rv 1 L V/ Links de fraaie nieuwe brug over de Maas. Rechts een stukje van het Witte Huis, ooit het hoogste gebouw in Europa (foto Leo van der Meule). hét Leeuwardens bureau monumentenzorg de restauratie van een in Friesland ge bouwde tjalk subsidieert en de schipper na twee jaar Enkhuizen als ligplaats ver kiest? Subsidie terugvorderen.van de ei genaar... van de gemeente Enkhuizen? Subsidie verlenen gekoppeld aan de ver plichting een bepaald aantal jaren in de subsidiërende gemeente te blijven liggen? Het laat zich aanzien dat het werkelijk 'vangen' van onze oude schepen in een wettelijk en financieel kader niet alleen in gewikkeld is maar zelfs ook wel eens ave rechts zou kunnen werken. Het tot dus verre zo overtuigend aanwezige particu lier initiatief in deze sector zou wel eens in allerlei wetten gesmoord kunnen worden. De schippers zijn niet zozeer uit op geld, wel willen ze voor vol aangezien worden en als een aparte categorie t.o.v. gewone stilliggende woonschepen behandeld worden. Voorwaarde scheppen en facili teiten creëren daar moet volgens hen de overheid zich op richten: goede betaal bare hellingen, goede ügplaatsen en win- terhavens met was- en douchegelegenhe den om maar eens wat te noemen. Meerwaarden Met de faciliteiten zijn we dan tevens be land bij het derde thema: de oude haven wijken. Nederland bezit een keur aan ri vier- en zeehavensteden, kilometers bui ten gebruik geraakte kaden en ruim dui zend historische schepen op zoek naar een min of meer permanente ligplaats. Hier liggen geweldige mogelijkheden, slechts vanuit een goede samenwerking tussen de wal, overheid en niet-varende belangstellenden, en het schip, de 'natte' burgerij, volledig uit te werken. Het reha biliteren van een oude haven met zijn (pak)huizen, werven en steigers is op zich al waardevol. Laat er echter ook daadwer kelijk weer oude schepen aanmeren en het geheel wint nog in meer dan een op zicht aan waarde. Het geruis van boegwa ter, het ratelen van heren, het geluid van vallende zeilen en 's avonds tegen half zes de geur van raasdonders met spek en... van Beerenburgü Zelfs temidden van de moderne architectuur van Piet Blom rond Rotterdams oudste haven verhogen de aangemeerde klippers, aken en tjalken de sfeer en de levendigheid. Onroerende mo numenten en varende monumenten komen zo op onovertroffen wijze tot het verbeel den en intensiveren van het aloude bond genootschap tussen land en water, wal en schip. Zicht op de Oude Haven met moderne nieuwbouw, die even karakteristiek is als de oude vaartuigen in de haven (foto Leo van der Meule). Heemschut, juli-aug. 1989 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 9