rizontale en verticale lijnen, nauwelijks be nadrukt, wel degelijk dominerend. De Schildershoekheet het gebouw weinig verrassend. Sla ik de Jacob Catsstraat in, zie ik iets heel anders. De verpleeghuiswand, die strak begon, komt hier tot volle ontwikke ling in een buitengewoon mooie composi tie van gevelvlakken. Het doet onmisken baar denken aan de Amsterdamse School. Een punt, een ronding, een rechthoek, in- en uitspringende elementen, een boven al les uittorenend atrium.Het had een rom meltje kunnen zijn, modieus gedoe, ego tripperij Maar alles is zo volmaakt in evenwicht, dat ik voor wat de toekomstige architectuur betreft nog niet de moed op geef. Het bestaat nog! De extrakwaliteit, het gedurfde gebaar, het grootse mo ment... De architect is Ton Kuyper, ver neem ik. Ik beloof alvast: er is nog genoeg saaie stadsvernieuwing in de Schilderswijk te zien, een wandelende Aldo van Eijckzal hier ook razen en tieren.Maar ik moet gewoon toegeven, dat wat ik nu weer ont waar, de Van Osstraat, opnieuw een zeld zaam hoogtepunt van woningbouw is. Het is geen stadsvernieuwing, maar voortreffe lijke renovatie. Dat is het bijzondere aan wijken als deze. Met een minimum aan middelen - het moest altijd goedkoop - wordt de puurste schoonheid bereikt... De mooiste huizen staan niet in de Apollolaan, dat ge loof ik niet. Ze staan in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer, in de Rotterdamse Kiefhoek... En ...in de Haagse Van Os- straat. Gefascineerd tast ik de straatwand af. Het is eigenlijk niet te beschrijven. Er zijn twee grijstinten van pleisterwerk, de deuren worden voltooid door bogen, de hoeken van het blok hebben subtiele ac centen. Dezelfde stijl zet zich voort in de Schelf houtstraat. En in de Jacob van Campen- straat: de 'deftige' variant van deze stijl. Hier mocht de architect, W. B. Liefland, zich kennelijk wat meer uitleven: de huizen hebben een soort middenrisaliet. Ook in drukwekkend, maar de kick is weg, het is net iets te veel van het goede. Het hele complex heet Het Fort, vertelt mijn boekje, in 1890 gebouwd in neo-renaissance stijl. Jacob van Campenplein Ik bevind me nu op het Jacob van Cam penplein. Was vroeger ook al een pleintje, maar is sterk vergroot tot een buurtpark van 1,2 ha. Veel gras, een klimrek, een ge krioel van Turkse kinderen. Huizen van het Fort vormen een stuk pleinwand, ook een zijvleugel van het beschreven ver pleeghuis doet mee, met een ronding exact in een hoek. Het waait hier wel erg hard, vind ik, kijkend naar de hoek diago naal ertegenover, waar een groot Carel Weeber-achtig blok zojuist zijn plaats heeft gekregen: strak, lichtbruin, met over de volle breedte donkerder banen; even verderop trekt nog een muurschildering de aandacht. Een geheel van unieke klasse, waarvoor ik graag het aloude Oranjeplein cadeau geef - maar daarover straks. Verderop nog een mooi blokje van twee woonlagen. Beneden zwart, boven grijs. Elke deur van de tweede etage is te berei ken via een vrij lange trap, over de volle lengte overdekt door een gebogen luifel- tje. Een decoratief element, dat het geheel beheerst. Ik kan het niet helpen: ook dit is topklasse. Middelmaat Maar dan. Ik kom bij een treurige winkel galerij aan de Hoefkade. Ik wandel vrij grote afstanden die het beschrijven niet waard zijn. Van Dijckstraat. Van Ostade- straat, Van Gooijenstraat, Bloemaertstraat, Teniersplantsoen (met kinderboerderij), Hannemanplantsoen, Jacob Catsstraat, Waterloostraat, Wellingtonstraat. Stads vernieuwing op enorme schaal: niets dan middelmaat, op een blok in de Jan van Gooijenstraat na. Vergaande inspraak van toekomstige bewoners was geen garantie voor architectonische kwaliteit. In de Tullinghstraat zie ik nog een mooi blok met opengewerkte hoeken en span nende loggia's met bogen. Uiteindelijk kom ik op het Oranjeplein, dat al lang be stond als het enige groengebied van de Schilderswijk, maar mooi gerenoveerd is. Meest statige huizen uit de 19de eeuw, bij behorende wat landerige sfeer. Het plein is helaas aan enkele zijden ontsierd Ik weet niet hoe het er vroeger uitzag) door uiterst middelmatige nieuwbouw. Ik doe nog een poging bij het multifunc tionele complex Oranjeplein te komen. Het paradepaardje van de Haagse stadsver nieuwing, belooft mijn gidsje uit 1985. Er staan muren omheen. Om de uniciteit te verifiëren dien ik de muur helaas via een vandaag gesloten hek en een trap te door boren Het is een dode muur, aan één zijde (de Fagelstraaf) echter zo afwisse lend en bijna decoratief, dat het gebouw erachter ongetwijfeld kwaliteit zal hebben. In dit artikel beschrijf ik 'slechts' de stadsvernieuwing in het centrum van de Schilderswijk. Een groot westelijk stuk laat ik links liggen. Maar ik maak een uitzon dering voor twee gebouwtjes van Alvaro Siza. Langs de Vaillantlaan lopend bereik ik een ruim driehoekig plein, ook nieuw aangelegd, 200 huizen moesten hier het loodje leggen. Vrij in de ruimte staan Siza's gebouwtjes. Eén gepleisterd met recht hoeken, het andere met een grotendeels gebogen vorm, een bijna-ovaal in bak steen (zie foto). De twee zijn op buitenge woon mooie en speelse wijze met elkaar verbonden. Reeds vormen ze een van Den Haags mooiste monumenten, afbreken kan niet meer. Noot: 1) Stap voor stap; een serie wandelingen door Haagse stadsvernieuwingsge bieden. Bedxijfsgebouwtjes van de Portugese architect Alvaro Siza, van verschillende zijden bekeken, (foto's Bert Franssen) Heemschut, april 1990 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 5