De badplaats Scheveningen Leo van Heijningen 9 In 1881 schilderde de Haagse schilder Hendrik W. Mesdag zijn bekend geworden Panorama van Scheveningen. Topografisch gezien was dit Panorama al binnen tien jaar sterk verouderd. Tussen 1875 en 1910 ver rezen aan de kust een groot aantal hotels, pensions en zomerverblijven. In deze jaren beleefde Scheveningen als badplaats een bloeitijd. ^3*//w,'..y//// Luchtfoto Scheveningen. Strandweg en Gevers Deynoot- plein en omgeving (alle foto's van Dienst Stadsontwikkeling-Grondzaken, gemeente Den Haag. Uit vooral Duitsland en Midden-Eu ropa reisden vorsten met hun gevolg naar 'de parel van de Noordzeekust' om daar soms de hele zomer door te brengen. Hun moest een passend onderdak worden geboden. Wat is er van deze badplaatsarchitectuur nu nog over? Helaas heel weinig. Natuurlijk, het Kurhaus uit 1885 staat er nog, of beter gezegd weer. Met de restauratie onder leiding van Bart van Kasteel werd zo'n vijftien jaar geleden het oude hotel op de mid denpartij met de koepel na geheel gesloopt en rond een betonskelet opnieuw opgetrokken. Dat was goedkoper dan de bestaande bouwval te herstellen. Maar het Grand Hotel, het Palace Hotel, Hotel Rauch, het theater/restaurant Sein post met zijn feestelijke koepel, de winkelgalerij van het Hotel Galerie aan de zijkant van het Gevers Dey- nootplein, en nog vele andere ge bouwen uit het laatste kwart van de vorige eeuw hebben de sanering van de badplaats niet overleefd. veis werden vaak opengebroken door grote veranda's, galerijen en balkons. Binnen en buiten vloeiden op speelse wijze in elkaar over. Hier aan lag waarschijnlijk nauwelijks een bewuste vormwil ten grondslag; deze openheid vloeide vanzelf voort uit de functie van de badplaatsarchi tectuur. De bouwers wilden de be woners zoveel mogelijk de frisse Noordzee-lucht op laten snuiven. In het Kurhaus uit 1885 van de Duitse architecten Henkenhafen Ebert gaat deze luchtigheid op een merkwaardige wijze samen met een streven naar monumentaliteit. Het hotel straalt een triomfantelijke grootsheid uit door de streng sym metrische ordening van de bouw massa's, de strak geordende raam- traveeën, de uitspringende midden partij en uiteraard de grote achthoe kige koepel, geflankeerd door vier hoekpaviljoens. Het gebouw is dui delijk bedoeld als het centrum van de badplaats. Aan de zeezijde evenwel, waar zich de duurste hotel kamers en suites bevonden, wordt de massiviteit van de gevels door broken door hoge arcadenrijden. De hotelgasten kunnen door de open staande balkondeuren direct van de zilte zeelucht genieten. En voor de architectuurliefhebber ontstaat daar door een boeiend contrast met de geslotenheid van de zijarmen. Ver der wordt met de detaillering een speels effect bereikt: de gevels zijn opgemetseld in roodgele verblend- Badplaatsarchitectuur In de 'belle époque' ging men vooral naar Scheveningen om te kuren. Zwemmen in zee was voor de mees te mensen nog te avontuurlijk. Het klimaat aan de Noordzee werd als zeer heilzaam beschouwd. De zilte wind zou een probaat medicijn zijn tegen migraine en psychische span ningen. Een kuur in Scheveningen vormde een uitmuntende remedie tegen de druk van staatszaken, de wurgende greep van het oude hof ceremonieel en tegen de verveling. In Scheveningen was alles luchtiger en vrijer; de architectuur weerspie gelde dat. Wat bouwstijl betreft verschilden de badhotels niet wezenlijk van de andere representatieve architectuur uit die tijd: tot in de jaren negentig van de vorige eeuw hanteerde men een eclectistische vormentaal, waar bij vooral de 16de eeuwse Holland se en Italiaanse renaissance vrijelijk werden geïnterpreteerd. Rond 1900 stapte men over naar de nieuwe vor men van de Jugendstil. Toch kan men in zoverre van een typische badplaatsarchitectuur spreken dat de hotels en villa-achtige pensions een luchtig karakter hadden. De ge- Het nieuwe Gevers Deynootplein. steen, waar de oorspronkelijke sierstukken van gele tufsteen vrolijk tegen af staken. Bij de restauratie werden de ernstig aangetaste sier- delen in geelkleurig trilbeton nage- goten. Behoud en sloop Op een haar na was ook het Kur haus gesloopt. De potentiële inves teerder achtte in 1972 het hotel te ouderwets voor exploitatie. Het Kur haus moest plat. Stormachtige pro testen van de Haagse burgerij wis ten dit te verhinderen. Ook 'Heem schut' liet zijn stem horen, onder an dere in de persoon van oud-eindre dacteur J. E. van der Wielen. Aan deze protesten lagen niet alleen zui ver architectonische drijfveren ten grondslag: het Kurhaus vertegen woordigt voor menigeen ook een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 9