Help Heemschut monumenten redden 19 dat tegenwoordig. Alleen zijn de hardheidsclausules toegenomen. De economische wetten van nu vragen om het toeristisch verkopen van trapgeveltjes, om het volleggen van oude binnenhavens met zeilen de vaartuigen, die maakt van 18de en 17de eeuwse woonpandjes hore ca, zet voor de uitgebroken gevel plastic stoelen (dit heet een terras) en die renoveert het meest onbruik bare gebouw tot een museum. Zo bewaren we ons erfgoed. Ter herin nering aan wat onze ouders en grootouders deden om een stad te laten groeien. Wie fanatiek breekt aan zijn verle den, zo vaak de slopersbol laat drei nen, zo afschuwelijk dakopbouwen in de vorm van containers in renova- tiewijken vijftien jaar lang tolereert, die heeft geen respect voor zijn ver leden en ondergraaft het. Niet de culturele waarde, evenmin de histori sche waarde bepaalt nog de kans op overleven voor een gebouw, maar de grondprijs, de oppervlakkigheid, in samenwerking tussen architect en ontwikkelaar vastgesteld. De stelling luidt mijn inziens dan ook: de grond prijs van datgene wat na de tweede Wereldoorlog in het centrum van Rotterdam is gebouwd, laat zelden overleving toe. Respect voor het bestaande en herkenning van de identiteit en unici teit. Oud en nieuw in één adem. Hefbrug De Hefbrug, plus de spoorbruggen, plus station Blaak, plus het lucht- spoor tot en met het pompenburg in Rotterdam zijn uniek in Nederland. Het vormt in zijn geheel een stukje identiteit van deze stad. Bruggen hebben in een stad, doorsneden door een rivier, een wezenlijke func tie. Ze verbinden niet alleen daad werkelijk de oevers, maar ook visu eel. Ze zijn een onderdeel van de ontwikkeling, van de bouwhistorie en de belevingswaarde. Zoals je je in vakantieplaatsen kunt oriënteren op een kerk, kan dat in Rotterdam op veel plekken op de bruggen. De Hef staat voor mij niet los. Het is een on derdeel van een structuur. Ach, hoe jammerlijk is het lot ener journalist. In weerwil van de lans die ik acht jaar geleden in HVV brak voor behoud van een brugstructuur besloot de meerderheid van de ge meenteraad in haar autonome wijs heid tot de Rotterdamse aanpak. We hebben straks een nieuwe railsver binding, dan kan de oude weg. Weg met de spoorbruggen inclusief de Hef, weg met de viaducten, weg met het luchtspoor. Slopen die handel! Hebben die dingen cultuurhistori sche waarde? Dondert niet. Hebben we geen boodschap aan. Oud roest, afvoeren. Wat ik zo graag zou zien is dat die Rotterdamse mentaliteit verandert: oud hoeft niet gelijk te zijn aan weg gooien. Denk eerst na over mogelijk behoud. Ik had een idee. Even simpel als effectief. Hoeveel haken en ogen de uitwerking ook moge hebben. Met het publiceren van dat idee ben ik buiten de geijkte journalistieke oe vers getreden. Zoiets moet kunnen. (Moscoviter wil de brug inpassen in het openbaar vervoerscircuit van de stad. Hij stelt voor bij het Hofplein station het luchtspoor aan de Hof- pleinlijn te koppelen en deze lijn te verlengen tot tenminste station Zuid in Feyenoord. Red.) Burgemeester? De journalist van een plaatselijke krant voelt zich aan uw hof een nar. Er is een gezegde dat mij steunt in mijn strijd om u te vermaken en bezig te houden: 'Geen groter dwaas dan een koning die niet naar zijn narren luistert.' Aan de ge meente, aan de politici en aan de NS stel ik de dwingende vraag: treed ook buiten uw oevers. Wanneer het luchtspoor verloren gaat, is weer een belangrijk deel van de identiteit van Rotterdam uit het centrum wegge vaagd, dan wordt het stadsbeeld his torisch gesproken weer minder dui delijk, weer algemener, weer cliché matiger. Politici treedt buiten uw oevers en verklaar de oorlog aan de onwil, aan de valse argumenten, aan de eenzij digheid en aan het gebrek aan fanta sie. Red het luchtspoor en red zo de Hef. Stop daar energie, maximale energie in. Het hele tracé hoort tot het collectief geheugen van de stad, van al haar bewoners. Red het lucht spoor en Heemschut zal u belonen. U ziet het aan mij.' Al 77 jaar zet Heemschut zich in voor de bescherming van monumenten, waardevolle bebouwing en unieke landschappen. Nog steeds zijn er veel meer onbeschermde dan beschermde monumenten. Heemschut vecht voor de monumentenbescherming in ons land. Daarbij heeft zij nieuwe leden echter hard nodig. Die vormen immers de financiële basis voor ons werk. Wilt u dat ondersteunen, vul dan deze kaart in. Wordt u zelf lid, dan ontvangt u als premie een boekje over bouwstijlen in Nederland. Maakt u een ander lid dan ontvangt u dezelfde premie. In dat geval ook de ommezijde van deze bon in vullen. U kunt de bon uitknippen en in een enveloppe zonder postzegel opsturen (z.o.z. bon voor adres sering). Ik geef mezelf/een ander* op als lid. (omcirkelen wat u wenst; vul in het tweede geval ook ommezijde in) Heer/mevr. ).jaar.. Postcode en woonplaats Lidmaatschap/contributie per jaar* leden van 30 tot 65 jaar 50,- gezinsleden (geen extra tijdschrift) 25,- leden van 65 jaar en ouder 35,- donateurs(bijdrage) 70,- leden tot 30 jaar 25,- rechtspersonen 70,- Betaling van de contributie geschiedt d.m.v. een acceptgirokaart, die wordt toegezonden na ontvangst van deze aanmelding

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 19