Zutphen open monumentenstad Beeldbepalend Deze verdieping rustte als het ware op de kolossale orde die tot en met de vierde verdieping liep. Deze laatste verdieping was wit. De ramen waren kleiner dan op de andere verdiepingen. Het geheel werd afgesloten door een kroonlijst. Het interieur was van oorsprong op de eerste vijf verdiepingen gelijk. Een grote hal die werd ondersteund door gietijzeren zuilen van het merk 'Gutenhoferhutte', waarover ijzeren balken lagen. Op de be gane grond ondersteunden deze balken troggewelven. Met het verloop van de ver diepingen werden de zuilen smaller en korter. Op de zolderverdieping waren ze ongeveer half zo dik als op de begane grond. De zuilen waren door de vloer heen aan elkaar geschroefd. De kapconstructie rustte in deze zuilen. Hoewel het gebouw een flauw hellend dak had, was het vanaf de straatkant niet te zien. De oorspronkelijke plattegrond was in de loop der jaren opgegaan in de brij die het complex in het midden vormde. Aan de gietijzeren zuilen te zien was het een rechthoekig, niet al te diep gebouw met een uitbouwtje aan de rechterachterkant. muur met bogen en al nog zichtbaar was. Het trappenhuis stamde uit een verbou wing uit 1930 waarbij Looiersgracht 47 en 49, Passeerdersstraat 42-44 en Lijnbaans gracht 207 met elkaar verenigd werden. De verbouwing werd uitgevoerd door de architect Fred Huisman. In 1941 werd deze weer aangetrokken; de tien panden in het bezit van Kiene werden met elkaar ver bonden. Zo ontstond de situatie zoals die was toen met de sloop van het gebouw werd begonnen. Toen Kiene het gebouw verliet, werd er gezocht naar een nieuwe eigenaar die het complex zou willen behouden. De vraag prijs was 3 miljoen. De enige geïnteres seerde was een hoteleigenaar, maar deze wilde het complex afbreken. De gemeente wilde het wel kopen, maar kon niet het vereiste bedrag vrijmaken. Monumenten zorg stelde aan de gemeenteraad voor het complex als gemeentelijk monument aan te wijzen. Deze panden waren beeldbepa lend; dat wil zeggen dat er binnen het stadsvemiewingsfonds subsidies voor res- Gebouw Hercules aan de Looiersgracht, gebouwd in de stijl van een Italiaans palazzo (foto A.K. Lemstra). Hier stond namelijk op de zolderver dieping een extra zuil om het dak te dra gen. Op de overige verdiepingen werd het plafond op die plaatsen gedragen door de buitenmuur. Wie het gebouw had laten bouwen, of welk bedrijf er vanaf 1888 in zat is niet bekend. In de loop der jaren heeft het interieur enkele veranderingen ondergaan. Het eer ste wat over het gebouw bekend is, is dat het in 1897 verbouwd werd. In 1902 werd de schoorsteen aangebouwd. In 1921 was Looiersgracht 49 in bezit van Kiene; de eerste verdieping werd omgebouwd tot kantoor. Het ontwerp kwam van de archi tect K.P. Tholens. (de blauwdrukken wor den bewaard in het gemeente-archief.) De constructie werd grotendeels in muren in gepakt. Er kwam een nieuw trappenhuis en een entree op de begane grond. Uit 1921 stamde ook de deur in het midden van de gevel. Op de eerste verdieping kwamen diverse kantoorruimten. Het grote trappenhuis aan de linkerkant van de achtergevel is niet tijdens deze ver bouwing tot stand gekomen. Dat het een verbouwing betrof, was hier duidelijk te zien door het feit dat de oorspronkelijke tauratie ter beschikking stonden. Monu mentenzorg was van mening, dat het te be schermen stadsgezicht Jordaan ernstige schade zou lijden van het uitvoeren van de sloop. In plaats van het markante silhouet van de Kiene fabrieken zal op deze plaats nu een lichtgeel bakstenen flatgebouw verrijzen. Was er geen enkele mogelijk heid om tenminste de Hercules te behou den? Het gebouw was precies even hoog als de geplande flats. Constructief gezien was er geen enkele reden het gebouw af te breken; en gezien de indeling van de ruimten was het mogelijk er een nieuwe functie voor te vinden. Men heeft nu om financiële redenen een belangrijk indus trieel monument gesloopt. En dat terwijl de Jordaan een beschermd stadsgezicht is. Deze bescherming reikt kennelijk nog niet tot industriële monumenten. Men kan niet zeggen dat de flats, die ervoor in de plaats gebouwd worden, de sfeer van de Jordaan ten goede komen. Annekahne Lemstra is kunsthistorica te Leiden en liep vorig jaar stage bij het Ge meentelijk Bureau Monumentenzorg in Amsterdam. Doorkijkje naar de St. Walburgskerk in Zut- phen (foto Streek VW Achterhoek). Op zondag 21 mei presenteert de histo rische binnenstad van Zutphen zich - voor de vierde maal - als open monu mentenstad. Van 12.00 tot 17.00 uur zijn de histori sche kerken, de beroemde Librije, de middeleeuwse Burgerzaal, het histo risch museum, het museum Henriëtte Polak voor 20e eeuwse kunst en waar schijnlijk het drukkerij-museum (oude drukpersen in werking) geopend en gratis toegankelijk. In alle gebouwen klinkt zang, muziek of orgelspel; o.a. Bert Matter op het Baeder-orgel in de Walburgkerk. De kunstenaars Maïté Duval, Thierry Rijk- hart de Voogd, Joop te Riele e.a. hou den open dag in hun ateliers evenals enkele vooraanstaande ambachtskun stenaars (reparatie historische klokken en speeldozen, oude muziekinstrumen ten en zilversmeden). Terwijl het caril lon speelt en op straat kan worden ge schaakt, vinden stadsrondleidingen plaats door restauratie-architecten, VW- en IVN-gidsen, Een particulier project (hofjeswoningen) en enkele oude tuinen kunnen worden bezocht. Ook voor kinderen is het een en ander te doen. De bond Heemschut is met een stand aanwezig in de Burgerzaal. Programma's en alle informatie be treffende deze rustige, feestelijke zon dag zijn vooraf en op de dag zelf ver krijgbaar bij het VW-kantoor in het Wijnhuis, Groenmarkt 40, tel. 05750- 19355. Heemschut, maart-april 1989 33

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1989 | | pagina 33