De Grote of Onze-Lievevrouwekerk van Dordrecht Onlangs verzocht de Stichting 'Behoud Grote Kerk Dordrecht' ons eens de aandacht te vestigen op dit indrukwekkende bouwwerk. Graag voldoen wij aan dit verzoek. De ontstaansgeschiedenis van de Grote Kerk is nauw verweven met de opkomst van Dordrecht als Hollandse gravenstad. In een oorkonde wordt gesproken over een nieuw gebouwde kapel in Dordrecht - Thuredrith cum capella noviter construc- ta -. Tijdens de laatste restauratie van de kerk werd in mei 1986 de fundering van een absis gevonden in het Hoogkoor die waar schijnlijk van deze nieuw gebouwde kapel is geweest. Door de Rijksdienst van oud heidkundig bodemonderzoek werd deze fundering gedateerd in de eerste helft van de 12e eeuw. Gezien de omvang van de gevonden muurresten moet deze kapel al van een behoorlijke omvang zijn geweest. Op of om deze fundering is men in de 13e eeuw begonnen met uitbreiding van de kerk in de gotische stijl. De verheffing tot kapittelkerk in 1367 door hertog Albrecht van Beieren, was aanleiding tot verdere bouwactiviteiten. Zo werd aan het eind van de 14e en de eerste helft van de 15de eeuw de kerk uitgebreid tot de tegen woordige omvang. Als de kerk rond 1450 haar voltooiing nadert, breekt er echter in 1457 een grote stadsbrand uit, die ook de kerk groten deels in de as legt. Aan de bouw en we deropbouw is de naam verbonden van Evert Spoorwater, één van de bouwmees ters van de kathedraal van Antwerpen. In 1439 was hij in Dordrecht benoemd tot meester steenhouwer en hij heeft zeer ze ker zijn stempel gezet op de kerk zoals we hem nu kennen. De kerk is geheel naar Frans grondplan gebouwd (met invloeden van de Brabantse bouwstijl: ronde zuilen met koolbladkapiteel): een driebeukige kruisbasiliek met zijschepen, koorom gang, 21 kapellen, waaronder 5 grote straalkapellen, aan de noordzijde een groot Mariakoor en een, vanwege verzak king, nooit afgebouwde 70 meter hoge to ren. Deze toren staat 2.25 m uit het lood. De kerk is geheel in steen overwelfd. De to tale lengte is 106 meter, de inwendige hoogte 25 meter. Als in 1572 de stad Dordrecht de zijde van Willem van Oranje kiest, gaat de kerk zonder beeldenstorm, over in handen van de belijders van de 'nieuwe leer' waardoor het centrum van de eredienst verlegd wordt van het koor naar het schip. Omdat in een Hervormde kerkdienst de evange lieverkondiging (rond een kansel) centraal staat, verliest het Hoogkoor zijn functie. Na 1572 begint ook het verval van het kerkgebouw. Enkele luchtbogen worden afgebroken, de verzakking van de toren gaat door, waardoor het gewelf van het schip begint te scheuren. Alle gotische or namenten verdwijnen, zoals pinakels, ba- Interieur van de Grote Kerk van Dordrecht vanuit het Westen gezien. Links de marme ren kansel met mahoniehouten klankbord uit 1156. lustrades, en raamtraceringen. Tijdens de Franse tijd, in 1795, worden de grafzerken van hun wapens ontdaan en verdwijnen fa milieportretten en gildevaandels. Dit ver val bereikt zijn dieptepunt in de 19e eeuw. Cuypers In 1900 wordt echter een grote restauratie ter hand genomen, die zal duren tot 1939. Enkele architecten, waaronder de be roemde Cuypers, geven de kerk haar oude glorie weer terug. In 1983 is de kerk weer aan een grote onderhoudsbeurt toe en staat het gebouw tot 1987 in de steigers. Zo worden b.v. alle raamtraceringen weer vernieuwd, het inte rieur gestucadoord, de 15e eeuwse ge welfschilderingen hersteld en de muurtjes van de grafkelders 600) opnieuw opge metseld. Na