een lan ge opsomming, waarvan je inder daad somber wordt. Het stadsge zicht wordt bedreigd... De eerste dia toont een 'artists impression' van het nieuwe kantoor van Wagons Lits plus hotel, dat aan het Stationsplein verrijst. Amende spreekt er met af schuw over en ik kan hem geen ongelijk geven. (Te bedenken, dat de kwaliteit ervan model moet staan voor de verdere invulling van de IJ- oevers...) Wagons Lits zal volgens Amende vanaf allerlei punten in de binnenstad te zien zijn. Iets derge lijks kun je verwachten van torens die aan het Oosterdok gebouwd zul len worden. De uitbreiding van het Victoria ho tel vindt ook geen genade in de ogen van de spreker: past niet bij de sfeer van de binnenstad. C 8 A mocht dwars over de Nieu- wendijk een brug bouwen om de winkel met het hoofdkantoor te ver binden. 'Dat stond niet in een be stemmingsplan, dus dan mag het. Hoe komt het, vraag ik me wel eens af, dat het bezoek aan de winkelstra ten van de binnenstad terugloopt?' 'Overkokende melk' Amende gaat verder. Het SAS-hotel aan het Rusland: 'brutale nieuw bouw'. Een hoog pand aan de Vijzel gracht: 'Het is een ondiep gebouw, dus dachten ze: dan gaan we de lucht in. Is hier sprake van bescher ming van een stadsgezicht?' Er vol gen panden aan de Prinsengracht, aan de Keizersgracht, een modern blok in de as van de Brouwers gracht. Dan het A/WflO-gebouw aan het Rembrandtplein... Een schitte rende foto toont de moderne dakop- bouw in al zijn lelijkheid. 'Overkoken de melk,' zegt Amende. 'Ook de AMRO dreigde met vertrekken uit de binnenstad, wat ze later toch hebben gedaan. Was hier nu sprake van een lange termijnvisie?' De bedreigde Singelpanden die aanvankelijk moesten wijken voor een winkelcentrum zijn geen monu menten, maar er wordt volgens hem toch ontzettend veel waarde aan ge hecht. Ze zijn nu voorlopig op de monumentenlijst geplaatst. Maakt Frans Amende zich zorgen, Brinkgreve en Van Voorden maken Vervolg op pagina 25

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 23