Commentaar auteur Villa 'Ons Belang" zal worden gerestaureerd. De gemeente draagt bij in de kosten. sende manier recht worden gedaan door het onderdeel te laten zijn van een nieuw ingerichte kade. In de laatste jaren is ove rigens de industriële (milieu-onvriende lijke) bedrijvigheid sterk verminderd. Het ziet er naar uit dat dit gebruik van de veer manskade geheel zal verdwijnen. Met het oog voor realiteit zal zorgvuldig moeten worden gezocht naar een goede vormgeving van de plaatsvervangende re creatieve activiteiten en woonbestemmin gen. Terzijde, het veevoeder-opslagbedrijf COVA maakt binnen de lijnen van de mo derne milieu-wetgeving en binnen een De reactie van Burgemeester en Wethou ders van Amersfoort is in sterk relative rende zin geschreven. Het tast de teneur van het gewraakte artikel niet aan. Wat de beweerde onjuistheden betreft het vol gende: Sinds 1973 heeft de tijd niet stilgestaan, ook bij de Nederlandse Spoorwegen waait een andere wind. Een aantal slooprijp be vonden stations kon, dankzij aanhoudend verzet van de plaatselijke bevolking (soms met steun van de locale overheid), behou den blijven. Oost-Gelderland vormt daar voor het beste bewijs. De stations in Aal ten, Vorden, Winterswijken waarschijnlijk nu ook Terborg zijn letterlijk onder de sloophamer vandaan gehaald. Aalten staat inmiddels op de gemeentelijke monumen tenlijst, voor Winterswijk en Terborg be staan plannen in die richting. In Winters wijk leken, net als in Amersfoort, nieuwbouw en grootschalige herinrich tingsplannen voor de omgeving vele jaren onafwendbaar. Toch is het stationspand al daar, dankzij alle actie, thans luisterrijk ge restaureerd. Wie echter, als in Amersfoort, aanhoudend doorvaart op een nieuwbouwkompas komt inderdaad in een positie terecht dat er geen weg terug is. De gemeente Amersfoort kan toch moeilijk ontkennen dat de tot nu toe ge presenteerde plaatjes van partner OCA geen spanningsvelden tussen hoog- en laagbouw oproepen? Dat is ook de vrees, die uit een groot deel van de bezwaar schriften spreekt en uit gepubliceerde ge sprekken met vertegenwoordigers van buurt- en wijkcomité's. De situatie hoek pand Stationsstraat/Regentesselaan kan daarbij als algemeen illustratief voorbeeld gelden, dus hoeft het in dit (algemene) verband geen deel uit te maken van het straal van vijfhonderd meter tal van an dere ontwikkelingen onmogelijk. Vrijmetselaarsloge niet 'wegbestemd' Het lage gebouw van de vrijmetselaars is zeker niet 'wegbestemd'. De voetgangers doorgang in het ontwerpplan is nog geen vaststaand feit. Ook wij zijn van mening dat het hier gaat om een karakteristiek pand. Het stedelijke front langs de tegenwoor dige Stadsring, met name het gedeelte tus sen de uitmonding van de Utrechtsestraat en de Amhemsestraat, is inderdaad van grote economische waarde. De sociëteit OC A-plan. Zo is het bedoeld, zo is het ge steld. Wie enkele gepubliceerde ontwikke- lingsschetsen van gemeentelijk partner OCA bekijkt kan zich niet aan de indruk onttrekken dat inderdaad gestreefd wordt naar realisering van een tweede stadshart. Bijvoorbeeld de plattegronden van 7 de cember 1988 in de Amersfoortse Courant en in de gemeentelijke voorlichtingsru briek Stadsberichten van de Stad Amers foort. De OCA-plannen worden in dat or gaan ook nog eens bekopt als die voor 'het nieuwe hart van Amersfoort'. Ook het in terview in het NRC/Handelsblad, van 10 mei 1989, met TH-stedebouwkundige ir. W. J. A. Hermans uit Delft neigt in die rich ting. In het daarbij afgedrukte fotobijschrift wordt opnieuw letterlijk over 'een nieuw stadshart voor Amersfoort' gesproken, maar what's in a name? Ontwikkelingsmodellen van projectont wikkelaar OCA en Van Hezik Partners BV Buro voor Stedebouw en Architectuur (Rotterdam) van 11 september 1988 sugge reren