Noten 19 Landhuis Scheltema (1921), Haarlem. Architect J.B. van Loghem. Gevel aan de Scheltemakade. (foto Monumentenzorg Haarlem/Jos Fielmich, 1987). Hillegom, dat de bouw ook uitvoer de. Ook in dit geval kwam er geen architect aan te pas. Een van Toms zonen, Rob van Waveren, die in het houten huis aan de kleine Sparrenlaan is geboren, noemt Sparrenduin gekscherend een 'bollenschuur'. Ergens heeft hij gelijk. Bouwmethode - houtskelet- bouw, dubbele houten wanden met stro ertussen - en uitvoering door een plaatselijk timmerbedrijf sluiten aan bij de traditionele bouwpraktijk in de landbouw. Dit neemt niet weg dat toch van een zekere stijlvorming sprake is, als gevolg van de link met het overzeese 'foursquare'-type - hoewel dit verband speculatief is. Souvenir Let op, het wordt nu een echt fami lieverhaal. De tabaksimporteur Evert Scheltema en zijn vrouw lieten na hun huwelijk in 1920 aan de rivier het Spaarne een houten huis bou wen, gesitueerd in een parkachtig gebied dat toen in Heemstede maar tegenwoordig in Haarlem ligt. Als ar chitect namen zij J.B. van Loghem, de latere pleitbezorger van het Nieuwe Bouwen, in de arm. Van Loghem, die Wright bewonderde en zich bij meerdere ontwerpen door hem liet beïnvloeden, bedacht een huis dat nadrukkelijk refereert aan het Noordamerikaanse 'foursquare house'. Nadrukkelijker dan Landhuis Sparrenduin: de ramen zijn direct onder de dakrand geplaatst en on dergebracht in een rondlopende ge profileerde houten band, die het ho rizontale karakter van de architec tuur benadrukt. Horizontalisme is een belangrijke karakteristiek in het werk van de 'Prairie School'. Hoewel evenals Sparrenduin Landhuis Scheltema een stijlkopie is, kan de architectonische kwaliteit van Van Loghems ontwerp hoger worden aangeslagen. Van de Scheltema's is bekend dat zij reizen hebben gemaakt door de Verenigde Staten, mede door de za kelijke contacten die Evert met dit land onderhield. Oefende de Nieu we Wereld speciale aantrekkings kracht op hen uit? Lieten zij een sou venir maken in de vorm van een huis? De overeenkomst tussen Sparren duin en Landhuis Scheltema lijkt niet op toeval te berusten. De zuster van Scheltema, Lydia, trouwde namelijk met de oudste broer van Tom van Waveren, Theo jr. In 1930 liet het echtpaar aan de Heemsteedse Tooropkade, op een paar steenwor pen afstand van Landhuis Schelte ma, een fantasierijke villa bouwen, ideaal gesitueerd met uitzicht over het Spaarne. Lydia, die beeldhouw ster was, ontwierp het huis zelf, sa men met de architect C. Mesman. Het zal geen verwondering wekken dat ook dit huis, dat onder meer fraai gestileerde houten beschietin gen heeft, invloed verraadt van Wright en consorten, vooral door de manier waarop door terrassen en een over het water hangend balkon is geprobeerd het huis in contact te brengen met de tuin, de rivier en het uitzicht. Staten, het land waarmee zij inten sieve zakelijke contacten onderhiel den. In de Nieuwe Wereld meenden zij de nieuwe idealen met betrekking tot vrij ondernemerschap en politiek liberalisme te zien belichaamd. Of is deze verklaring te ver gezocht? In ieder geval prikkelen deze 'Ameri- kaansche' huizen, ware architectoni sche relikwieën, nog altijd de ver beelding. Gegevens over de in dit artikel be sproken huizen heb ik ontleend aan de bouwdossiers in de gemeentelij ke archieven van Bennebroek en Heemstede. Verder heb ik gesprek ken gevoerd met de heer en me vrouw R.B. van Waveren (Zand- voort), mevr. Lubbers-Kok (Benne broek) en de heer en mevr. J. Burke Landhuis Sparrenduin met links het houten huis uit 1922 en rechts de uitbreiding van architect J.C. Brand uit 1929. Het netwerk is dus wijd vertakt. Een jaar voordat Lydia van Waveren en architect Mesman hun excentrie ke villa gerealiseerd zagen, liet Tom van Waveren zijn huis aan de Kleine Sparrenlaan verbouwen en uitbrei den, waarbij de omvang van het huis ongeveer verdubbelde. Dit maal schakelde hij wel een architect in, namelijk J.C. Brand. Deze slaag de erin oud en nieuw tot een harmo nieus geheel samen te voegen, ge bruikmakend van Wrightiaanse ken merken als raamstroken die om de hoeken zijn doorgezet, houten be schot en een flauw hellend, overste kend dak. 3) Zo zijn we weer terug in Benne broek. Misschien deden de Van Wa- verens en Scheltema's hun ideeën op door over eikaars huizen te pra ten. De families behoorden tot de maatschappelijke bovenlaag van de Nederlandse samenleving. In tegen stelling tot de classicerende huizen waarmee welgestelden zich vanaf de 17de eeuw hadden gerepresen teerd, lieten zij landhuizen bouwen die verwezen naar de Verenigde (Heemstede), die mij aanvullende in formatie hebben verschaft over de huizen, waarvoor ik hen dank ben verschuldigd. Tenslotte heb ik ge bruik gemaakt van het naslagwerk Persoonlijkheden in het Koninkrijk der Nederlanden, Amsterdam 1938, waarin biografieën zijn opgenomen over de families Van Waveren en Scheltema. 1. Een vrijwel identiek huis, ge bouwd in 1921staat aan de Bron- steeweg in Heemstede. Ook dit werd geleverd door Geraerds Co. 2. Zie hiervoor o.a.: H. Allen Brooks, Frank Lioyd Wright and the Prairie School, New York 1984, en Tent. Cat. Americana (Nederlandse archi tectuur 1880-1930), Rijksmuseum Kroller-Muller, Otterloo 1975. 3. Dit huis heb ik uitvoeriger be sproken in: 'Het raadsel van Spar renduin' (Het andere Monument), Haarlems Dagblad, 2-11-89. Wim de Wagt is kunsthistoricus en als free-iancer verbonden aan het Haarlems Dagblad.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 19