De Voltooiing'
Husly heeft zelf de voltooiing van het stad
huis niet meer meegemaakt; hij stierf in
1796 en zijn werk werd overgedragen aan
de Groninger Haimannus Raammaker, die
onder Husly had gewerkt. Steeds moest
wegens geldgebrek en vertraging in de
aanlevering van materiaal de bouw wor
den stilgelegd, zodat tegen het midden
van de 19de eeuw Groningen nog steeds
geen voltooid raadhuis bezat.
In 1869 werd wegens ruimtegebrek, om
dat het gebouw voor zeer veel verschil
lende doeleinden werd gebruikt, alsnog
de westelijke gevel toegevoegd, zodat het
gebouw tenslotte toch nog een gesloten
blok werd, wat ooit de bedoeling was ge
weest. (afb. 4).
Nieuwbouw wordt gesloopt
Door de groei van het aantal inwoners en
dus ook de administratie van de stad, en
de uiteenlopende funkties van het stad
huis, besloot men in 1947 op de plaats ach
ter het stadhuis, waar in de tweede we
reldoorlog een aantal panden tussen stad
huis en Guldenstraat was verwoest, een
nieuwe uitbreiding van het stadhuis te bou
wen. Ir. J. J. M. Vegter kreeg de opdracht
een ontwerp te maken; uiteindelijk werd
dit, sterk gewijzigd, pas in 1958 uitge
voerd. (afb. 5).
Het nieuwe gebouw werd met het oude
raadhuis verbonden door een luchtbrug,
die brutaalweg de westgevel van het oude
gebouw doorboorde. Bovendien werd het
door een wonder in de oorlog gespaarde
Goudkantoor als een soort Fremdkörper in
het geheel opgenomen en werd er een
grote staatsietrap aangelegd, die vanuit
het niets met de luchtbrug werd verbon
den.
In ere hersteld
Het Groningse stadhuis mag zich de laatste
decenniën in een steeds grotere waarde
ring verheugen, zowel door de Groningers
zelf als door menig bezoeker aan de stad.
Of men het gebouw nu mooi vindt of niet,
de 18de eeuwse schepping van Husly staat
er als waardig middelpunt van de Gro
ningse samenleving. Bovendien heeft het
als Nederlands eerste neo-klassieke ge
bouw een bijzondere historische waarde.
Het is dein ook toe te juichen dat de Raad
het voorlopige besluit heeft genomen het
raadhuis weer ten volle tot zijn recht te
laten komen; de nieuwbouw uit de jaren
vijftig zal worden afgebroken en het oude
stratenplan ter plekke worden gerecon
strueerd.
Het stadhuis zelf krijgt een grote op
knapbeurt: de buitenkant wordt schoonge
maakt en in de oude kleuren geschilderd;
in het interieur komen de oude pastelkleu-
rige tinten weer terug. De vestibule zal de
allure krijgen, die Van Iddekinge zich ooit
wenstte: zo zal de door Husly aangegeven
marmeren vloer er na twee eeuwen toch
nog komen. Bovendien heeft men besloten
de oorspronkelijke monumentale ingangs
partij weer als zodanig te gaan gebruiken,
wat heel bijzonder is in een tijd, waar men
in menig openbaar gebouw nog nauwe
lijks de ingang kan vinden.
drs. Jet Rudolph studeerde planologie en
kunstgeschiedenis aan de universiteit van
Amsterdam.
IIIIIHIMM"""
■iHlilKinrM!'
De Grote Markt nu. Door de sloop van de nieuwbouw achter het stadhuis met een verbindende
luchtbrug uit de jaren vijftig zal het dan vrijstaande stadhuis de situering terugkrijgen die het
verdient: een waardig middelpunt van de stad Groningen. Tevens zal door deze ingreep het
oude Goudkantoor uit zijn benarde positie worden bevrijd (afb. 5; foto Bureau In-en externe
betrekkingen gemeente Groningen).
Het stadhuis voor de toegevoegde nieuwbouw uit de jaren vijftig. Nog net is achter het stadhuis
een deel van de oude bebouwing zichtbaar (afb. 4).
6
Heemschut, nov.-dec. 1989