Provinciale monumenten zorg nog maar marginaal MONUMENTENBELEID JAAP KAMERLING Brabantse budget van 5 miljoen naar nul Het takenpakket, dat de provincies op het gebied van de monumentenzorg hadden is door de nieuwe Monumentenwet vrijwel uitgehold. Ze mogen nog wat adviseren over monumenten buiten de bebouwde kom en straks het geld verdelen van gemeenten, die met hun budget de ton met halen maar voor de rest is de fmancieringslijn een recht streekse tussen Rijk en gemeenten geworden. Wat dat in een provincie als Noord-Bra bant voor nare konsekwenties heeft ge kregen leest u in dit interview, dat wij had den met Gedeputeerde A. W. Brugman en de oud-voorzitter van de provinciale mo numentencommissie, burgemeester G. Scholten van Schijndel, die het anderhalf jaar geleden met zijn commissie voor ge zien hield. Een wat somber relaas. Als ik het Brabantse monumentenbudget vergelijk met dat van andere vergelijkbare provincies komt Noord-Brabant wel erg slecht naar voren. Is het monumenten be leid van uw provincie navenant slechter? Brugman: 'Ik weet niet of je dat aan het budget moet afmeten maar ons provin ciebestuur vindt, dat bij de nieuwe wet de positie van de provincie een uiterst terug houdende moet zijn en dat de verantwoor delijkheid vooral ligt bij Rijk en gemeen ten. De provinciale rol is nog maar zeer beperkt. Dat was de keuze van de rege ring.' Vroeger gaf Noord-Brabant nog 5 miljoen per jaar uit aan restauraties en on derhoud maar dat bedrag is na invoering van de wet geslonken tot vrijwel nul. Er wordt alleen nog wat geld uitgegeven aan de molendraaipremieregeling en er zijn nog wat lopende verplichtingen als de res tauratie van de Binnendieze in Den Bosch en verder draagt de provincie bij aan de financiering van de monumenteninventari satie (MIP), de Monumentenwachten en de Monumentenfederatie maar daar blijft het wel zo ongeveer bij. Geen wettelijke taak Hoe is dat verschil met andere provincies ontstaan? Brugman: 'Formeel gezien door de nieuwe wet en verder uit financiële noodzaak. Noord-Brabant wordt geconfronteerd met enorm oplopende tekorten de komende jaren. Daarom was er een inlever-operatie van 13 miljoen nodig in eerste aanleg. Als je dat bijeen moet sprokkelen zoek je cir- teria en dat werd het punt of het hier om een wettelijke provinciale taak gaat. Na tuurlijk zegt de regering niet, dat we geen geld mogen uitgeven aan restauraties maar dat behoort niet langer expliciet tot onze taak. En als je gedwongen bent om fors te bezuinigen snij je alles weg, wat niet uitdrukkelijk tot de provinciale taken behoort. Dat geldt niet alleen de monu mentenzorg.' Maar u had een andere keus kunnen ma ken? 'Ja, maar we kozen voor dit criterium omdat je anders in beleidsterreinen moet gaan snijden, die wel tot je uitdrukkelijke taak behoren. Die taken kunnen we al niet R. W. Brugman eens voldoende waarmaken. Vorig jaar stond er wekelijks in de hal van het provin ciehuis een groep te demonstreren tegen al te forse bezuinigingen. Maar met de monumentenzorg is het hier toch niet best gesteld? Bij de inventarisatie bleek onlangs, dat 1 op de vijf sinds 1979 geïnventariseerde monumenten inmiddels is gesloopt en het aantal gemeenten met een eigen monumentencommissie of ver ordening is maar de helft als in bijvoor beeld Gelderland: 23 in 1987. 