rv
1
L
V/
Links de fraaie nieuwe brug over de Maas. Rechts een stukje van het Witte Huis, ooit het
hoogste gebouw in Europa (foto Leo van der Meule).
hét Leeuwardens bureau monumentenzorg
de restauratie van een in Friesland ge
bouwde tjalk subsidieert en de schipper
na twee jaar Enkhuizen als ligplaats ver
kiest? Subsidie terugvorderen.van de ei
genaar... van de gemeente Enkhuizen?
Subsidie verlenen gekoppeld aan de ver
plichting een bepaald aantal jaren in de
subsidiërende gemeente te blijven liggen?
Het laat zich aanzien dat het werkelijk
'vangen' van onze oude schepen in een
wettelijk en financieel kader niet alleen in
gewikkeld is maar zelfs ook wel eens ave
rechts zou kunnen werken. Het tot dus
verre zo overtuigend aanwezige particu
lier initiatief in deze sector zou wel eens in
allerlei wetten gesmoord kunnen worden.
De schippers zijn niet zozeer uit op geld,
wel willen ze voor vol aangezien worden
en als een aparte categorie t.o.v. gewone
stilliggende woonschepen behandeld
worden. Voorwaarde scheppen en facili
teiten creëren daar moet volgens hen de
overheid zich op richten: goede betaal
bare hellingen, goede ügplaatsen en win-
terhavens met was- en douchegelegenhe
den om maar eens wat te noemen.
Meerwaarden
Met de faciliteiten zijn we dan tevens be
land bij het derde thema: de oude haven
wijken. Nederland bezit een keur aan ri
vier- en zeehavensteden, kilometers bui
ten gebruik geraakte kaden en ruim dui
zend historische schepen op zoek naar
een min of meer permanente ligplaats.
Hier liggen geweldige mogelijkheden,
slechts vanuit een goede samenwerking
tussen de wal, overheid en niet-varende
belangstellenden, en het schip, de 'natte'
burgerij, volledig uit te werken. Het reha
biliteren van een oude haven met zijn
(pak)huizen, werven en steigers is op zich
al waardevol. Laat er echter ook daadwer
kelijk weer oude schepen aanmeren en
het geheel wint nog in meer dan een op
zicht aan waarde. Het geruis van boegwa
ter, het ratelen van heren, het geluid van
vallende zeilen en 's avonds tegen half zes
de geur van raasdonders met spek en...
van Beerenburgü Zelfs temidden van de
moderne architectuur van Piet Blom rond
Rotterdams oudste haven verhogen de
aangemeerde klippers, aken en tjalken de
sfeer en de levendigheid. Onroerende mo
numenten en varende monumenten komen
zo op onovertroffen wijze tot het verbeel
den en intensiveren van het aloude bond
genootschap tussen land en water, wal en
schip.
Zicht op de Oude Haven met moderne nieuwbouw, die even karakteristiek is als de oude vaartuigen in de haven (foto Leo van der Meule).
Heemschut, juli-aug. 1989
9