Laatste 'Rusmanshuus' bedreigd De statige Almelose villa Alexandrië. ANNEMARIE TEN CATE Villa Alexandrië in Almelo Onlangs werd de statige Almelose villa Alexandrië, die deel uitmaakt van een enorm kloostercomplex annex internaat, in het World Trade Cent re geveild en opgekocht door de projectontwikkelaars Ling en Goossen. Hiermee wordt het voortbestaan van dit laatste Almelose 'Rusmanshuus'bedreigd. De overlevering luidt dat vanuit deze villa de ongelukkige Russische Alexandra Kortschagina op - wellicht gefingeerd - wild schoot. Een pand met alleen met een geschiedenis, maar ook met een zekere allure, in ieder geval uniek voor Almelo. Er moeten toch mogelijkheden zijn om deze karakteristieke villa uit 1860 van de slopershamer te redden. Almelo heeft een beperkt aantal monumen ten en met vereende krachten moet het huidige bezit zoveel mogelijk in stand gehouden worden. Helaas zijn er in Almelo nog geen wettelijke regels om dit pand te behouden. Gelukkig zijn er wel een aantal geïnteresseerden die zich willen inzetten voorbehoud. Alexandra Kortschagina Egbert Diederik Kunst 1820-1881), zoon van een onderwijzer uit Vriezenveen, trok al op zeventienjarige leeftijd naar St.Pe- tersburg. Samen met Gerhard Herman En gels stichtte hij omstreeks 1847 een handel in manufacturen en importeerde linnen en Delfts blauw. Hij huwde een Russin, Alexandra Filaretovna Kortschagina. Zij kregen een dochter en drie zoons, die geen van drieën de kinderjaren overleef den. De firma Kunst en Co was gevestigd in de grote winkelgalerij CostinnyDwor aan de beroemde boulevard Newski Pros- pekt in Sint Petersburg, het huidige Lenin grad. De zaak werd waarschijnlijk bij ge brek aan opvolgers in 1869 overgedragen aan Jan Jansen. Wanneer Egbert Diederik definitief terugkeerde is niet duidelijk. In ieder geval nam Kunst zijn vrouw Alexan dra mee naar Nederland en bouwde in 1860 voor haar een grote witte villa op de grens van Vriezenveen en Almelo en naar men zei naar Russisch voorbeeld. De stijl, het typische classicisme van de tweede helft van de 19e eeuw, treft men echter in heel Europa aan. Waarschijnlijk heeft hij door voor deze stijl te kiezen voor zijn vrouw zoveel mogelijk de sfeer van het va derland willen oproepen opdat zij zich in het verre Nederland niet al te verlaten zou voelen. Het heeft allemaal niet mogen ba ten. Alexandra keerde al na acht jaar terug naar Rusland, Kunt verkocht de villa en sleet zijn laatste levensjaren tot zijn dood in 1881 eenzaam en alleen in Twello. De Goede Herder Kunst, als rijk man teruggekeerd uit Rus land, kocht de grond (ca 22 ha) van de gra ven van Rechteren in het midden van de vorige eeuw. Hij liet de villa rond 1860 bouwen en verkocht deze met bijbeho rende grond in 1876 aan de Congregatie van O.L. Vrouw van Liefde in Münster, die in verband met Bismarcks Kulturkampf een uitwijkplaats in Nederland zochten. De Zusters van de Goede Herder vestigden in de villa een 'verbeteringsinstituut' voor meisjes, 'welke al jong kennis maakten met de schaduwkant van het leven.' Der gelijke tehuizen stichtten zij vanaf 1829 in vele landen. De meisjes bleven vroeger tot hun meerderjarigheid onder toeziend oog van de zusters. In het midden van deze eeuw herbergde het tehuis bijvoorbeeld 160 van deze meisjes. Zij bewerkten o.a. het land en zorgden voor de veestapel om zelf in de eerste levensbehoeften te kun nen voorzien. Het internaat breidde enorm uit. Naast de witte villa bevindt zich dan ook een enorm complex van gebouwen die in de loop van deze eeuw werden neergezet. De zusters verlieten de villa in 1980. Het internaat bleef in gebruik totdat er naast het complex een nieuw tehuis, Huize Alexandra, werd gebouwd, dat in septem ber 1985 werd betrokken. Duitse boerderij j Het gehele complex bevindt zich op een prachtig, rustig stukje natuurgebied, met 22 Heemschut, juli-aug. 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 22