Museumspoorlijn Hoorn-Medemblik
een levend monument
1
nurskj
24
Drie jaar geleden bestond de Museumspoorlijn Hoorn-Medemblik hon
derd jaar. In dit speciale Holland-nummer willen we graag eens de aan
dacht vestigen op dit heel bijzondere monument van bedrijf en tech
niek.
heid van de dienstuitvoering.
De daarmee gepaard gaande kos
ten, in vergelijking tot een statische
verzameling, zijn, zoals valt te be
grijpen aanzienlijk hoger.
De pogingen om het verworven
materiaal daadwerkelijk in bedrijf te
tonen waren talrijk, doch verkregen
slechts moeizaam respons en de
pioniers moesten vele teleurstellin
gen verstouwen. In 1968 werd uit
eindelijk medewerking van de Ne
derlandse Spoorwegen verkregen
en kon een begin worden gemaakt
met het uitvoeren van de stoomtram-
dienst op het buiten gebruik te stel
len baanvak Hoorn-Medemblik.
Deze gezamenlijke inspanning
heeft in belangrijke mate bijgedra
gen tot de verdere ontwikkeling van
dit unieke museum met als direct
gevolg, dat de spoorbaan niet werd
opgebroken, zoals dit met soortgelij
ke baanvakken elders in den lande
wel gebeurde.
Aan deze situatie: de aanwezig
heid van de locaalspoorweg Hoorn-
Medemblik anno 1990, wordt helaas
nog onvoldoende waarde toege
kend. Zonder overdrijving kan ge
steld worden, dat Museumstoom-
'Bello' na 20 jaar 'standbeeld' in Bergen weer in dienst. De
renovatie vergde 8 jaar.
De museumstoomtram Hoorn-
Medemblik afgekort SHM is ont
staan uit particulier initiatief, zoals
dat ook geschiedde bij de aanleg
door de locaalspoorweg Hollandsch
Noorderkwartier bijnij 104 jaar gele
den.
De uitgroei naar de huidige status
was mogelijk door niet aflatende in
spanningen van vele werkende
geïnteresseerden en ondersteunen
de donateurs.
Nadat in het begin van de 60-er
jaren de laatste trambedrijven
'stoom' afbliezen, werd het rollend
materieel naar de sloop geleid,
Rijtuig AB 22 van de gooise Stoomtram; 28 jaar noodwo
ning in het bos te Hilversum, nu weer in gebruik bij de
Museum Stoomtram.
SSSS»
waarbij werd voorbij gegaan aan de
cultuur-historische waarde.
Gelukkig zagen een aantal men
sen, dat hier een markant monument
verloren dreigde te gaan. Zij ver
enigden zich en stelden zich tot
doel, het historische meeste belang
rijke materieel voor het nageslacht
te bewaren.
Bewaren moet dan in brede zin be
schouwd worden en betekent: ver
werven, renoveren en in dienstvaar
dige toestand brengen. Deze status
brengt uiteraard met zich mee dat
volledig moet worden voldaan aan
de strenge eisen betreffende veilig-
Station Twijsk met stoomtram anno 1990.
tram voor Nederland een uniek bezit
is. De doelstellingen van de SHM
gaan verder dan het rijden met enig
middel voor stoomtractie. Aan de
bezoeker wordt meer geboden: de
oude sfeer van het stoombedrijf, een
authentieke locomotief als trekkracht
voor klassieke rijtuigen, en een rit
door het typische, eigene van het
West-Friese landschap, met op de
eindpunten twee steden, die bol
staan van monumenten.
Van groot belang is ook de volle-