10 V!.0S£?fv IKÜl emotionele waarde. Het oude hotel staat symbool voor een plezierig verblijf aan zee. Vrijwel iedere Hage naar heeft als kind wel op het strand gespeeld tegen het decor van het Kurhaus. Zo'n associatie mist nieuw bouw ten enen male, hoe goed hij op zichzelf ook kan zijn. Of zoals de toenmalige directeur van de Haagse VVV het uitdrukte: 'Scheveningen zou Scheveningen niet meer zijn, zonder het Kurhaus.' Deze gevoelsmatige waarden misten de andere gebouwen. Ze verdwenen zonder noemenswaardi- trappenhal bijvoorbeeld droegen vier middenzuilen met een afmeting van 32 x 32 cm alle daarboven gele gen hallen en de kap. Een fraai de tail vormden oorspronkelijk de gla zen hoekpaviljoens op de buitenste traveeën van de gevel aan de zee zijde. Deze ömhoogpriemende sta ketsels verleenden het wijdse en ho rizontale complex net die luchtig heid en doorschijnendheid waar een badhotel om vraagt. Deze paviljoens waren al voor de Tweede Wereldoor log verdwenen, waardoor de gevels een al te grote hoekigheid verkregen kema ontwikkelde een structuurplan met als uitgangspunt dat het Kur haus de spil van Scheveningen moest blijven. Nu kan je dat doen door het gebouw boven alles uit te laten torenen, zoals in de oude op zet besloten lag, maar ook door het Kurhaus juist het laagste gebouw te laten zijn. Bakema koos voor deze laatste oplossing en noemde zijn ontwerp 'een dalprofiel'. Zo verrezen er aan weerskanten van het hotel hoge flats, die naar het Kurhaus toe verlaagd zijn. Als een soort kniebui ging aan deze veteraan. Het duidelijkst is het dalprofiel doorgevoerd aan de landzijde. Het enorme en lege Gevers Deynoot- plein werd volgebouwd om ineen te schrompelen tot een voorpleintje pal voor de hoofdingang van het Kur haus. De langgerekte vleugels van het Kurhaus gaan geheel schuil Het gesloopte theater/restaurant Seinpost. ge problemen. Vooral in het geval van het Palace-Hotel betekende dat een groot verlies. Vanuit een zuiver bouwkundig standpunt gezien was het Palace-Hotel van architect Van Belgischeplein 31 t/m 33 Liefland misschien wel interessanter dan het Kurhaus. Het grote hotel vormde een mooi voorbeeld van Ne derlandse Jugendstil. Strak en so ber in de met glanzend witte ver- blendsteen opgemetselde hoofdvor men, rond en sierlijk in de decoratie. Deskundigen prezen bij de ople vering van het gebouw in 1904 voor al de gedurfde constructie. Door ge wapend beton te gebruiken kon Van Liefland een veel ijlere en lichtere constructie ontwerpen dan met hou ten of ijzeren draagbalken. In de - een voorbeeld hoe ogenschijnlijk bijkomstige onderdelen soms voor het totaalbeeld onmisbaar zijn. Het valt zeer te betreuren dat dit ge bouw er nu niet meer staat. Ervoor in de plaats kwamen hoge flats en een lage, bedompte onderdoorgang, die met een eufemisme 'Palace Prome nade' wordt genoemd. Ze kunnen het gemis bij lange na niet vergoe den. De nieuwe badplaats In haar'geheel doet de Schevening- se kust thans weinig meer denken aan de badplaats van vroeger. In plaats van tegen elegante en fijnge- detailleerde fin de siècle-gebouwen kijkt men nu tegen grootschalige bouwmassa's van woonflats aan, die op hun best niet al te lelijk zijn - de enige nieuwbouw met karakter is naar mijn gevoel de flat van Cees Dam op de plaats van het vroegere Seinpost. Bij de sanering van Scheveningen stond bij voorbaat vast dat er links en rechts van het Kurhaus een dich te en grootschalige bebouwing zou komen van luxe appartementen en kantoren. Om de investeringen in de vervallen badplaats verantwoord te maken moest de badplaats veel dichter herbouwd worden, zo meen de men. Het chaotisch aanzicht van Torremolinos of Benidorm wilde men echter voorkomen, daarom werd de befaamde architect J. Bakema uit Rotterdam gevraagd een stede bouwkundig ontwerp te maken. Ba- Paviljoen Von Wied. achter nieuwbouw. Deze apparte menten lopen trapsgewijs af naar dit plein, om plaats te maken voor de koepel. Het structuurplan van Bake ma was tenminste wel doordacht, jammer dat men voor de invulling van het plan met middelmatige ar chitecten in zee ging. Om van het huidige aanzicht van Scheveningen te kunnen genieten is het toch wel een voorwaarde om op grote af stand te gaan staan en de ogen half te sluiten. Paviljoen von Wied Eén stukje kustlijn is sinds de dagen van Mesdag merkwaardig genoeg onveranderd gebleven: tussen het Kurhaus en de flat van Cees Dam ligt nog een strook duin van enkele tientallen meters met in het midden het Paviljoen Von Wied. Dit bekoorlij ke gebouwtje figureert ook op het Panorama van Mesdag. Het dateert uit 1826 en is het oudste, nog be staande bouwwerk van de bad plaats. Het werd in opdracht van ko ning Willem I ontworpen door Adria- nus Noordendorp. Een fraai ge schenk voor de gemalin des ko- nings Frederica Louise Wilhelmina van Pruissen. Via vererving viel het in 1881 toe aan prinses Marie, die gehuwd was met de Duitse vorst Wilhelm Adolph Maximilian Carl prins Von Wied. Het ontwerp is een gaaf voor beeld van het toen in heel Europa

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 10