De herinrichting van de Brink te Deventer Mariëtte Polman 6 De Brink, het centrale plein in Deventer, toont veelal een troosteloze aan blik. Ondanks de aanwezigheid van terassen, monumentale gevels of de klaterende Wilhelminafontein zijn het de talloze geparkeerde auto's die de ruimte nadrukkelijk bepalen. Om van de Brink weer een echt verblijfsge- bied te maken heeft de Stichting Herinrichting Brink Deventer, op initiatief van het gemeentebestuur, een openbare ideeënprijsvraag uitgeschreven; 109 inzendingen waren onlangs in de Deventer Bergkerk te zien. Een belangrijk uitgangspunt bij de prijsvraag was dat de monumentale en historische kwaliteit, dat wil zeg gen het specifieke karakter van het plein, intact bleef. Een opvallend element is de lang gerekte, onregelmatige plattegrond. De stedebouwkundige vorm met de pleinachtige ruimten en de 'knik' in het noordelijk deel dankt de Brink aan haar oorspronkelijke ligging aan de rand van de stad. Sinds de 13de eeuw, toen het Bergkwartier bij de stad werd getrokken, is deze vorm nagenoeg intact gebleven. Met de aanleg van de Keizerstraat aan het einde van de 19de eeuw, kreeg het plein aan de noordzijde een open karakter. Die openheid is er als ge- Marktdag op de Brink van het vooroorlogse Deventer ge zien vanaf de Waag (Archief Openbare Werken Deventer, reproductie J. Meijer). volg van de verbreding van de Zandpoort in 1932, eveneens aan de zuidzijde. De overige toegangs wegen tot de Brink zijn smal waar door het gevoel van beslotenheid, belangrijke factor in de 'pleinbele ving', versterkt wordt. Behalve in de stedebouwkundige structuur zijn er in het ruimtelijk beeld van de Brink karakteristieke elementen aan te wijzen. In hoge mate bepalend voor de identiteit van het plein is het imposante, uit 1528 daterende Waaggebouw. Maar ook andere, minder 'blikvangende' pan den zijn in positieve zin, het gezicht van de ruimte mede gaan bepalen. De aanwezigheid van gevels uit een ver en uit een recent verleden naast elkaar creëert bovendien een aan trekkelijke pluriformiteit. Behalve de Waag vinden we er bijvoorbeeld het 16de-eeuwse pand de 'Drie Vergul de Haringen'en het Penninckshuis maar ook de natuurstenen Jugend- stilgevel van Vroom en Dreesmann uit 1905 en de aan de Amsterdamse School verwante voormalige Luxor- bioscoop uit 1918. Auto's bederven stadsbeeld Het lijdt geen twijfel dat de histori sche continuïteit in hoge mate bepa lend is voor het specifieke karakter van de Brink. Zowel in de stede bouwkundige als in de ruimtelijke structuur van het plein is die behou den. Daarentegen is de continuïteit voor wat betreft het gebruik en func tioneren van de ruimte ernstig aan getast. Als het terrein boordevol ge parkeerde auto's staat herinnert niets meer aan de periode dat de Brink het belangrijkste verblijfsge- bied van de stad was. De bloei van Deventer viel, even als in het geval van andere IJselste- den als Zutphen, Zwolle en Kam pen, in de late middeleeuwen. De stad was opgenomen in het Hanze verbond, het handelsverbond dat in de 14de en 15de eeuw het econo misch leven in Noord-Europa be heerste. In die tijd was de Brink het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 6