9 rein van de tweede school (1951). De geleidelijke verzakelijking die in Sevenhuijsens werk optrad wordt gemarkeerd door de Brood- en Ban- ketfabriek' in Haarlem-Noord uit 1927, gebouwd in opdracht van de Coöperatie 'Vooruitgang', die het heid. Pas enkele jaren geleden is het restant van zijn archief overgebracht naar het Architectuurinstituut te Am sterdam. Lange tijd werd het be waard door zijn zoon Frank, die in 1988 op 71-jarige leeftijd is overle den. Frank Sevenhuijsen trad in de Voormalige brood- en banketfabriek van de Coöperatie 'Vooruitgang' aan de mr. Corneliistraat, Haarlem-Noord (1927). Tegenwoordig eigendom van de Deka-markt. De torenachtige dakopbouw is verdwenen, (fot uit collectie A.J. Sevenhuysen, Rotterdam, ca. 1927). pand tevens gebruikte als hoofdkan toor. De overwegend horizontale lijn- voering van het exterieur vindt te genwicht in de toren-achtige dakop bouw en de paraboolvormige maga zijningang, die is gedecoreerd met natuursteen 'alla rustica' en bouw sculptuur van de beeldhouwer Theo van Reijn (1884-1954). Een hoge, grillig gemetselde schoorsteen ves tigt van ver de aandacht op de voor malige bakkerij, die op het moment leegstaat. Sevenhuijsen heeft zijn sporen niet alleen achtergelaten in Haarlem, maar is ook actief geweest in ge meenten rond deze stad, in Amster dam en elders in Noord-Holand. In de hoofdstad bouwde hij onder meer een omvangrijk woonblok gesitueerd op de hoek van de Stadionweg en de Olympiaweg (1925-27). De Haar- lemmeer beperkte zich niet tot het werk achter de tekentafel, maar was lid van verscheidene welstandscom missies en van de 'Advies-Commis sie voor de Noord-Hollandse ge meenten'. Ras-idealisten Hoewel Sevenhuijsen tijdens zijn le ven een gewaardeerd architect was raakte hij na zijn dood in de vergetel- voetsporen van zijn vader en bracht het tot adjunct-rijksbouwmeester, een functie die hij tot 1981 bekleed de. August Sevenhuijsen, roepnaam Guus, werd geboren in Brouwersha ven. In 1897 verhuisde hij met zijn vader en moeder naar Haarlem, waar hij na de dood van zijn beide ouders op 11 -jarige leeftijd werd op genomen in het gezin van zijn half broer Jan Willem, leraar van beroep. Het ziet er naar uit dat de opvoeding in dit gezin een beslissende stempel heeft gedrukt op Guus' levenshou ding en culturele ideeën. Bert Sevenhuijsen (76), de enige nog levende zoon van Guus, herin nert zich dat het gezin van Jan Wil- 4 IV. August M.J. Sevenhuijsen, begin jaren '30. (foto Collectie A.J. Sevenhuijsen, Rotterdam). lem, die een vooraanstaand Espe rantist was, uit 'ras-idealisten' be stond, ware 'levenshervormers', die alcohol en tabak afwezen en zwoe ren bij een vegetarische leefwijze. Kennelijk gestimuleerd door de so ciale bewogenheid in zijn pleeggezin schaarde Sevenhuijsen zich na de Eerste Wereldoorlog bij het leger progressieve architecten dat de woon- en werkomstandigheden van de arbeider wilde verbeteren door zich uit hoofde van het bouwvak hiervoor in te zetten. Als architect van de Verbruikscoöperatie Vooruit gang' ontwierp hij enkele winkels en twee bakkerijen, waaronder die in Haarlem-Noord. Voorts bouwde de sociaal-democraat in opdracht van diverse woningverenigingen een aantal grootschalige huizencom plexen, waarvan de meeste volkswo ningen. Sevenhuijsen had geen officiële architectenopleiding gevolgd, maar was geschoold onder meer als bouwkundig tekenaar aan de 'Rijks normaalschool voor Teekenonder wijzers' te Amsterdam. Een groot deel van zijn loopbaan, namelijk van 1911 tot 1926, heeft hij tekenles ge- De Montessorischool aan de Churchill-laan, Haarlem (1923). In gebruik als kleuterschool van de HMS. (foto Mon. zorg Haarlem/Jos Fielmich). geven aan de legendarische Haar lemse 'School voor Bouwkunde, Ver sierende Kunsten en Kunstambach ten'. Naar verluidt heeft hij daar sa men met befaamde mede-docenten als C. J. Blaauw, P. Vorkink en H. C. Verkruysen, die directeur was van de school, vanaf 1917 meegeholpen de inhoudelijke vernieuwing van het on derwijs gestalte te geven. Visitekaartje Het is voorstelbaar dat de nauwe sa menwerking met vooral Blaauw en Vorkink, beiden bekende Amster damse School-architecten, van in vloed is geweest op de fantasierijke vormentaal die Sevenhuyijsen rond 1920 ontwikkelde. Een aanwijzing hiervoor is het juichende artikel dat de Haarlemse bouwmeester in het Bouwkundig Weekblad (1918) wijdde aan de landhuisbouw in het Park Meerwijk te Bergen. Onder anderen Slot op pag. 12

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 9