Gouda krijgt
Binnenhaven-museum
LEO VAN DER MEULE
Leugenbank
Vrijdagmiddag 2 maart werden in Gouda, door de nog jonge Stichting Binnenhavenmu
seum 'Turfsingel', de plannen gepresenteerd om dit gebied, aan de rand van de Goudse
binnenstad gelegen, weer nieuw leven in te blazen. Men wil dit bereiken door het
creëren van ligplaatsen, met de erbij behorende faciliteiten, voor authentieke binnen
schepen, liefst afkomstig uit en thuishorend in Zuid-Holland. Een gezellige, drukke bij
eenkomst, waar tussen de colberts ook een enkele schipperstrui viel waar te nemen.
Stichtingsbestuursleden, overheid en bedrijfsleven prezen elkaar over en weer en zeg
den medewerking toe. Bleef echter een vraag overeind staan: wie zal dat betalen?
Men wil komen tot een menging van een
aantal activiteiten en functies, alle direct of
indirect verbonden met de zeilvaart uit het
verleden.
Allereerst wordt gestreefd naar het her
stellen van het contact tussen land en wa
ter voor de schippers maar ook voor de
wandelaar/bezoeker. Is het nu vanaf molen
de Rode Leeuw vrijwel onmogelijk lekker
langs het water te slenteren, in de toe
komst moet dat anders worden. Liggen er
dan ook nog oude schepen, die wel eens
een schril maar boeiend contrast zouden
kunnen vormen met de Unichema-mstalla-
ties aan de overkant, dan is er zoveel meer
te zien en veel gewonnen.
De Stichting Maatschappelijke Dienstver
lening is nu nog gehuisvest in de onlangs
gerestaureerde pakhuizen langs de Turf
singel. Wordt dat straks niet een beetje
een wezensvreemd element? Temeer daar
de Stichting Binnenhavenmuseum de par
keerplaats van de S.M.D. wil benutten voor
het aanleggen van een scheepswerf com
pleet met kraan.
Van de zijde van de Stichting natuurlijk
ideeën, enthousiasme en idealisme ge
noeg. Wat ze de gemeente Gouda te
bieden heeft is ook niet mis. De overheid
echter, zeker niet minder gedreven maar
wel vrijwel platzak kan, zowel op gemeen
telijk als provinciaal niveau, voorlopig
slechts een aantal basisvoorwaarden
scheppen. Dit ontlokte van de kant van het
Bet contrast verbeeld: Henk Dessens bij de
ankerlier van zijn authentieke zeilschip. Op
de achtergrond het Unichema-complex. (foto
Leo van der Menie)
De mogelijkheden worden nog groter als
men op bescheiden schaal reparatie- en
restauratie-faciliteiten voor de schepen
kan bieden. De belevingswaarde neemt
toe als men tevens historische achter
grond-informatie krijgt aangeboden in
bijv. een museum, een bibliotheek of do-
cumentatie-centrum.
Wordt het allemaal te veel en krijgt men
behoefte aan rust en sterke schippersver-
halen dan strijkt men neer op een van de
te plaatsen banken waaronder een echte
leugenbank.
Of onder de nog te verwerkelijken pu-
Overzicht museumhavengebied. Rechts het SMD-gebouw, dan molen De Rode Leeuw. Links
het Unichema-kantoor. Op de voorgrond de Mallegatssluis, die een hoogteverschil van 3 meter
tussen IJssel en haven overbrugt, (foto Leo van derMeule).
blieksruimten zoiets als een bruine schip-
perskroeg valt - het regent ook wel eens
in Nederland - werd nog niet uit de doe
ken gedaan.
aanwezige bedrijfsleven wel enige kritiek.
De overheid is voorzichtig, tè voorzichtig,
juist daar waar slagvaardigheid een eerste
vereiste is. Toerisme is dé groeisector van
de jaren negentig. Een plan als het gepre
senteerde is dus geen aardig cultuurhisto
risch randverschijnsel maar keiharde eco
nomische noodzaak. Overheid moet niet
langs de zijlijn blijven staan, maar mee
doen ook in geldelijk opzicht.
Geen schoenendoos
Bij alle bevlogenheid streeft men vooreerst
naar een goede verstandhouding met an
dere bewoners en gebruikers van het ge
bied. De grootste (over)buur Unichema gaf
een positief gewaardeerde voorzet door
haar nieuwe kantoren niet onder te bren
gen in fantasieloze schoenendoos nummer
zoveel doch in een veel spannender rond
lopend gebouw. Een goed voorbeeld dat,
samen met de wil van de Stichting om te
luisteren en open te staan voor de wensen
en ideeën van andere Turfsingelbewo-
ners, optimistisch stemt met betrekking tot
de mogelijkheid hier, op een betrekkelijk
klein gebied, zoveel mensen en activitei
ten samen te brengen.
Het adres van de Stichting is: Postbus 3019,
2802 AD Gouda.
Stadhuis en St. Janskerk.
foto Leo van derMeule)
22
Heemschut, april 1990