Stations Hoorn-Medem-
blik gered
Het materieel van de
Museumstoomtram
25
Stoomlocomotief nr. 18 van de Gooise Stoomtram. Een
voorloper van het hedendaagse openbaar vervoer.
dig voor stoomtractle ingerichte
werkplaats met oude machines,
waar mogelijkheden aanwezig zijn
voor demonstraties van oude am
bachten die betrekking hebben op
het spoorbedrijf. Medewerkers van
de SHM hetzij in loondienst, hetzij
als vrijwilliger vinden hun motivatie
in het bieden van een uniek produkt.
Het is in dit verband begrijpelijk,
dat het Prins Bernhard Fonds in be
langrijke mate financiële steun ver-
Uitgaande van het feit, dat de SHM
als museum een unieke plaats in
neemt, door uit eigen activiteiten ruim
85% van de kosten te dekken, ge
combineerd met de subsidies door
de 13 westfriese gemeenten en de
provincie Noord-Holland, wordt een
redelijke financiële basis gevormd.
De verzameling Historisch Neder
lands Stoomtrammaterieel in dienst
vaardige toestand, is als monument
van bedrijf en techniek van onschat
bare waarde. Roerende monumen
ten hebben helaas nog niet die aan
dacht van de overheid, die ze ver-
Eindpunt Medemblik anno 1990. Locomotief
NS 7742 'Bello' voor eht uit 1887 stammende
station.
leent bij restauratie van historisch
materieel. De waarde van dit cul
tuurgoed vindt bij het fonds duidelij
ke erkenning.
De oorspronkelijke functie: het
verwerven en renoveren van histo
risch rollend materieel werd gaande
weg uitgebreid tot het bieden van
toeristische en recreatieve mogelijk
heden in West-Friesland; een niet
onaanzienlijke toegevoegde waarde
voor de streek.
Wordt na 22 jaar ervarig de ba
lans opgemaakt, dan kan gesteld
worden, dat het uitdragen van de
doelstellingen zich positief heeft ont
wikkeld. De tramdienst die wordt uit
gevoerd van 1 mei t/m eind septem
ber trekt jaarlijks ruim 100.000 be
zoekers.
dienen. Hopelijk ontwikkelt deze si
tuatie zich in positieve zin.
De volledige dienstregeling is ver
krijgbaar bij de VVV en wordt tevens
op aanvraag gratis toegezonden.
Postadres:
Museumstoomtram
Postbus 137
1620 AC HOORN
Bezoekadres:
Tramstation P+R
Van Dedemstraat 8
1624 NN HOORN
Inlichtingen:
02290-14862
Om te voorkomen, dat meerdere
oorspronkelijke stations anno 1886
langs de spoorbaan Hoorn-Medem-
blik verloren gaan (Oostwoud 1968-
Blokker 1969) is onderzocht in hoe
verre NS bereid was de nog in haar
bezit zijnde panden te verkopen. Als
resultaat van de onderhandelingen
met NS werden in februari 1990 de
stations Twisk en Opperdoes aan de
Stichting Museum Stoomtram in ei
gendom overgedragen.
Twisk past goed in het be
schermd dorpsgezicht. Het pand
verkeert echter in vervallen staat.
Opperdoes staat sinds 1 april
1985 geheel leeg, is dichtgemaakt
en verkeert in redelijke staat en is
nog geheel origineel. Een plan voor
renovatie is in voorbereiding, waarbij
een gecombineerd woon/stations
functie als uitgangspunt dient. Bij de
provincie Noord-Holland ligt een
aanvraag om de stations op de mo
numentenlijst te plaatsen.
Overige nog aanwezige stations
op de lijn Hoorn-Medemblik zijn
Zwaag, Zwaagdijk, Wognum-Nibbix-
woud, Benningbroek-Sijbekarspel,
Abbekerk-Lambertschaag en
Medemblik.
De eerste vijf uit dit rijtje stations
zijn particulier eigendom. In het sta
tion van Zwaag woont de directeur
van de SHM. Het station Benning
broek-Sijbekarspel is te koop en
over het station Medemblik lopen
met de NS onderhandelingen over
verkoop door NS aan de SHM.
Stoomlocomotieven
No. 18 Gooische Stoomtram - 1921 'Leeghwater';
No. 21 Limburqse Tramweq Maatschappij - 1922 'Ir. P.
H. Bosboom';
No. 23 Westlandse Stoomtram - 1918 'H. J. M. Mod
derman';
No. 7742 Nederlandse Spoorwegen ex HIJSM- 1914
'Bello';
No. 6503 Staatsspoorwegen - 1886.
Rijtuigen
AB 31 Gooische Stoomtram - 1915 Allan;
AB 22 Gooische Stoomtram - 1904 Wümag;
C 205 Nederlandsche Tramweg Mij - 1916 Werkspoor;
AB 370 Rotterdamse Tramweg Mij - 1905 Haine;
AB 395 Tiel-Buren-Culemburg - 1906 Allan;
No 40 Motorrijtuig Westlandse Stoomtram - 1923
DWK;
BC 425 Alkmaar - Bergen HIJSM - 1921 Werkspoor.
Wagons
P 1 Conducteur - Nederlandse Tramweg Mij - 1888
Beynes;
K 16 Koppel - Nederlandse Tramweg Mij -1924 Wpl
Drachten;
D 6 Post - Nederlandse Tramweg Mij - 1910 Werk
spoor;
8157 - Nederlandse Tramweg Mij - 1928 La Hestre.
Industrie en Hoofdspoor
3 Stoomlocomotieven No. 30 (1908) - No. 5 (1929) -
No. 16(1943);
3 Diesellocomotieven (49 - 35 Demka - 48 Hoog
ovens);
10 2-assige rijtuigen ex ÖBB Oostenrijk;
5 4-assige rijtuigen ex SBB Zwitserland;
2 4-assige rijtuigen ex NMVB België;
2 Waterwagens;
1 Stoomkraan (De Schelde).