Stations Hoorn-Medem- blik gered Het materieel van de Museumstoomtram 25 Stoomlocomotief nr. 18 van de Gooise Stoomtram. Een voorloper van het hedendaagse openbaar vervoer. dig voor stoomtractle ingerichte werkplaats met oude machines, waar mogelijkheden aanwezig zijn voor demonstraties van oude am bachten die betrekking hebben op het spoorbedrijf. Medewerkers van de SHM hetzij in loondienst, hetzij als vrijwilliger vinden hun motivatie in het bieden van een uniek produkt. Het is in dit verband begrijpelijk, dat het Prins Bernhard Fonds in be langrijke mate financiële steun ver- Uitgaande van het feit, dat de SHM als museum een unieke plaats in neemt, door uit eigen activiteiten ruim 85% van de kosten te dekken, ge combineerd met de subsidies door de 13 westfriese gemeenten en de provincie Noord-Holland, wordt een redelijke financiële basis gevormd. De verzameling Historisch Neder lands Stoomtrammaterieel in dienst vaardige toestand, is als monument van bedrijf en techniek van onschat bare waarde. Roerende monumen ten hebben helaas nog niet die aan dacht van de overheid, die ze ver- Eindpunt Medemblik anno 1990. Locomotief NS 7742 'Bello' voor eht uit 1887 stammende station. leent bij restauratie van historisch materieel. De waarde van dit cul tuurgoed vindt bij het fonds duidelij ke erkenning. De oorspronkelijke functie: het verwerven en renoveren van histo risch rollend materieel werd gaande weg uitgebreid tot het bieden van toeristische en recreatieve mogelijk heden in West-Friesland; een niet onaanzienlijke toegevoegde waarde voor de streek. Wordt na 22 jaar ervarig de ba lans opgemaakt, dan kan gesteld worden, dat het uitdragen van de doelstellingen zich positief heeft ont wikkeld. De tramdienst die wordt uit gevoerd van 1 mei t/m eind septem ber trekt jaarlijks ruim 100.000 be zoekers. dienen. Hopelijk ontwikkelt deze si tuatie zich in positieve zin. De volledige dienstregeling is ver krijgbaar bij de VVV en wordt tevens op aanvraag gratis toegezonden. Postadres: Museumstoomtram Postbus 137 1620 AC HOORN Bezoekadres: Tramstation P+R Van Dedemstraat 8 1624 NN HOORN Inlichtingen: 02290-14862 Om te voorkomen, dat meerdere oorspronkelijke stations anno 1886 langs de spoorbaan Hoorn-Medem- blik verloren gaan (Oostwoud 1968- Blokker 1969) is onderzocht in hoe verre NS bereid was de nog in haar bezit zijnde panden te verkopen. Als resultaat van de onderhandelingen met NS werden in februari 1990 de stations Twisk en Opperdoes aan de Stichting Museum Stoomtram in ei gendom overgedragen. Twisk past goed in het be schermd dorpsgezicht. Het pand verkeert echter in vervallen staat. Opperdoes staat sinds 1 april 1985 geheel leeg, is dichtgemaakt en verkeert in redelijke staat en is nog geheel origineel. Een plan voor renovatie is in voorbereiding, waarbij een gecombineerd woon/stations functie als uitgangspunt dient. Bij de provincie Noord-Holland ligt een aanvraag om de stations op de mo numentenlijst te plaatsen. Overige nog aanwezige stations op de lijn Hoorn-Medemblik zijn Zwaag, Zwaagdijk, Wognum-Nibbix- woud, Benningbroek-Sijbekarspel, Abbekerk-Lambertschaag en Medemblik. De eerste vijf uit dit rijtje stations zijn particulier eigendom. In het sta tion van Zwaag woont de directeur van de SHM. Het station Benning broek-Sijbekarspel is te koop en over het station Medemblik lopen met de NS onderhandelingen over verkoop door NS aan de SHM. Stoomlocomotieven No. 18 Gooische Stoomtram - 1921 'Leeghwater'; No. 21 Limburqse Tramweq Maatschappij - 1922 'Ir. P. H. Bosboom'; No. 23 Westlandse Stoomtram - 1918 'H. J. M. Mod derman'; No. 7742 Nederlandse Spoorwegen ex HIJSM- 1914 'Bello'; No. 6503 Staatsspoorwegen - 1886. Rijtuigen AB 31 Gooische Stoomtram - 1915 Allan; AB 22 Gooische Stoomtram - 1904 Wümag; C 205 Nederlandsche Tramweg Mij - 1916 Werkspoor; AB 370 Rotterdamse Tramweg Mij - 1905 Haine; AB 395 Tiel-Buren-Culemburg - 1906 Allan; No 40 Motorrijtuig Westlandse Stoomtram - 1923 DWK; BC 425 Alkmaar - Bergen HIJSM - 1921 Werkspoor. Wagons P 1 Conducteur - Nederlandse Tramweg Mij - 1888 Beynes; K 16 Koppel - Nederlandse Tramweg Mij -1924 Wpl Drachten; D 6 Post - Nederlandse Tramweg Mij - 1910 Werk spoor; 8157 - Nederlandse Tramweg Mij - 1928 La Hestre. Industrie en Hoofdspoor 3 Stoomlocomotieven No. 30 (1908) - No. 5 (1929) - No. 16(1943); 3 Diesellocomotieven (49 - 35 Demka - 48 Hoog ovens); 10 2-assige rijtuigen ex ÖBB Oostenrijk; 5 4-assige rijtuigen ex SBB Zwitserland; 2 4-assige rijtuigen ex NMVB België; 2 Waterwagens; 1 Stoomkraan (De Schelde).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 25