Reiken Sint Martiniis, Adrianus en kardinaal Sixnonis elkaar de broederhand? i" i EO-GOTIE W.SMIT In de stad Utrecht, centrum van het aartsbisdom en zetel van kardinaal Simonis, heeft de neogotiek het al even zwaar te verduren als elders in den lande. De Monicakerk van Margry en Snickers uit 1886 met de silhouetbepalende ranke toren aan de Herenweg werd in 1977afgebroken en de parochiekerk van OLVHemelvaart van Tepe uit 1894 aan de Biltstraat was een wat minder spectaculaire, maar toch betreurenswaardige tweede. De Jozefkerk aan de Draaiweg zal spoedig volgen. Deze kerk dateert uit 1901 en is gebouwd door G. A. Ebbers, een leerling van Tepe. De sloop van deze niet zo bij zonder fraaie kerk wacht op de verplaat sing van het monumentale orgel van Fr. Meyer uit Herford. Een kleine, maar pi kante bijzonderheid van dit bouwwerk wordt gevormd door een tweetal Davids- schilden, ook wel Davidssterren of Joden sterren genoemd, aan weerszijden van het westelijke frontraam. Deze wat ongebrui kelijke versiering wekte mijn belangstel ling. Ik informeerde ernaar bij de pastoor, die het nog nooit was opgevallen, dat zijn kerk in wezen een Sionsburcht was... De pastoor maakte mij op zijn beurt ver volgens attent op een swastika, een haken kruis, dat zich als een mozaïek in de vloer van de kerk bevindt. Ook hiervoor ont breekt elke verklaring. Zo raken de uiter- De Martinuskerk 1901wordt met de pasto rie omgebouwd tot appartementencomplex. In Tepe's schepping zijn 38 woningen gereali seerd. Drie liften moeten de bewoners ge makkelijk tot voor de deur brengen. Onder de kerk ligt een parkeergarage en er zijn voor zieningen voor het afmeren en onderbrengen van boten aan de grachtzijde. sten elkaar in dit bescheiden kerkgebouw: de Davidsster en het hakenkruis... Pro en contra Zoals bekend huldigt de kardinaal een nogal zakelijk standpunt ten aanzien van de kerkgebouwen in zijn aartsbisdom. Kan een parochie het onderhoud niet betalen, dan zal het kerkgebouw gesloopt moeten worden. De kerk is er ten dienste van de gelovigen en niet als hoedster van de 19de eeuwse architectuur. Er kan voor dit stand punt van het episcopaat zeker begrip be staan. Een kerkgenootschap kan niet blij vend gebukt gaan onder de lasten van het rijke roomse leven, een erfenis uit de vo rige eeuw, die te groot blijkt te zijn. Er valt ook wel iets tegen de aartsbis schoppelijke visie in te brengen. De roomskatholieke emancipatie heeft het ge zicht van Nederland grondig veranderd en sindsdien mede bepaald. Naast de aanleg van de spoorwegen en de opkomst van de industrie vormt de bouw van (neogotische) kerken een blik- en sfeerbepalend gege ven in de negentiende eeuw. Men kan en mag deze uiterlijke tekenen van de roomse inhaalmanoeuvre niet zomaar uit wissen. Het Nederlandse stads- en dorps silhouet en het hele vaderlandse land schap zouden er onherstelbare schade door oplopen. De verbouw van leegstaande kerken tot appartementen kon geen genade vinden in de ogen van de clerus. Vergeefs heeft men getracht de Arnhemse Eusebiuskerk om te zetten in een wooncomplex. Nu moet die 'oplossing' ook als een allerlaatste red middel worden gezien. Vaak zijn noch kerkgebouw noch bewoners blijvend ge holpen bij deze benadering. Maar alles is natuurlijk beter dan de vaak zo overhaast doorgezette sloop. Een nieuwe toekomst voor de Utrechtse neogotiek? De derde Utrechtse neogotische kerk, de Sint Jozef, staat - zoals gezegd - op het punt om gesloopt te worden, terwijl de Sint Martinus en de Sint Willibrordus allebei buiten regulier gebruik zijn geraakt. Voor het behoud van de Willibrorduskerk, een volmaakte schepping van Tepe uit 1877, maar misschien van geringere betekenis voor het beeld van de stad, lopen volijve rige gelovigen te hopen, al is het zo warme De Jozefkerk aan de Draaiweg te Utrecht (1901) wacht op de sloper. Voor het orgel moet nog een goed heenkomen worden ge zocht. schilderwerk van Christiaan Lindsen jam merlijk aan 't afbladderen. Interessant is, dat Jan Kalf in zijn 'De Katholieke Kerken in Nederland' nauwelijks een goed woord over heeft voor deze beschildering. Was dat inderdaad zijn overtuiging, of moest hij het schrijven van Cuypers, die immers de leiding van de uitgave had? De kerk aan de Minrebroederstraat kan ook bogen op fraai beeldhouwwerk van W. Mengelberg. De Jozefkerk en de Martinuskerk had den helaas niet zo'n krachtige pres siegroep, zodat ook hun einde gekomen leek te zijn. De Martinuskerk aan de Oude Gracht is in zoverre een zeer merkwaar dige kerk, dat deze niet georiënteerd is. Het spreekt zó vanzelf, dat een neogoti sche kerk het priesterkoor aan de oost kant heeft, dat het zelfs Kalf is ontgaan, dat zulks met dit kerkgebouw niet het geval is. Hij neemt in zijn beschrijving een foto van het koor op en besluit met de volzin: 'De afbeelding van het oostelijk deel der kerk moge deze beschrijving vervolledigen'. Waarschijnlijk heeft Tepe de entree van de kerk per se aan de Oude Gracht gewild en niet aan de onaanzienlijke Pelmolen- weg, waar het roomskatholieke armbe stuur erbarmelijke woninkjes had laten bouwen. De Martinuskerk, eerder al bekend ge worden vanwege een televisieprogramma, dat in de lege kerk werd opgenomen, is nu zowaar omgebouwd tot een appartemen tencomplex. Deze uitweg is, zoals gezegd, geenszins ideaal, maar het voortbestaan van een karakteristiek kerkgebouw lijkt hiermee toch verzekerd te zijn. Rest nog de vraag of de kardinaal werkelijk van ge dachten is veranderd of dat het kerkge bouw alleen maar aan zijn aandacht is ont snapt. Amersfoort Het artikel 'Bulldozer staat klaar in Amers foort' in ons vorige nummer heeft een re actie uitgelokt van B. en W. van Amers foort. Een verkorte versie hiervan treft u aan in ons volgende nummer alsmede een reactie van de auteur, die overigens op persoonlijke titel schreef. (Red.) Heemschut, juli-aug. 1989 7 /r-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 7