Moe maar voldaan terug van fietstocht langs Westbrabantse monumenten ffl MONUMENTENROUTE BERT FRANSSEN Brabant overdekt provincie met monumentenroutes Fiets- en autoroutes langs de monumenten van West-Brabant. De Brabantse VWpakt de zaken ambitieus aan. Zij wil in alle delen van de provincie fiets- en autoroutes uitstippelen om de mensen naar monumenten en musea te lokken. Dat gebeurt in opdracht van Gedeputeerde Staten. Drie routes zijn al klaar: Kempenland (zie elders dit nummer), Noordoost-Brabant en, sinds kort, West-Brabant. In 1992 moet het karwei geklaard zijn. Heemschut-redacteur Bert Franssen wil wel fietsen. Maar, hoe doet hij zulks vanuit Amsterdam? Een verslag. Ik maak het de VW niet gemakkelijk. Want ik wil West-Brabant per fiets doen, vertrekkend van mijn woonplaats Amster dam met als uitgangspunt, dat mijn route in elk geval via Willemstad zal lopen - waar ik nog nooit geweest ben, hetgeen voor een redacteur van Heemschut een lichte schande heet. Vraag ik teveel van mezelf. Dat nu lijkt me ook weer niet. Aanne mende dat de Brabantse WV juist ook Ne derlanders uit andere streken van het land naar haar monumenten wil lokken, lijkt Amsterdam geen buitenissige vertrek plaats. Willemstad vormt samen met Ber gen op Zoom de hoofdschotel. De route West-Brabant loopt van Willemstad in het noorden, via Oudenbosch en Roosendaal naar Ossendrecht in het uiterste zuiden, en dan via Bergen op Zoom, Halsteren, en Dinteloord weer naar boven. Breda en Ef fen-Leur vallen er buiten. Eén probleem doet zich al onmiddellijk voor. De route bedraagt 120 km. Maar ik leg geen 120 km in één keer af, dat kan ik u wel vertellen. Want dat zou dan de eer ste keer in mijn leven zijn. 50 km, dat is misschien nog te doen. Het uitvoerige documentatiemateriaal van de VW 9,95) voorziet echter in meerdere gebruiksmogelijkheden. Je kunt naar eigen keuze een route samenstellen en eventueel gebruik maken van zoge naamde 'kortsluitroutes', die grote stukken van de officiële route afsnijden. En zo kies ik voor een noordelijk stuk, omsloten door Willemstad, Klimdert, Zevenbergen, Standdaarbuiten. Eenderde van de route, schat ik. Ik wil vanuit Amsterdam per trein naar het gebied en bij een station een fiets hu ren. Maar dat is moeilijk. Volgens het spoorboekje hebben in heel West-Brabant slechts Roosendaal, Bergen op Zoom, Ze venbergen en Oudenbosch een NS-station. Een fiets kan je bovendien slechts huren in Roosendaal en Bergen op Zoom. Na veel geblader in mijn spoorboekje besluit ik in Dordrecht uit de trein te stappen, aldaar een fiets te huren, met fiets en al de trein naar Zevenbergen te nemen en daar mijn route te beginnen. Zevenbergen Op een bewolkte maandag in augustus ar riveer ik met mijn gehuurde fiets, die niet op slot blijkt te kunnen en waarvoor ik in Dordrecht een borgsom van 200 gulden achterliet, om drie uur 's middags in Ze venbergen. Ik ben er nog nooit geweest, maar het dorp is best de moeite waard. Sfeerrijk hoogtepunt is de Markt met zo veel linden, dat het wat moeilijk is zicht te krijgen op een aantal mooie panden. Dominant is een malle kerk in een soort Delftse School-söjl met een veel te hoge toren, die tóch uitstraling heeft. De Neder landse Hervormde Kerk echter is prachtig, de oudste delen werden rond 1400 ge bouwd. De kerk liep zware schade op tij dens de Tweede Wereldoorlog, de toren kwam naar beneden, maar is herbouwd en ziet er weer puik uit. Je kunt er helaas niet in, ik had van tevoren moeten opbellen. Je kunt trouwens nergens in, in West-Bra bant. Ik kom in het verdere verloop van mijn fietstocht louter kerken en dergelijke tegen, waarvan je het interieur kunt bezoe ken mits je van tevoren een afspraak hebt gemaakt. Aan de Markt staan verschillende pan den die het bekijken waard zijn, al staan ze niet in het begeleidende boekje. Het huidige Raadhuis van Willemstad: het Mauritshuis (fotobureau Sabel en Daniels) Het oude Raadhuis van Willemstad (foto J. W. Schulte Nordholt) Standdaarbuiten Ik verlaat Zevenbergen, kom moeizaam op de goede route, richting Standdaarbuiten. Ik rij op een dijk. Zacht briesje, licht be wolkte hemel, temperatuur juist boven de 20 graden. Niemand te zien, ook het omrin gende land geeft geen levensteken. Ik er vaar 'de Kosmos' en krijg gedachten van oneindige relativering. Tussen mijn hand en het stuur houd ik de Fietsroute ge klemd. 'Huizersdijk gaat over in Molen dijk.'Dat nu kan ik me niet goed voorstel len. Waar blijft de Molendijk? Na een mi nuut of 20 een bordje: Markdijk... Ik heb het al zo'n beetje opgegeven, deze reis is niet aan mij besteed, als 100 meter verder alsnog een bordje verschijnt: Molendijk. Onderweg, belooft mijn documentatie, zijn drie boerderijcomplexen te bewonde ren. En wel op de huisnummers 7,15 en 23. Maar er zijn geen nummers te ontcijferen. Dan maar de beschrijving van mijn boekje geraadpleegd. Ik zoek en vind de pandjes, waarvan bijvoorbeeld 'de raamomlijstin- gen zijn gestuct en voorzien van kuiven.' Eindelijk bereik in de straten van Stand daarbuiten. 'Standaarbuiten te klein? Kom nou!'is de leuze op een pamflet, vermoedelijk tegen een gemeentelijke herindeling gericht. Ik kom bij een min of meer markante katho lieke kerk met een afgeknotte toren en rij verder. Kijk in mijn boekje: ik heb een mo nument gemist, het raadhuis nog wel. Keer terug. Tja, het raadhuis, met een voorgevel uit 1938. Verbijstering. Zelden zag ik bene- pener architectuur, zelden zulke burger- Heemschut, sept.-okt. 1989 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 11