Volwassen monumentenzorg in Tilburg MONUMENTENBELEID ABELE REITSMA Bij het herstel van de brug van oorlogs schade (een deel werd op 30 oktober 1944 door terugtrekkende Duitse troepen opge blazen) kon de brug dus aanzienlijk wor den ingekort. Over een lengte van 715 me ter werden de brugdelen c.q. de restanten ervan verwijderd, en vervangen door een spoordijk. Van de lange brug bij Waalwijk zijn nu nog 9 pijlers en twee landhoofden met de bijbehorende tien brugdelen over (totale lengte: 165 m.). De brug ligt in een fraai landschap met o.a. veel begroeiing om de pijlers. Het geheel is een schitte rend voorbeeld van eenheid van ge schiedenis, cultuur, natuur en landschap. Drunen In Drunen zijn nog vier andere brugdelen aanwezig: één over de Overstortweg, en drie die een brug vormen over de afslag Maasroute. De vijf genoemde bruggen vormen met elkaar een indrukwekkend monument van 19de eeuws industrieel kunnen. Hoe dege lijk men toen werkte, blijkt uit het feit dat, ondanks jarenlange verwaarlozing, de technische staat goed tot zeer goed is, al wordt restauratie, met name van de pijlers, urgent geacht. Bij de bouw werd z.g. tri- plex-staal gebruikt, waarin o.a. mangaan is verwerkt. Geschiedkundig is het monu ment van belang vanwege de onschatbare betekenis die de aanleg van de spoorlijn heeft gehad voor de ontsluiting en ontwik- Detail van de brug bij Vlijmen (foto H. Hoe stra) keling van de Langstraat. Aan behoud en herstel is en wordt ge werkt. Reeds in 1985 zijn twee particulie ren (P. Claessen en H. Brokkenop eigen initiatief begonnen met het herstel van de Waalwijkse brug. Dit werk werd voor on geveer 50% voltooid. In februari 1987 werd de Stichting 'Red de Waalwijkse Spoor brug' opgericht, omdat de Nederlandse Spoorwegen te kennen hadden gegeven de brug te willen slopen. De Stichting on dervond massale steun uit de bevolking en er werden allerlei acties ondernomen (in zameling handtekeningen, verkoop stic kers, een benefietconcert, enz.); ook de media toonden grote belangstelling. Er werd een gemeentelijke werkgroep inge steld en op 28 april 1987 werd de brug voorlopig door de gemeente van NS over genomen. Er bestaat een nauwe samen werking tussen de Stichting en het Bos sche Comité 'Red de Moerputten'o.l.v. Mr. H. Bergé. Beide organisaties streven naar definitief behoud en willen ook bijdragen aan een zinvol toekomstig gebruik van de bruggen. De Waalwijkse brug wordt ove rigens al druk gebruikt door fietsers en voetgangers, als onderdeel van de verbin ding Waalwijk - Drunen. Gedeputeerde Brugman van de Provincie Noord-Brabant toonde zich in een inter view, dat de redactie met hem had enthou siast over de acties voor het behoud van de bruggen en het gebruik ervan voor fietsroutes. Hij wil zich daar graag voor in zetten, en ziet er zeker mogelijkheden voor (zie interview pag. Vanaf augustus 1988 werken met de twee boven genoemde stichtingen, de Stichting Behoud de Drunense Spoorbrug-' gen en de Stichting Behoud de Vlijmense Spoorbrug samen in de Federatie Behoud de Langstraat Spoorbruggen. Met dank aan actievoerder G. vtertjEsch te Waalwijk die de (concept)tekst van dit ar tikel corrigeerde, auteur H. Hoèstra is lid van Heemschut en o.m. bestuurslid van de Stichting tot Behoud van Spoorwegstations in Oost-Nederland. Tilburg is een jonge stad met, op het eerste gezicht, een vrij modem aanzien. De stad beslaat een vanouds agrarisch gebied, dat zich in de vorige eeuw ontwikkelde tot het centrum van de Nederlandse wolindustrie. Negentiende-eeuwse textielfabrieken, wevershuizen, arbeiderswoningen, fabrikanten woningen, kerken en scholen bepalen de historische identiteit van Tilburg. Telt de stad nauwelijks oude monumenten, het gemeentebestuur koestert al jaren zijn jonge monu menten, "waar men zich landelijk nu pas druk om gaat maken'. Industriële archeologie is in Tilburg al jaren een bekend begrip. Monumentenjaar 1975 De eerste gemeentelijke monumentenve rordening dateert van het monumentenjaar 1975. In dit jaar werd een belangrijk indus trieel monument, het Pieter van Dooren complex, ondanks felle protesten ge sloopt. Langzamerhand was er twijfel gerezen over de enorme kaalslag die sinds de ja ren vijftig in Tilburg heerste als gevolg van de 'groei' van de stad en het verval van de textielindustrie. De stad was het slachtoffer van een 'geforceerd streven naar stede lijke allure'. Grootschalige ingrepen ont wrichtten het historische stratenpatroon. De sloop van de Van Dooren-fabriek was de druppel die de emmer deed overlopen. Het moderne stedelijke gebied herbergt verschillende verrassingen, bijvoorbeeld in de kemen van de vroegere zogeheten herdgangen. Nu komen deze plekken over als stille historische 'eilanden'. De herdgangen waren buurtschappen en ge huchten, met namen zoals Korvel, Veldho ven, Heikanten Hasselt. Deze nederzettin gen lagen aan pleintjes met een karakte ristieke driehoekige plattegrond, door lint bebouwing met elkaar verbonden. De structuur van het vroegere Veldhoven is in het huidige (driehoekige) Wilhelminapark bijvoorbeeld nog goed herkenbaar. Een andere fraaie plek is de 'Groene Long', een langgerekt open gebied vlak tegen het centrum, met onder andere boerderij gebouwen, wevers- en arbeiderswonin gen. Tilburg telt 56 rijksbeschermde mo numenten, 105 gemeentelijk beschermde monumenten en een viertal beschermde stadsgezichten. Er is een uitbreiding van de gemeentelijke monumentenlijst op komst. Leerlooierij met woonhuis aan bet Hasseltplein te Tilburg (foto Cem. archief Tilburg). Heemschut, sept.-okt. 1989 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 23