Nieuwbouw in Maastrichtse binnenstad K. J. C. MERKS In 1983 zijn erin de Maastrichtse binnenstad opgravingen geweest tussen het O.L. Vrouweplein en de Maas. Een gedeelte van deze opgraving is zichtbaar gebleven in de kelders van hotel Derion. Te zien zijn daar meerdere funderingen uit de romeinse tijd die her en der over elkaar heen liggen, een fundering van de oude Sint Nicolaaskerk uit de middeleeuwen en uiteraard de moderne kelderwanden van hotel Derion zelf. Bouwen in de binnenstad is hier duidelijk een bezigheid waarmee de Maastrichtenaar vanouds vertrouwd is. Wandelend door de stad zijn er dan ook legio punten te zien, waar oud en iets min der oud naast elkaar staan. Soms al zoveel eeuwen lang dat de modieuze verschillen die destijds zeker spraakmakend geweest moeten zijn al lang niet meer opvallen. De normale architectuur-ontwikkeling is er natuurlijk wel geweest. Bij de defini tieve scheiding van België in 1839, ein digde die met het klassicisme. (Van 1832 tot 1839 was Maastricht een hollandse en clave, een door België gezet gebied en zullen er wel niet veel bouwactiviteiten hebben plaats gevonden). Door het opheffen van de gilden vervalt de beslotenheid van de bouwwereld en raken tradities en scholing in onbruik. Het invoeren van het metrieke stelsel maakt veel van de kennis onbereikbaar en het klassicisme wordt opgevolgd door de neostijlen. Dit is een cyclus van relatief snel veranderende bouwstijlen die met de neogotiek beginnen. Uitgaande van aller lei ideeën op religieus-historisch- of poli tiek gebied veranderden deze stijlen ener zijds door het inzicht van de ontoereikend heid van de ideologie, maar anderzijds - en dat is essentieel - door de ontwikkeling van de statica. In die tijd begint een ratio nele benadering van de bouwconstructies te ontstaan. Voor de grotere gebouwen werden sterkte berekeningen gangbaar. Bet Bonnefantenmuseum Gecombineerd met het nieuwe materiaal gietijzer, ontstonden er gebouwen van on gebruikelijke afmetingen. Vormen de tra ditionele stijlen met de neostijlen vanuit constructief oogpunt nog één groep en is er naar de verschijningsvorm uiteraard een grote overeenkomst, uit de laatste ca tegorie, de berekende, ontstaat de mo derne architectuur en dan wordt alles an ders. Tot na de tweede wereldoorlog was de toegepaste bouwtechniek nauwelijks ver- Henric van Veldekeplein in zijn huidige toestand. Links de entree van het Staargebouw uit 19SS door de Maastrichtse architect Snelder. Heemschut, april 1990 schillend van die uit de romeinse tijd. Toen die in snel tempo veranderde, gecombi neerd werd met de berekende construc tiemethoden en de gebouwen uitgevoerd werden in bouwmaterialen volgens nieuwe samenstellingen ontstonden er zo veel verschillen dat de moderne gebou wen niet meer voetstoots in een oude stad te plaatsen waren zonder problemen op te leveren. Eerlijke architectuur De harmonie die er altijd geweest was ver dween. De belangstellenden verdeelden zich in twee groepen, vóór traditionele ar chitectuur en tegen moderne i.v.m. de har monie met de omgeving, of voor moderne en tegen traditionele bouwwijzen uit naam van de 'eerlijkheid' in de architectuur. Opvallend is dat hier tegengestelde standpunten ingenomen worden, maar geen tegenovergestelde argumenten ge bruikt. De problemen zijn ontstaan door een tekortschietend inzicht in de esthetica. Simpelweg werd gedacht: traditionele ma terialen met traditionele bouwmethoden levert traditionele schoonheid. Naar analo gie daarvan moeten moderne materialen met moderne constructiemethoden mo derne schoonheid opleveren. Tot slot: schoonheid bij schoonheid zal toch niet le lijk kunnen worden. Daarom moesten moderne gebouwen zon der enige restrictie in elk stadsdeel of straatwand kunnen worden ingepast. In Maastricht zijn de gebouwen die de weste lijke afrit van de Wilhelminabrug flanke ren duidelijke voorbeelden van deze foute vooronderstelling. In de Helmstraat vlak bij het Vrijthof werd begonnen met de bouw van een groot winkelpand voor Grand Bazar. Voor dat het was voltooid heeft dit concern het afgestoten en heeft het enige tijd op een andere bestemming staan wachten. Met enige vertraging is het verbouwd tot een winkelpromenade op de begane grond en op de eerste en tweede verdieping is het Bonnefantenmuseum gehuisvest. Dit is ook een te groot en te vreemd ge bouw in de oude binnenstad geworden. Het stemde tot nadenken. Eindelijk wer den de problemen niet meer ontkend. De ideologieën werden wat naar de achter grond geschoven en er werd gevoelsma tig of wat meer op de tast gezocht naar een harmonie met de omgeving, de belen dende architectuur. Een geslaagd voor beeld hiervan is hotel Maastricht, opge richt op een verlaten fabrieksterrein, dat ervoor zorgt, dat het aanzicht van het stadsgedeelte Wyck langs de Maas heel redelijk wordt voortgezet. Iets traditione ler, stylistisch misschien iets minder zui ver, maar aangenaam door de beschei denheid die er van afstraalt is de woonbe bouwing aan de Jeker in de Achter de oude Minderbroedersstraat. Principieel hetzelfde maar veel minder verfijnd is de bebouwing aan de zuidzijde van het O. L. Vrouweplein. Ook te waarderen voor de wijze waarop het zich bij zijn omgeving aansluit is hotel Pauw aan de Boschstraat. Dit geldt ook voor hotel Derion aan het O.L. Vrouweplein, hoewel de ramen een wat gezochte vorm hebben. Geen van deze gebouwen getuigen van een speci fieke bouwstijl of vormwil, maar wel van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 6