De vijf bruggen van de Langstraatlijn H. HOESTRA Indrukwekkend Brabants Spoorwegmonument Reeds een aantal malen zijn afleveringen van dit blad gewijd geweest aan bepaalde provincies. Daarbij werd telkens ook aandacht besteed aan de spoorwegstations. In het geval van de provincie Noord-Brabant is besloten het licht nu eens op een ander type spoorwegmonument te laten schijnen, en wel op een reeks van vijf bruggen in het traject Den Bosch-Waalwijk van de gesloten spoorlijn Lage Zwaluwe-Den Bosch. Deze brug gen vormen met elkaar een indrukwekkend monument; acties tot (definitief) behoud van de bruggen zijn in volle gang. =■<»- Degenen die geïnteresseerd zijn in spoor wegstations kunnen we verwijzen naar de boeken op dit gebied, en in het bijzonder naar een recent verschenen uitgave die de Zuid-Nederlandse stations behandelt. Dit boek geeft veel achtergrondinformatie en uitstekend fotomateriaal. (Af. Vermooten: Spoortocht langs oude en nieuwe NS-stati- ons; Brabant - Limburg - Zeeland. Uitgave: 'De Kempen', Hapert). Het besluit om de Langstraatspoorlijn aan te leggen werd genomen in 1880, in het kader van de 'tweede en derde staats- aanleg' (wetten van 1873 en 1875). Mede door de omvangrijke werkzaamheden die verbonden waren aan de aanleg terrein en de noodzakelijke bouw van een groot aan tal bruggen, duurde het tot 1890 voordat de gehele lijn kon worden opengesteld. (Het gedeelte Lage Zwaluwe-Waalwijkwerd reeds in 1886 geopend). Door oorlogs schade werd de exploitatie einde 1944 stopgezet: zij werd eerst in 1947 hervat. Dit vond zijn oorzaak in de noodzakelijke her stelwerkzaamheden maar ook in het grote tekort aan rollend materiaal in de eerste na-oorlogse jaren. De omvang van het per sonenvervoer viel tegen; het reizigersver- voer werd op 1 augustus 1950 stopgezet. Het goederenvervoer werd in 1972 beëin digd. De spoorbrug door het moerasgebied Moerputten (fotoH. Hoestra) De lange brug in Waalwijk (foto Chantal van Escb) met het bestuur van 'Redt de Waalwijkse Spoorbrug' Brug over natuurgebied 'De Moerputten' Tussen Den Bosch en Waalwijk treffen we ook nu nog vijf bruggen aan. Op enkele kilometers van Den Bosch bevindt zich een brug in het natuurgebied 'De Moerputten'. Dit is een laaggelegen, moerassig, ondoor dringbaar begroeid terrein, met in het midden een meer, waarover de brug ligt. De oppervlakte van het water is vrijwel ge heel bedekt met waterplanten (vooral wa terlelies) en met weelderig groeiende planten langs de oevers, tegen de achter grond van een mangrove-achtig bos (vooral bestaande uit wilgen en elzen), maakt het geheel een exotische indruk. Men waant zich in het Amazonegebied, zij het met de flatgebouwen van een Bossche buitenwijk in het zicht. De brug is 600 me ter lang en rust op 35 zware pijlers en 2 landhoofden, die ongeveer 6 meter boven het water uitrijzen. De pijlers zijn bere kend op dubbelspoor, maar een tweede spoor is nimmer aangelegd. In het midden van het spoor liggen metaalplaten waar door de brug begaanbaar is; enkele on derbrekingen in deze beplating maken een bezoek niet geheel ongevaarlijk. Wie het object bezoeken wil wordt dringend aangeraden zich door minstens één per soon te laten vergezellen. Vlijmen Volgen we het spoor in westelijke richting over de deels overgroeide spoordijk, dan komen we bij Vlijmen bij een korte brug, met één middenpijler en twee landhoof den. Deze brug is niet begaanbaar en laat juist daardoor duidelijk de details van de ijzerconstructie zien. Waalwijk In Waalwijk werd oorspronkelijk een lange brug gebouwd; een combinatie van een overbrugging van het Drongelense af wateringskanaal en van een overlaat. Met de aanleg werd begonnen in 1882; de brug werd opgeleverd, beproefd en goedge keurd in maart 1885. Bij de opening kon als bijzonderheid worden vermeld dat de aan leg geen mensenlevens gekost had(!). Oorspronkelijk bestond de brug uit 53 de len met een totale lengte van 880 meter. Het gedeelte over de overlaat werd in 1910 overbodig met het gereedkomen van het afwateringskanaal Den Bosch - Drongelen. 22 Heemschut, sept.-okt. 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 22