de heropening in augustus 1987 door prinses Margriet, die de zieke koningin Beatrix vervangt, hebben tienduizenden bezoekers kennis kunnen nemen van het prachtige bouwwerk met zijn vele be zienswaardigheden. Ondanks het grote verval van het bouw werk in voorgaande eeuwen zijn in de kerk, naast de beroemde koorbanken, en kele prachtige kunstwerken geplaatst. Zo is daar de kansel uit 1756. Bekostigd uit een legaat van Hendrikus van der Vught, wordt hij ontworpen door Jan v.d. Linden. Het klankbord is als een kroon geplaatst boven de marmeren kuip met bijbelse on derwerpen en symbolische figuren. Heel knap, bijna onzichtbaar, is dit klankbord aan de zuil bevestigd. Het monumentale orgel tegen de west muur dateert uit 1671 en werd gebouwd door de Vlaamse orgelbouwer Nicolaas van Haeghen uit Antwerpen. In 1762 werd het van rococosnijwerk voorzien en in 1859 wordt het pijpwerk vernieuwd door de or gelbouwer Kam uit Rotterdam. Het orgel heeft 51 sprekende stemmen, verdeeld over drie klavieren en pedaal. Als afschei ding tussen het schip en het Hoogkoor be vindt zich een koorhek, gemaakt van ko per en marmer. Het mooiste kunstwerk bevindt zich in het Hoogkoor: de vroegrenaissance koor banken, gemaakt in 1538-1542. Het is een wonder dat ze gespaard zijn gebleven, daar ze maar 30 jaar dienst hebben ge daan, nl. tot 1572 in welk jaar de kerk over ging tot de Reformatie. Op de rijkgesne- den koorbanken zijn enkele triomftochten afgebeeld. Zo zien we de triomftocht van de Romein Mucius Scaevola, de triomf tocht van Karei V, naar houtsneden van Al brecht Dürer en aan de zuidzijde de triomftocht van Christus en van het heilig sacrament. Aan de onderzijde van de op klapbare zittingen bevinden zich steun- balkjes (misericorden) met voorstellingen uit het dagelijks leven. Muurschildering Boven de ingang van het Noordertransept bevindt zich de nieuwste bezienswaardig heid van de kerk: een muurschildering, in 1579 aangebracht m.b.t. het muntersgilde. Deze schildering kwam te voorschijn bij de restauratie van de kerk in 1987 en be hoort tot de grootste protestantse muur schilderingen in Nederland, ca. 5 x 8 me ter. Naast de zondagse kerkdiensten vinden in de kerk regelmatig activiteiten plaats, zoals orgel- en beiaardbespelingen en ten toonstellingen. In het Mariakoor is een ten toonstelling te zien van aquarellen betref fende de gewelfrozetten uit de 15e eeuw. Op deze rozetten, die van de grond af nau welijks te zien zijn, is o.a. de lijdensweg van Christus uitgebeeld. Synode van Dordrecht In de Jeruzalem- en St. Joriskapel is een tentoonstelling ingericht over de Nationale Synode van Dordrecht in 1618-1619. In 30 panelen wordt de hele gang van zaken voor, tijdens en na de Synode belicht. Deze Synode, die geheel bekostigd werd door de Staten-Generaal van Holland, is van i groot belang geweest voor de kerk en staat. Ook buitenlandse afgevaardigden 1 hebben veel bijgedragen tot besluitvor- ming over de leer van de kerk. De Synode heeft ook gezorgd voor een bijbelvertaling vanuit de grondteksten, de zgn. Statenver taling. De vertaling is van grote invloed ge weest op de Nederlandse taal. Kerk en tentoonstelling zijn gratis toe gankelijk van dinsdag t/m zaterdag van 10.30-16.30 uur en zondag van 12.00-16.00 uur. Rondleidingen vinden plaats op don derdag om 14.15 uur en zaterdag om 10.30 uur en 14.15 uur of voor groepen, na telefo nische afspraak, telefoon 078-144660. Red. 16 Heemschut, juli-aug. 1989

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 16