een ander stratenbeloop in het ge bied Nederberg dan het thans bestaande. Ook kan uit die modellen afbraak gedestil leerd worden van de portiekwoningen in de Korte Bergstraat. Als deze modellen van de gemeentelijke partner geen zeg gingskracht hebben kan de vraag gesteld worden waarom ze ontwikkeld zijn? Blijkens het OCA-plan, zoals dat op 7 december 1988 met een officiële tekening is toegelicht in de Amersfoortse Courant en het voorlichtingsorgaan Stadsberichten, wordt een gedeelte van de eeuwen oude loop van de rivier de Eem verlegd en komt de gemeentelijke korenschuur 't Spijkertje op een schiereiland te staan. Als dat plan inmiddels is bijgesteld wil dat nog niet zeggen dat het nooit heeft bestaan. Burge meester en Wethouders hebben gelijk als Amicitia maakt deel uit van dit geheel. De noodzakelijke vermeerdering van het win kel-vloeroppervlak in dit gebied werd al eerder, los van de veel besproken cen trumplannen, van groot belang geacht. Ook de bijschriften bij de foto's behoeven een correctie of dienen op zijn minst te worden genuanceerd. Het VW-kantoor dat gesloopt zal worden staat midden op het Stationsplein ten behoeve van een nieuwe pleininrichting. Het gebouwtje stamt uit 1974. Het voornoemde hoekpand Stationsstraat/Regentesselaan biedt tijde lijk onderkomen aan de VW. Van 'Ons Belang' aan de Utrechtseweg is een restau ratie-verbouwplan in voorbereiding. De gemeente Amersfoort zal een restaura tiesubsidie in de kosten verlenen. De afge beelde gevelrij aan de Korte Bergstraat blijft gehandhaafd. De eerdergenoemde korenschuur, het 'Spijkertje' wordt in te genstelling tot wat de tekst bij de foto sug gereert, niet 'met sloop bedreigd'. Wij vertrouwen er op U met deze reactie te hebben duidelijk gemaakt dat wij, vooral op zakelijke gronden, weinig geluk kig zijn met het artikel in Uw tijdschrift. Het wil ons ook voorkomen dat de Heem schutgedachte niet is gediend met een op stel waaraan een groot aantal wèl opmer kelijke en bovendien juiste feiten ont breekt.' ze stellen dat er geen sloopplannen be staan voor 't Spijkertje. Het fotobijschrift kan in dit opzicht inderdaad aanleiding ge ven tot misvatting. De vrijmetselaars maken zich wel dege lijk ongerust over het voortbestaan van htm lögegebouw en ontwikkelingen in de omgeving van het gebouw. Op 18 februari 1989 wordt in een brief aan het gemeente bestuur bezwaar gemaakt tegen gemeen telijke sloopvoomemens, op 14 juli 1989 is - vermoedelijk om het onheil af te wenden - een aanvraag gedaan voor plaatsing van de loge op de gemeentelijke monumen tenlijst. Als de gemeente naderhand be weert dat de ter plaatse geplande voet gangersdoorgang nog niet vaststaat wil dat niet zeggen dat de sloopvoomemens totaal van de de baan zijn of dat ze nooit bestaan hebben. Het is verheugend dat de waarschijn lijke redding van de villa van Ons Belang, waarover in het artikel wordt gerept, nu inderdaad werkelijkheid wordt. Burge meester en wethouders moeten echter niet doen of er niets aan de hand is geweest. Herinnerd kan in dit verband worden aan de bezwaren van partner OCA tegen plaatsing van het pand op de gemeente lijke monumentenlijst en tegen de handha- vingsparagraaf in het ontwerp-structuur- plan van 1986 (zie schrijven OCA en bouw onderneming Vahstal, één van de moe ders van OCA, d.d. 13 januari 1987 aan de gemeenteraad van Amersfoort). De be zwaren van beide 'commercials' zijn niet bepaald ingegeven door zorg voor behoud van het cultuurhistorisch erfgoed, integen deel. Herinnerd kan verder worden aan de erbarmelijke staat van het gebouw, met alle risico's tot verdwijnen (brandveilig heid etc.) van dien. De plaatsing van de foto was dus alleszins gerechtvaardigd. Rob Luremen Heemschut, sept.-okt. 1989 39

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 39