Museumspoorlijn Hoorn-Medemblik een levend monument 1 nurskj 24 Drie jaar geleden bestond de Museumspoorlijn Hoorn-Medemblik hon derd jaar. In dit speciale Holland-nummer willen we graag eens de aan dacht vestigen op dit heel bijzondere monument van bedrijf en tech niek. heid van de dienstuitvoering. De daarmee gepaard gaande kos ten, in vergelijking tot een statische verzameling, zijn, zoals valt te be grijpen aanzienlijk hoger. De pogingen om het verworven materiaal daadwerkelijk in bedrijf te tonen waren talrijk, doch verkregen slechts moeizaam respons en de pioniers moesten vele teleurstellin gen verstouwen. In 1968 werd uit eindelijk medewerking van de Ne derlandse Spoorwegen verkregen en kon een begin worden gemaakt met het uitvoeren van de stoomtram- dienst op het buiten gebruik te stel len baanvak Hoorn-Medemblik. Deze gezamenlijke inspanning heeft in belangrijke mate bijgedra gen tot de verdere ontwikkeling van dit unieke museum met als direct gevolg, dat de spoorbaan niet werd opgebroken, zoals dit met soortgelij ke baanvakken elders in den lande wel gebeurde. Aan deze situatie: de aanwezig heid van de locaalspoorweg Hoorn- Medemblik anno 1990, wordt helaas nog onvoldoende waarde toege kend. Zonder overdrijving kan ge steld worden, dat Museumstoom- 'Bello' na 20 jaar 'standbeeld' in Bergen weer in dienst. De renovatie vergde 8 jaar. De museumstoomtram Hoorn- Medemblik afgekort SHM is ont staan uit particulier initiatief, zoals dat ook geschiedde bij de aanleg door de locaalspoorweg Hollandsch Noorderkwartier bijnij 104 jaar gele den. De uitgroei naar de huidige status was mogelijk door niet aflatende in spanningen van vele werkende geïnteresseerden en ondersteunen de donateurs. Nadat in het begin van de 60-er jaren de laatste trambedrijven 'stoom' afbliezen, werd het rollend materieel naar de sloop geleid, Rijtuig AB 22 van de gooise Stoomtram; 28 jaar noodwo ning in het bos te Hilversum, nu weer in gebruik bij de Museum Stoomtram. SSSS» waarbij werd voorbij gegaan aan de cultuur-historische waarde. Gelukkig zagen een aantal men sen, dat hier een markant monument verloren dreigde te gaan. Zij ver enigden zich en stelden zich tot doel, het historische meeste belang rijke materieel voor het nageslacht te bewaren. Bewaren moet dan in brede zin be schouwd worden en betekent: ver werven, renoveren en in dienstvaar dige toestand brengen. Deze status brengt uiteraard met zich mee dat volledig moet worden voldaan aan de strenge eisen betreffende veilig- Station Twijsk met stoomtram anno 1990. tram voor Nederland een uniek bezit is. De doelstellingen van de SHM gaan verder dan het rijden met enig middel voor stoomtractie. Aan de bezoeker wordt meer geboden: de oude sfeer van het stoombedrijf, een authentieke locomotief als trekkracht voor klassieke rijtuigen, en een rit door het typische, eigene van het West-Friese landschap, met op de eindpunten twee steden, die bol staan van monumenten. Van groot belang is ook de volle-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 24