r 43 gemeente? Deze staat immers nog dichter bij de burger dan de provin cie.... De gedeputeerde: 'De provincie heeft een meer supra-regionale blik. Kijk, een gemeente kan zeggen: dit is een unieke boerderij. Niet wetend, dat vijf gemeenten verderop zo'n zelfde boerderij staat. Wij inventari seren regio's, zodat we weten: o, zo'n boerderij hebben we ook al in Hoorn en Den Helder en Schagen. We hoeven niet op ieder moment op iedere plaats ieder object dat er best interessant uitziet te bescher men. Door onze supra-regionale blik betrekken wij de ontstaansgeschie denis van Noord-Holland tot en met de vijftiger jaren in onze beschou wing.' 'Wij steunen de ontwikkeling van gemeentelijk beleid. Als ge meenten tot een eigen verordening en een eigen monumentencommis sie willen komen, dan willen we daarbij ook ondersteuning bieden. Alleen, ik zeg: zorg er wèl voor dat je voldoende expertise hebt. Wij hebben een provinciale verorde ning. Wij hebben mensen in dienst die kunnen beoordelen of een object een monumentale waarde heeft. Een willekeurig raadslid zegt misschien: dat vind ik nu een mooi pandje. Een grote kans dat hij de juiste expertise niet in huis heeft voor een goede be oordeling. Het overgrote deel van de gemeenten heeft die expertise niet. Wat gebeurt er dus? Het overgrote deel van de Noordhollandse ge meenten laat het, misschien wel node hoor, liggen. Het rijk is te ver. Zou er dan in dat grote tussenge bied tussen rijk en gemeente niets moeten zijn? Volgens de nieuwe monumenten wet mag een provincie uitsluitend over objecten buiten de bebouwde kom adviezen geven. Dat vind ik on zin. Dat vind ik echt onzin. Dat is be wust een democratisch gekozen be stuurslaag als de provincie Noord- Holland overslaan, die nadrukkelijk heeft bewezen een eigen monumen tenbeleid te kunnen voeren.' 'Net een makelaar' Tielrooij: 'Wij houden ons met name bezig met monumenten van jongere datum, die om welke reden dan ook soms ongemerkt dreigen te verdwij nen. Als wij niet begonnen waren met de bescherming van verdedigingswerken waren ze voor een deel afgebroken en gesloopt. Maar ik noem ook watertorens, ge malen en bedrijfsgebouwen. Kijk, het kan best zijn dat ze weg moetén of dat we uiteindelijk geen geld heb ben of geen medewerking krijgen om ze te beschermen. Maar in ieder geval zijn ze dan bewust wegge gaan.' 'Ik ben net een soort makelaar. Ik ben in gesprek met Van Nelle, die een industriegebouw aan de Zaan wil slopen, vanuit haar bedrijfsoptiek logisch. Maar ik probeer duidelijk te maken dat het een bijzonder ge bouw is en ik tref bij Van Nelle een goede voedingsbodem - het bedrijf bezit in Rotterdam een enorm mooi monument. Dan probeer ik onderne mers op te sporen die opslagruimte nodig hebben of een cateringbedrijf willen.beginnen, mensen die zeg gen: eigenlijk had ik nieuwbouw willen plegen maar als de provincie subsi dieert gaan we in dat gebouw zit ten.'. Provinciale Commissie 'Het monumentenbeleid van de pro vincie is beslist goed,' zegt architect C. G. Scheltema, voorzitter van de Provinciale Commissie van Heem schut in Noord-Holland. 'De provin cie heeft een actieve belangstelling voor monumenten. Haar beleid ten aanzien van verdedigingswerken staat model voor andere provincies.' Scheltema kan het betoog van gedeputeerde Tielrooij grotendeels onderschrijven. De decentralisatie naar de gemeenten was volgens hem een verkapte bezuiniging, gaat gepaard met minder rijksoverheids geld dan voorheen. Scheltema: 'Sinds jaren zien we de decentralisatie met lede ogen aan. Bij vele gemeenten ontstaat een concurrentiestrijd met andere aandachtsvelden. De grote massa is toch meer geporteerd voor sport- voorzieningen dan voor monumen- tenbehoud. We zijn bang dat daar door andere prioriteiten gesteld wor- Blik op de voorgevel van Welgelegen. den. Deskundigheid op het gebied van monumentenzorg is bij vele ge meenten ver te zoeken. Een pand kan er bijvoorbeeld heel onaanzien lijk uitzien. Maar bij nader onderzoek komen waardevolle elementen te voorschijn, die door aanbouwsels, behanglagen, muurtjes en dergelijke aan het oog waren onttrokken.' 'Vele gemeenten,' zegt Schelte ma, 'hebben ook nu nog geen mo numentenverordening. Andere heb ben wel een verordening, maar geen Monumentencommissie. Ze menen, dat het voldoende is als een of twee mensen van de welstands commissie verstand van monumen ten hebben. Kleine gemeenten zijn vaak ook niet in staat een zware mo numentencommissie van de grond te tillen. Dat is nog een extra argu ment tegen de decentralisatie.' Overigens verkeert de Provinciale Commissie in een moeilijke periode. Een groot deel van de commissiele den is 'latent actief' zoals Scheltema het uitdrukt. Een van de problemen daarbij is een zekere vergrijzing. Maar Scheltema werkt energiek aan oplossingen. Hij heeft nieuwe krach ten op het oog, die ook een stimule rende invloed op de huidige leden kunnen uitoefenen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 43