'Ik ben ook niet optimistisch en ben dood ongelukkig over wat er is gebeurd. Het werd ons door de situatie afgedwongen.' Cultuur stiefmoederlijk bedeeld Scholten, die ook voorzitter is van de mo numentenorganisatie 'Het Behouden Huis': 'Ik weet niet genoeg over die begrotings problemen maar als je keuzes maakt kun je prioriteiten stellen. Bij politieke keuzes scoort in onze provincie de cultuur niet al tijd het hoogst. Als je bedenkt, dat de mo numenten hier maar 6 procent uitmaken van het landelijk totaal vind ik, dat je daar erg zuinig op moet zijn. Daar komt bij, dat monumentenzorg niet altijd de grootste zorg van gemeenten is. Je spint als ge meente politiek meer garen met het aan leggen van bijvoorbeeld een sportveld.' Is monumentenzorg ook met een belang rijke economische factor? Een leuk stads centrum trekt toeristen. Brugman: 'Ja, maar ook dat budget is maar uiterst beperkt - drie miljoen - en vooral bedoeld voor ontsluiting van bedrijfster reinen, scholing en stimulering. Als daar ook nog eens geld voor monumenten af moet'. Hoe probeert u het monumentenbe leid gestalte te geven als er geen geld is? 'De ambtenaren, die met bestemmings plannen bezig zijn wordt voortdurend ge vraagd in hun discussie met de gemeenten ook de monumentenzorg mee te nemen. Daarbij spelen de inventarisatieprojecten, die wij initiëren een grote rol. Bij de goed keuring van bestemmingsplannen wegen wij het monumentenbelang steeds meer mee.' Er is ook een provinciaal stads- en dorps- vemieuwingsfonds, waaruit u kleinere ge meenten subsidieert. Stimuleert u daarmee monumentenzorg? 'Ook hier stellen we weer alleen prioritei ten waar we een wettelijke taak hebben. Er is een eigen financieringslijn tussen Rijk en gemeenten als het om monumenten gaat.' Niet alle provincies redeneren zo strikt maar Noord-Brabant is één van de armste. In het verleden heeft de provincie erg veel geld gestoken in de aanleg van wegen, ze ker 30 procent meer dan wat andere pro vincies uitgaven. Rente en aflossing van dat extra geld drukt nog steeds zwaar op de begroting. Volgens Brugman was de keuze voor de strikt wettelijke taken wel een politieke keuze maar zou elk college van een an dere politieke kleur hetzelfde gedaan heb ben. Als je je wettelijke taken al niet eens goed meer kunt waarmaken komt dat an dere niet eens meer in beeld. Hij kan best begrip opbrengen voor de I keuze, die toen gemaakt is maar zelf heeft hij destijds voorgesteld een beperkt be drag op de begroting te laten staan voor monumentenzorg. Natuurlijk kun je als provincie zonder geld ook blijven stimule ren en coördineren maar zoals hij zegt 'met dat -eren alleen ben je niet erg geloof- J waardig. Ik zou het liefst bepaalde projec ten met kleine bedragen blijven steunen. Dat werkt drempelverlagend. Het geeft een psychologisch effect omdat de Provin cie het doet. Dat effect is vaak belangrijker dan het financiële. Monirnienteiicominissie stapte op De provinciale monumentencommissie stapte als geheel op na het besluit van de provincie. Waarom, vragen we Scholten. 'Het adviseren over de besteding van geld was een van onze voornaamste taken. Als er geen geld meer is verlies je dus je be langrijkste functie. Je bent dan nauwelijks meer nodig'. Brugman had zelf dus graag een eigen provinciale taak willen behouden en had er in dat geval ook geld voor willen uit trekken. Tot zijn vreugde is er nu toch de nieuwe taak gekomen om het geld te ver delen onder gemeenten, die per jaar op hun begroting geen ton voor restauraties halen. De Algemene Maatregel van Bestuur voor deze taak is er nog steeds niet maar hij zou haar voor zijn provincie graag zelf in willen vullen. Hij zou dan de helft van het 6 Heemschut, sept.-okt. 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 6